Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöystävän endometrioosi...

Vierailija
01.12.2017 |

Tyttöystävälläni on siis endometrioosi ja hänellä on usein vatsakipuja, etenkin kuukautisten aikana kipu on niin kovaa, että saattaa oksentaa. Myös yhdyntä sattuu, hän sanoo sen tuntuvan nipistelevältä ja vatsaan sattuu aina pistelevästi yhdynnän jälkeen. Onko tuollainen ihan normaalia? Lämmitellään aina hyvin ja molemmat kyllä haluavat sitä, mutta kipu pilaa aina nautinnon.
Mitä minä voin tehdä sen eteen? Onko muut päässeet tästä ongelmasta yli?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen kyhäelmä taas tämäkin.

Ei endometrioosikipu ole tuollaista.

Olisit selvittänyt paremmin asiasi.

Eli vastaus kysymykseesi on: ei ole normaalia.

Omituinen sävy koko tekstissä: kuin ty sinun kiusaksi valittaisi yhdyntäkipuja.

Juttu haisee keksitylle ja kauas.

Ihme miten sairaita tyyppejä täällä vilisee.

Mitä kumman iloa näiden satujen tehtailusta saa?

Jos fiktion kirjoittaminen kiinnostaa, niin miksei mene kurssille ja opettele.

Missä opetetaan vauvaprovoilua? Luulin, että itseopiskelu ja harjoitteleminen täällä palstalla oli ainoa tapa. Mutta jos jossain voi suorittaa ihan virallisen sertifioinnin, niin minua kyllä kiinnostaa. Olenkin miettinyt, mihin haluaisin aikuiskoulutusrahakuukauteni käyttää.

Vierailija
42/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä endometrioosin tuntevalla gynekologilla. Kaikki lääkärit tai gynekologitkaan eivät tunne endometrioosia. Hoidoksi suositellaan hormonilääkitystä, joku toinen hormoni sopii toiselle, toiselle joku toinen - jokainen oppii tuntemaan oman endometrioosinsa. 

Yhdyntäkivut saattavat hävitä, kun saa oikeanlaisen lääkityksen. Myös etukäteen otettu särkylääke voi helpottaa, mutta tämä tosiaan ei edistä spontaania seksiä. 

Myös ruokavaliomuutokset voivat auttaa kivun määrään, sekin täytyy etsiä itse, mikä sopii itselle ja mistä esim.kakka menee kovemmaksi ja on vaikeampaa ulostaa. 

Tsemppiä teille ja ihana, että olet empaattinen ja ymmärrät häntä sekä olet tukena ja apuna!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtamalla paranee.

Niinpä. Seuraavallasi voi ollakin sitten parantumaton syöpä. Siinäpähän jäät itkemään ja rannalle ruikuttamaan. Vai vaihdatko taas uuteen syövästä kuultuasi?

Vierailija
44/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä fysioterapia? Jos on lihakset liian kireäll?

Voi juma, ei siinä tule fysioterapiat mieleen! Kipu on niin kova, että taju menee. Täällä tulee ehdotuksia henkilöiltä, jotka eivät tunne asiaa yhtään.

Vierailija
45/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siirtyä suosiolla B-rappuun tai vaihtaa muikkis toiseen.

Vierailija
46/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6269 kirjoitti:

Mun uudella vaimolla oli edellisen liiton aikana monta endometrioosia tai jtn. Sit ku se oli aina kipee jne se uhkas yhelle lekurille tappaa ittensä ellei kohtua poisteta ni johan alko tapahtua...

Nyt se on ihan eri ihminen -se nauttii seksistä, meillä on sitä joka päivä, niin kauan ku vätkit toimii.

No, kauankos arvelet VÄTKIEN sitten toimivan?

Vierailija
47/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin asiallisia vastauksia. Rakastan häntä ja hän on minulle hyvin tärkeä, en todellakaan aio vaihtaa tuollaisen takia, vaikka trolli oletkin. :D Tammikuun puolell mennään varmasti gynelle, mutta olisin vain kaivannut jotain "ennakkoapua".

Ap

Ehdottomasti tärkein asia: etsikää endometrioosiin erikoistunut naistentautien erikoislääkäri! En tiedä missäpäin asutte mutta kannattaa vaikka matkustaa vähän kauemmaskin tämän takia. Kaikki gynet ei ymmärrä tästä sairaudesta hittojakaan ja huonoja neuvoja saa ilmaiseksikin. Tämä on se numero yksi.

Toiseksi: fabossa on endometrioosia sairastavien naisten oma vertaistukiryhmä, siihen kannattaa tyttöystäväsi liittyä jollei jo ole messissä, sieltä saa kaikenlaisia hyviä neuvoja ja vinkkejä sekä hirmuisen määrän tietoa. 

Todella kettumainen sairaus, joka todellakin aiheuttaa helvetillistä kipua. Olet oikeasti ihana mies. Juuri siunlaista ihmistä tyttöystäväsi tarvitseekin tuekseen.

Vierailija
48/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa mutta musta on ihanaa että yrität itse etsiä tietoa ja keinoja auttaa häntä ❤️

Vierailija
49/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtamalla paranee.

Niinpä. Seuraavallasi voi ollakin sitten parantumaton syöpä. Siinäpähän jäät itkemään ja rannalle ruikuttamaan. Vai vaihdatko taas uuteen syövästä kuultuasi?

Totta hitossa vaihdan. On jo hiv ja herpes niin todellakaan en halua vielä syöpäläisiä.

Vierailija
50/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivasti kirjoitat AP asiasta ja mukava, kun olet tyttöystäväsi tukena. Komppaan muita kirjoittajia, hakeutukaa endometrioosiin erikoistuneelle gynekologille. Toki voi kokeilla eri asentoja, mikä sopii parhaiten. Muistan, että itsellä jotkut asennot sopivat paremmin. Itse kärsin vuosia kivuista ennen diagnoosia ja leikkausta. Sen jälkeen olen ollut oireettomana 8 vuotta ilman hormoneja ja hoitoja ja olemme saaneet kaksi lasta tänä aikana. Tulin raskaaksi käytännössä heti molemmilla kerroilla. Minulle sanottiin, että on vaikea endometrioosi ja iso leikkaus, mutta tulevaisuus olikin valoisa sen jälkeen. Toivoa ja vaihtoehtoja on!

Vierailija
51/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana Ap, kun välität tyttöystäväsi kivuista.

Itselläni oli oman mieheni kanssa ensimmäiset kolme vuotta kovia yhdyntäkipuja. Syynä ei ollut endometrioosi vaan ilmeisesti vain olin liian tiukka. Vasta synnytys helpotti tätä kipua ja kokonaan se poistui toisen synnytyksen jälkeen. Edelleen yli kymmenen vuoden jälkeen mies kysyy aika usein, että sattuuko... Se on automaattinen reaktio, jos ilmeeni on seksin aikana jotenkin omituinen hänen mielestään. 

Seksin pitäisi olla kivaa ja tuntua hyvältä. Siksi on suuri suru, että se sattuu. Mutta tilanteelle ei välttämättä voi aina mitään. Käykää siellä gynekologilla, jos sieltä saisitten apua. Muutoin kannattaa harrastaa mahdollisimman paljon suuseksiä ja/tai sormella, jotka eivät välttämättä satu yhtä paljoa. 

Vierailija
52/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menette vasta tammikuussa gynelle? Varatkaa aika heti..

VaratKAA. Gynegologi hoitaa naistentauteja eikä pariterapiaa. Niissä tutkimuksissa ei yleisöä kaivata.

Ettekö te oikeasti huomaa, että kirjoittaja vaan pelleilee? Sillä ei ole hajuakaan endometrioosista.

"Tyttöystävä" jää täysin varjomaiseksi olennoksi, eikä ihme, kun häntä ei ole.

KuKaan kundikaveri ei kysele endometrioosista ty.n puolesta tämmösellä roskapalstalla. Ei vaikka kyseinen ty olisi kehitysvammainen!

Vierailija
53/55 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on/oli endo, ja kivut oli aika kamalia nuorempana. Saatiin eka lapsi kun olin 24-vuotias ja sen jälkeen ei ole enää ollut yhdyntäkipuja ollenkaan ja menkkakivutkin on pysyneet hyvin siedettävinä. Nyt ikää 32.

Vierailija
54/55 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menette vasta tammikuussa gynelle? Varatkaa aika heti..

VaratKAA. Gynegologi hoitaa naistentauteja eikä pariterapiaa. Niissä tutkimuksissa ei yleisöä kaivata.

Ettekö te oikeasti huomaa, että kirjoittaja vaan pelleilee? Sillä ei ole hajuakaan endometrioosista.

"Tyttöystävä" jää täysin varjomaiseksi olennoksi, eikä ihme, kun häntä ei ole.

KuKaan kundikaveri ei kysele endometrioosista ty.n puolesta tämmösellä roskapalstalla. Ei vaikka kyseinen ty olisi kehitysvammainen!

Voipi olla että pelleileekin mutta silti kannattaa vastata asiallisesti. Joku muu ihan asiallisesti asiasta kiinnostunut voi klikata otsikon perusteella ja selata keskustelua, joten ihan tiedoksi sellaisille muutama hyvä vinkki aina paikallaan. Paska sairaus, josta kaikki lääkäritkään ei tiedä läheskään tarpeeksi, joten vertaisapu aina tervetullutta kaikille. Joskus pari sanaa roskasaitilla saattaa olla juuri se ratkaiseva mikä ohjaa oikeaan suuntaan.

Vierailija
55/55 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin asiallisia vastauksia. Rakastan häntä ja hän on minulle hyvin tärkeä, en todellakaan aio vaihtaa tuollaisen takia, vaikka trolli oletkin. :D Tammikuun puolell mennään varmasti gynelle, mutta olisin vain kaivannut jotain "ennakkoapua".

Ap

Mitä se miesoletettu siellä gynellä tekee? Meinaako kuvailla lääkärille, kuinka on "lämmitellyt" piparin mutta silti tyttöystävää sattuu. Eiköhän tämänkin kysymyksen takana ollut tarve päästä kertomaan oman varustuksen koosta, kun se tuntuu olevan miehille hengen ja elämän asia, jopa niin pitkälle, että kalukuvia lähetellään täysin tuntemattomille ihmisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi