Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PPH vai PÄIVÄKOTI? Asialliset perustelut, ei tappelua tai väittelyä

Vierailija
11.04.2006 |

...jokaisella siis oikeus omaan mielipiteeseen, eli ei arvostella tässä ketjussa toisten kommentteja, olkoon ne sitten millaisia tahansa.

Eli kumpaan laittaisit/laitoit lapsesi, perhepäivähoitajalla, vaiko päiväkotiin?

Ensin sitten minä:

Minä en laittaisia lastani koskaan pph:lle, vaan päiväkotiin. Mielestäni päiväkoti parempi, sillä lastani ohjaa ja opettaa tuolloin varmasti koulutettu alansa ammatilainen, ja yleensä talo on täynnä useita eri ammattilaisia. Eli lastani katselee useampi silmäpari kuin vain yksi; ei siis tarvitse tyytyä yhteen mielipiteeseen esim. ongelmatilanteissa.

Ja jos lapsellani on esim. jotakin erityistarpeita (on vaikka vain erittäin vilkas taikka häirikkö), niin päiväkodissa tämä pystytään paremmin huomioimaan, ja alan ammattilainen osaa saada hänet ehkä järjestykseen, taikka edes ohjata meille vanhemmille oikeanlaista apua.

Päiväkodissa on ns. turvallisempaa, eli pienempi todennäköisyys, että lapselle sattuu jotain (tarkoitan aikuisen tekemänä) = eli tilastollisesti päiväkodissa harvemmin lasta haukutaan, kuritetaan fyysisesti, kohdellaan alentuvasti, tai jopa tuo kaikkien painajainen, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Missäänhän laspi ei enää ole 100%:sesti turvassa, mutta paremmin päiväkodissa, kuin pph:lla.

Päiväkodissa lapseni saa koko siellä olo ajan ohjattua toimintaa, kun taas pph:lla pahimmassa tapauksessa lapset vain ovat keskenään, eikä hoitaja tee mitään heidän kanssaan. Eli päiväkodissa lapsi samalla oppii uusia asioita.

Eli onhan minulla noita syitä... ;)

Varmasti on olemassa todella hyviä pph:ita, jotka todellakin hoitavat työnsä kiitettävästi, ja hoito on jopa parempaa ja yksilöllisempää kuin päiävkodissa. Mutta kun ne muutamat " mädät omenat" aiheuttavat sen, että heidän maine menee koko ammattikunnassa.

Koen siis varmemmaksi tuon päiväkodin, kuin pph:n.

Naapurissamme asuu pph, jolla 4lasta hoidossa. Hänet on nähty useita kertoja kaupungilla ostoksilla, kun sillä aikaa lapset ovat olleet hänen miehellään hoidossa kotonaan (mies EI ole pph, vaan sairaseläkkeellä...). Minä ainakin saisin aivan järkyttävät sätkyt, jos jättäisin lapseni jollekin hoitoon, eikä hän hoitaisikaan lasta, vaan antaisi sen jollekin toisella hoitoon ilman minun lupaani.

Ja taas perhekerhossamme käy pph, joka sinne päästyään päästää neljä hoitolastaan ikään kuin vapaaksi, ja menee itse istumaan ja juomaan kahvia. Ei siis katso yhtään lastensa perään, ja sillä aikaa lapset mm. työntää nukenrattaat lattialla olevien vauvojen yli jne. Ja äidit joutuvat komentamaan tätä pph:ta ja hänen hoitolapsiaan. Ja hänelle on monet kerrat sanottu, että täällä kuuluu jokaisen pitää huoli omistaan, ohjaajan työtä se ei ole. Mutta hän ei välitä, vaan terrorisoi käytöksellään muita juomalla vain kahvia ja pitämällä vapaata.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin en halunnut lastani suurten ryhmien ja laitosmaisuuden takia ja pph:sta tuli vähän huonot kokemukset, kun kaikki riippuu niin hoitajan persoonallisuudesta. Kaikki on yhden hoitajan varassa.

Ryhmiksessä työskentelee useita perhepäivähoitajia yhdessä. Yksikkö on pieni ja kodinomainen, mutta ryhmäjuttuakin syntyy jo, kun lapsia on vajaat kymmenen. Eri-ikäiset lapset toimivat samassa ryhmässä ja tunnelma on tuttu ja turvallinen.

Ryhmis on kompromissi näiden kahden jutun väliltä.

Vierailija
2/10 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta vain yhdestä hoitomuodosta ja se on ryhmis. Siinä on jotenkin yhdistyneet pph:n ja päiväkodin hyvät puolet. Siis pienehkö ryhmä, mutta ryhmä kuitenkin. Lapset hyvin tuntevat ja aktiiviset tädit ja kodinomainen tunnelma, muttei kuitenkaan kenenkään koti.

Tädit ovat yksityisyrittäjiä, joten myös taloudelliset paineet johdattavat hyvään työtulokseen.

Lapsemme on nyt vaille kolme. Veikkaan että muutaman vuoden päästä hänelle sopii paremmin päiväkoti isommalla ryhmäkoolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi päiväkoti?

Lapseni puheterapeutin ja toimintaterapeutin suosituksesta päiväkoti olisi paras lapselleni. Ap:n kanssa muutenkin pitkälti samoilla linjoilla. Kurja puoli päiväkodissa on kuitenkin se, että jatkuvasti ollaan kipeänä kiertävien pöpöjen takia. (nytkin sairaslomalla)

Vierailija
4/10 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät jonkun hyvän pph:n niin ehdottomasti sinne (parhaimmillaan yksilöllistä lastenhoitoa lapsen tarpeisiin vastaten), mutta jos et tunne heitä yhtään ja tiedä toimintatapoja, niin sitten veisin päiväkotiin (kylläkin vähemmän yksilöllistä mutta ainakin standardit toimintatavat).

Vierailija
5/10 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan pph:n tavata ennen hoitosopimuksen tekemistä ja hänestä voi etukäteen kysellä muiden hoidettavien lasten vanhemmilta. ja tapaamisessa näkee miten lapsi häneen suhtautuu. Jonkun viisivuotiaan laittaisin sitten jo päiväkotiin, pienemmälle se hulina voi olla liikaa ja elämä vaikka sit sen pph:n miehenkin kanssa rauhallisempaa...

Vierailija
6/10 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pidä ajatuksesta että lapseni on vain yhden aikuisen varassa koko päivän eli jos kemiat ei synkkaa tai pph alkaa käyttäytyä lastani kohtaan jotenkin syrjivästi lapsella ei ole muita aikuisia joiden puoleen kääntyä.

Päiväkodissa kaikki ei ole niin yhdestä aikuissuhteesta kiinni.

Vierailija
7/10 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitaja siksi, että lapsi saa yksilöllisempää ja kodinomaisempaa hoitoa.

Meillä on lapset menneet hoitoon, kun ovat olleet 10 kk ja 1.5 vuotta. Molemmat ovat olleet perhepäivähoitajalla. Meillä on ilmeisesti käynyt hyvä tuuri, koska lapset ovat viihtyneet hyvin ja hoitajat ovat olleet todella mukavia.

Kerran olen vaihtanut hoitajaa, koska lapsi ei halunnut sinne mennä ja hoitaja oli omasta mielestänikin jotenkin outo. Ilmoitin perhepäivähoidonohjaajalle, että etsii uuden hoitopaikan pojalle. Hän ymmärsi asian hyvin ja sanoi, että hoitopaikka pitääkin vaihtaa, jos lapsi ja vanhemmat eivät ole tyytyväisiä.

Sellaisen asian olen tässä vuosien mittaan huomannut, että hieman vanhemmat hoitajat ovat olleet ainakin meidän tapauksessamme parempia. Heidän omat lapsensa ovat jo muuttaneet pois kotoa ja heillä myös hermot kestävät paremmin pieniä lapsia.

Vierailija
8/10 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmä on pieni ja hoitajalla paremmin aikaa keskittyä pienen lapsen tarpeisiin.

Isomman lapsen laittaisin ryhmäperhepäiväkotiin tai päiväkotiin. Ryhmiksessä etuna pienehkö ryhmä, päiväkodissa enemmän samanikäisiä lapsia.

Vierailija
9/10 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni kotiäiti kokoajan on kovin aktivoiva? Lasten tärkein työ on leikki ja parhainta, jos voivat tehdä sitä kivalla pikkuporukalla. Pph:n tärkein tehtävä on valvoa leikkiä ja huolehtia lasten perustarpeista. Hetki päivässä olisi hyvä lukea satuja tai runoja ja joskus vähän leikkiä lasten kanssa. Nykylasten mielikuvitus ja sitkeys on tosi surkeaa, koska aikuiset organisoi koko ajan toimintaa. Aikaisemmin lapset saivat leikkiä ja olla keskenään ilman aikuisen sörkkimistä ja ihan fiksuja ihmisiä tuli! Sellaisia, jotka jaksavat keskittyä ja istua paikallaan...

Muuten tuosta " mies vahtii" -jutusta. Riippuu tapauksesta, mutta ei se välttämättä huonokaan ole. Minä olin lapsena hoidossa, jossa mies vahti kahta pienempää päiväunilla, kun me pari isompaa oltiin hoitajan kanssa ulkoilemassa. Ihan luonteva ratkaisu, eikä kukaan sitä paheksunut. Jospa se teidän naapurin hoitaja käy hakemassa jotain tärkeää kaupasta lasten nukkuessa ja mies vahtii sen ajan nukkumista. SO? Älkää olko noin tarkkoja...

Vierailija
10/10 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraava vaihtoehto olisi ollut ryhmis ja sitten koti ja sitten vasta päiväkoti.

Tuttu, tuntemani ja hyvä perhepäivähoitaja on mielestäni paras vaihtoehto kohtalaisen pienelle lapselle, joka tarvitsee syliä, hoitoa enemmän kuin varsinaista kasvatusta tai koulutusta, turvaa siten että on vähemmän lapsia ja vähemmän aikuisia, kodinomainen ympäristö jne.

Tässä tapauksessa ja minun näkökulmasta perhepäivähoito on minulle hallittavampi vaihtoehto. Ok, en koskaan voi tietää mitä hoidossa todella tapahtuu, mutta lapsi osaa puhua ja hänestä näkee ja huomaa. Hallittavuutta luo, että minä ja lapsi olemme tekemissä yhden aikuisen kanssa, ei vaihtelevan määrän koulutettuja ja tekisi mieli sanoa kylmiä aikuisia.

Samoin pystyin valitsemaan hoitopaikkaa myös hieman tarkkailemalla hoidossa olevia lapsia. Tällä hoitajalla lapset ovat kurissa. Tämä viestii mielestäni siitä, että hoitaja on hyvä ja hänellä on auktoriteettia ja myös siitä, että lapsilla on perusasiat kunnossa kotona. Näen myös hoitajan tapaa kieltää, kehua ja kasvattaa ja pidän siitä.

Lastenhoidossa en varsinaisesti arvosta koulutusta. Toisaalta perhepäivähoitajamme jatkuvasti kouluttaa itseään ja on ilman yliopistokoulutusta erittäin fiksu ihminen. Siitä on viitteitä, että yliopistokoulutus ei ole tällä alalla eduksi. Tietynlainen kyynisyys, tylsyys ja kypsyminen näkyvät hoitajista läpi, odotetaan jotain hehkeää ja vastassa onkin arki. Ikä ei näytä tekevän hyvää hoitajille lainkaan. Ehkä lasten ollessa isompia vaihdan päiväkotiin. Hoitajissa on myös paljon persoonia, joista en pidä, enkä erityisesti heidän asenteistaan vanhempia ja lapsia kohtaan.

Niin ja minulla on korkeakoulutus ja ilman hyvää hoitopaikkaa en mene töihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän