Miksi ihmeessä tuntemattomien oman ikäisten kanssa on niin mahdotonta tutustua ja jutella, mutta vanhempi väki on heti tuttavallista ja mukavaa?
Havaintoja illanvietoista. Itse olen 25v.
1) Mene kaverin luo illanistujaisiin, missä suurin osa porukasta on itselle tuntemattomia. Porukka on siinä hiukan päälle 20. Kukaan ei huomio tuloasi eikä tule juttelemaan. Korkeintaan joku valittaa keittiössä että "tiätsä kuka vittu on juonu mun juomat?". Monet ovat omissa porukoissaan ja juttelevat vaan niille omille tutuille. Edes tupakkapaikalla ei meinaa saada mitään juttua aikaiseks. Loppuillasta saat ehkä vaivalloisesti kyydin kotiin parin kilsan päähän, jos maksat vähintään kympin bensarahaa jonkun kaverille ja jos autoon mahtuu ja kuskilla ei oo kauhee kiire mihinkään, naama kelpaa tai jotain muuta.
2) Mene kaverin luo illanistujaisiin, missä suurin osa porukasta on itselle tuntemattomia. Porukka on noin ~40-55v. Monet tervehtivät iloisesti ja tulevat juttelemaan, esittäytyvät ja jopa kättelevät. Tullaan myös tarjoamaan juomista ja syömistä että "meillä on keittiössä jotain pientä syömistä ja juomista, ota sieltä jos maistuu". Kaikki juttelevat toisilleen vaikka eivät tuntisi kovin hyvin ja yhteishenki on hyvä. Tupakkapaikalla jutellaankin sit jo kaikki mahdollinen läpi harrastuksista ja muista mielenkiinnon kohteista. Loppuillasta joku sanoo että poika tulee kohta auton kanssa hakemaan ja pääset samalla kyydillä kätevästi kotiin, äkkikös me sut tuohon parin kilsan päähän pudotetaan ettet joudu kävelemään.
Kommentit (22)
Syynä on nuorten aivojen kehittymättömyys. Tv:ssä on ollut dokumentteja asiasta, Tutkimuksia on runsaasti, tässä juttu vähän vanhemmasta.
Aivot aikuistuvat vaiheittain
Aivotutkijoiden mukaan vasta 25-vuotiaan aivot ovat kypsät.
Teksti: Juha Rudanko Julkaistu numerossa 8 2008 Maailman kuvalehti.
On tiedetty pitkään, että nuoren ihmisen käytös ja maailmankuva muuttuvat merkittävästi 18 ja 25 ikävuoden välillä. Nyt tiedetään, että myös nuoren aikuisen aivot kehittyvät.
MIT:n eli Massachussetts Institute of Technologyn hanke on koonnut yhteen viime vuosina tehtyä tutkimusta nuorten aikuisten aivojen kehittymisestä.
"Tärkeimmät muutokset tapahtuvat aivojen etuotsalohkossa, joka säätelee päätösten tekemistä, riskien arvioimista, tulevaisuuden ennakoimista, ongelmanratkaisua ja tunteiden hallintaa. Etuotsalohkon hermoista tulee tehokkaampia. Ne myös kommunikoivat useammin aivojen muiden osien kanssa, jolloin aivot kokonaisuudessaan toimivat yhtenäisemmin", kertoo Young Adult Development -hankkeen johtaja Rae Simpson.
Simpson pitää muutoksia nuoren aikuisen aivoissa hyvin merkittävinä.
"Niillä on valtavan suuri vaikutus siihen, miten nuori aikuinen osaa käsitellä vahvoja tunteita, suunnitella tulevaa tai asettaa asioita tärkeysjärjestykseen." ...
"Aivojen aikuisuuden määrittävät aivoalueiden koko ja hermokoostumus. Tutkijat sanovat, että nuorten aikuisten aivot näyttävät vanhempien aikuisten aivoilta vasta 25-vuotiaana", Rae Simpson kertoo.
Se on ahdistavaa kun vaikka muuttaa uuteen paikkaan ja yrittää kaverustua kun pelkää tunkevansa muiden "piiriin". Mua kiinnostaa tutustua uusiin tyyppeihin vaikka niitä omia kavereita onkin jo valmiiksi.