Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo on irtisanonut jo kaksi työntekijää ja pelkään oman työpaikkani puolesta!

Vierailija
01.12.2017 |

Minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsuhde. Kuinka helposti sen voi purkaa? Pomo on irtisanonut jo kaksi vain ilmoittamalla, ettei heidän palveluksiaan enää tarvita. Ei ole tykännyt näistä ollenkaan ja on perustellut irtisanomisia sillä, ettei heille ole tarjota tarpeeksi töitä.

Firmassa oli 16 työntekijää pomo mukaanlukien. Nyt enää 14. Olenko turvassa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole sen kummemmin turvassa kuin nämä irtisanotutkaan. Työsuhteen purkaminen ei ole helppoa, ainakin sun tulee tehdä vääryyttä firmaa kohtaan, jotta se onnistuu, mutta irtisanominen on helppoa, jos sen tekee tuotannollistaloudellisilla syillä. Ja jos ei ole tarjota työtä, se onnistuu helposti.

Vierailija
2/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi voimassa oleva on vakituinen, eli jos et ole koeajalla, ei sopimuksen päättäminen ole helppoa. Oletko myös kokoaikainen? Vai onko määritelty joku minimituntimäärä? Kuuluthan liittoon, sieltä saa apua jos pomo alkaa hankalaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole sen kummemmin turvassa kuin nämä irtisanotutkaan. Työsuhteen purkaminen ei ole helppoa, ainakin sun tulee tehdä vääryyttä firmaa kohtaan, jotta se onnistuu, mutta irtisanominen on helppoa, jos sen tekee tuotannollistaloudellisilla syillä. Ja jos ei ole tarjota työtä, se onnistuu helposti.

Mutta tuotannollistaloudellisilla syillä irtisanoessa on myös takaisinottovelvollisuus, jos työpaikka tarvitseekin tietyn ajan sisällä lisää työvoimaa.

Vierailija
4/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuotannollistaloudellisilla syillä irtisanoessa on myös takaisinottovelvollisuus, jos työpaikka tarvitseekin tietyn ajan sisällä lisää työvoimaa.

Kyllä, mutta miten liittyy aloitukseen?

Vierailija
5/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi voimassa oleva on vakituinen, eli jos et ole koeajalla, ei sopimuksen päättäminen ole helppoa. Oletko myös kokoaikainen? Vai onko määritelty joku minimituntimäärä? Kuuluthan liittoon, sieltä saa apua jos pomo alkaa hankalaksi?

Olen kokoaikainen. Kuulun ammattiyhdistykseen.

Ensimmäinen vakituinen työpaikkani ikinä ja tällaiseen helvettiin jouduin. Tämä on ollut kaiken kaikkiaan aivan väärä työpaikka ylipäätään, mutta en vakituisesta, kamalasta työstä lähtisi taas pätkiä etsimään.

ap

Vierailija
6/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vakituinen työpaikkani ikinä ja tällaiseen helvettiin jouduin. Tämä on ollut kaiken kaikkiaan aivan väärä työpaikka ylipäätään, mutta en vakituisesta, kamalasta työstä lähtisi taas pätkiä etsimään.

ap

Siis missä helvetissä sä muka olet? Sulla on ensimmäinen vakkari työpaikka, kaksi sun työkaveria on irtisanottu. Molemmat ovat aivan normaalia. Se, että et tykkää töistäsi, ei taida olla työnantajan/firman syy? Ja jos et tykkää työstäsi, suosittelen silti, että etsit uutta työpaikkaa.

Vierailija
7/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole turvassa! Muut työntekijät juoruilevat pomollesi juuri tällä hetkellä työpaikalta varastamistasi esineistä.

Vierailija
8/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis missä helvetissä sä muka olet? Sulla on ensimmäinen vakkari työpaikka, kaksi sun työkaveria on irtisanottu. Molemmat ovat aivan normaalia. Se, että et tykkää töistäsi, ei taida olla työnantajan/firman syy? Ja jos et tykkää työstäsi, suosittelen silti, että etsit uutta työpaikkaa.

Tykkään työstäni. Minulla on koulutustani vastaava, vakituinen työpaikka. Työtehtävät ja työkaverit (ne, jotka vielä ovat jäljellä) ovat tosi kivoja. Työajat on hyvät, työmatka loistava, töissä pidän ihan kaikesta PAITSI pomosta, joka tekee kaikkien elämästä helvettiä. Olen ollut lukuisissa muissa töissä ennen tätä, olen jo 34-vuotias. Tämä on kuitenkin ensimmäinen vakituinen työpaikkani. Minulla ei ole koskaan aiemmin ollut mitään vaikeuksia missään työpaikassa. Tämä nykyinen pomo on diktaattori perheyrityksessä. Olen jo hakenut muita töitä, mutta eipä näitä vakituisia, oman alan töitä kasva joka puussa.

ap

Vierailija
9/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ok, älä näytä kenellekään, että et pidä pomostasi, niin ei tarvitse ihan niin paljoa pelätä. Nauti siis kaikesta muusta mistä voit.

Vierailija
10/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi voimassa olevalla (eli sillä palstalaisten mukaan "vakituisella" työsopimuksella työskentelevä työntekijä on oikeasti hyvin helppo irtisanoa heti kun rahat eli tuottavat työt loppuu. Se tapahtuu niin, että ihmiselle sanotaan että sinut irtisanotaan tuotannollistaloudellisista syistä TESsin mukaisen irtisanomisajan jälkeen, irtisanomisaika alkaa tästä päivästä. Irtisanomisajaksi sinut lomautetaan. Heijssan.

Teoriassa tästä seuraa takaisinottovelvollisuus, eli jos samaan tehtävään palkataan ihmisiä, heillä on velvollisuus tarjota työtä myös sinulle. Jos väkeä palkataan johonkin vähän muuhun tehtävään, heillä on täysi vapaus palkata kenet huvittaa.

Määräaikainen on tavallaan paljon paremmassa asemassa, koska hän tietää aina päivälleen, mihin asti töitä on.

Vierailija
11/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että et ole turvassa, paitsi jos olet perheenjäsen. Olin likipitäen 10 vuotta töissä perheyrityksessä (samaa kokoluokkaa) ja koko sen ajan katsoin, kun työkavereita irtisanottiin, toisia suosittiin ja osaa pomo ihan suoraan kiusasi. Perheenjäsenet (toimarin lapset lähinnä) sai perseillä miten vaan ja silti saivat ilman kokemusta parempaa palkkaa kuin me ammattilaiset.

Itse en koskaan mennyt ko. firmaan kokopäiväiseksi vakkariksi, vaan tein ihan omasta halustani duunia silloin kuin tarvittiin (joskus 50 tuntia kuussa, joskus yli 200) eli musta olisi ollut harvinaisen helppo päästä eroon. Se toisaalta varmaan toimi tietynlaisena suojana eli mua oli pakko kohdella inhimillisesti, koska oisin myös itse voinut jättää vaan joku päivä tulematta. Mutta vakkarityöntekijät oli ihan pulassa koko ajan.

Toisaalta tuollainen paska pomo voi sitoa porukkaa yhteen, jos kaikki on samassa veneessä. Jos taas joitain suositaan, niin olisin hyvin varovainen.  Todennäköisesti siellä pomo jo etsii seuraavaa syntipukkia. 

Sinuna pyrkisin tekemään työn hyvin ja tulemaan toimeen kaikkien kanssa. Samalla yrittäisin ottaa kaiken mahdollisen opin irti duunista ja jatkamaan uuden työn hakua.

T: Naispomo

Vierailija
12/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S. Oletan, että pomo ei ole pitänyt kriisipalaveria työntekijöiden kanssa irtisanomisten jälkeen. Itse olen valitettavasti joutunut irtisanomaan parikin kertaa ja silloin irtisanomiseen johtanut prosessi on käsitelty tiimin kanssa myöhemmin. Ei siis mitään yksityiskohtia, mutta tehty selväksi että irtisanotun kanssa on käyty useita keskusteluja asiantilan parantamiseksi, sovittu yhdessä tehtävistä parannuksista, annettu varoitus jne. Tämä siksi, että jokainen tietää, että jos näitä ei tapahdu niin ei ole mitään hätää. Ja että aina annetaan toinen ja kolmaskin mahdollisuus jos jokin menee mönkään.

T: Naispomo

Vierailija
13/13 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispomo sanoi sen täydellisesti. Toistaiseksi vaan teet parhaasi ja ryhdyt aidosti panostamaan siihen uuden työpaikan hakuun.

Koska mainitsit tuon "perheyrityksen", niin itselläni myös alkoi hälytyskellot soida. Ne on niitä paskimpia paikkoja, koska aivan liian usein siellä esimiesasemassa on täysin kouluttamattomat amatöörit, jotka eivät tiedä johtamisesta tai esimistyöstä yhtään mitään. Heidän ainut ansionsa on tuuri että ovat syntyneet oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän