Pukeutuisiko ielegantti talialainen nainen tai ranskatar Suomessa tasan niin suomalaisetkin?
Eli ennen kaikkea käytännöllisesti. Todennäköisesti kyllä.
Kommentit (34)
Eleganttiuteen kuuluu, että osaa ottaa mallia ja sopeutua ympäristöön. joten kyllä, tottakai pukeutuisi Suomessa kuten suomalaiset. Muuten se ei olisi elegantti.
No jos tarkoitat tätä mammojen toppahousut, turkoosi toppatakki ja pirtsakka trikoinen tiukka printtipipo -tyyliä, jonka alta paljastuu haalistuneet, mustat legginsit ja haalistuneen musta tunika, niin ei, eivät pukeutuisi.
Ainakin näin marraskuussa piikkarit vaihtuusivat nilkkureihin. Ilmasto on aika suuri syy pukeutumiseen. Useat kulkevat myös työmatkana pyöräillen tai kävellen, yökerhokamppeissa se olisi aika epämukavaa. Pukeudun itsekin kesällä eri lailla kuin talvella. Jos asuu keskustassa ja on työ lähellä niin on tietysti helpompi kulkea bisneslookissa kun ei tarvitse itseään ryvettää. Olen huomannut kaupungilla, että venäläiset nuoret naisetkin käyttävät nykyään lenkkareita
Todennäköisesti. Minulla on ulkomaalainen vaimo. Ensin se ihmetteli, miten suomalaiset naiset pukeutuivat. Kohta se pukeutui itse samalla tavalla, kun huomasi kaikkien niin tekevän. Ja niin pukeutuu kaverinsakin. Ulkomaalaisten naisten on helppo suomettua, koska se on mukavaa ja käytännöllistä.
Vierailija kirjoitti:
No jos tarkoitat tätä mammojen toppahousut, turkoosi toppatakki ja pirtsakka trikoinen tiukka printtipipo -tyyliä, jonka alta paljastuu haalistuneet, mustat legginsit ja haalistuneen musta tunika, niin ei, eivät pukeutuisi.
Vaan miten?
Jotkut pukeutuu, toiset ei. Toisilta kestää kauan oppia maan tavoille. Minä muutin Suomeen aikoinaan (miehen takia) italiasta, ja en osannut pitkään aikaan pukeutua "oikein". Tykkäsin käyttää korkeita kenkiä, hameita, meikata ja laittaa hiukset joka päivä, myös kun oli pieniä lapsia. Kesti vuosia tajuta että tällaista pidetään hienostelevana ja sillä saattoi olla jotain tekemistä sen kanssa että kun menin leikkipuistoon minua katseltiin vähän oudosti eikä oikein kukaan halunnut tulla puhumaan. Luultavasti ajattelivat että olen ylimielinen tärkeilijä ja hienostelija.
Nykyään osaan kyllä collegehousu- ja farkkutyylinkin, mutta edelleen kyllä nautin siitä jos on tilaisuus johon voi oikein laittautua näyttämättä muihin nähden väärin pukeutuneelta.
Pukeutuu samoin kuin elegantti suomalaisnainen. Ja riippuu miehestä. Venäläisnaiset ovat tottuneet, että miehet maksavat kaiken ja naiset käyttävät rahansa vain itsensä kauneudenhoitoon ja vaatteisiin. Mies ostaa vaimon auton ja maksaa osan vaatteistakin. Eli vaimolle jää hyvin rahaa ostaa turkki pakkaseen ja muuta eleganttia. Olen suomivalas joka pyörii eleganttien venäläisnaisten kanssa.
En ymmärrä, miksi joku kylmä sää on syy pukeutua rumasti? On kuitenkin olemassa ihan asiallisen näköisiä talvitakkeja, -kenkiä ja muuta. Eikä piikkikorot ole ainoa oikea tapa pukeutua elegantisti, päinvastoin, se näyttää talvella aika juntilta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pukeutuu, toiset ei. Toisilta kestää kauan oppia maan tavoille. Minä muutin Suomeen aikoinaan (miehen takia) italiasta, ja en osannut pitkään aikaan pukeutua "oikein". Tykkäsin käyttää korkeita kenkiä, hameita, meikata ja laittaa hiukset joka päivä, myös kun oli pieniä lapsia. Kesti vuosia tajuta että tällaista pidetään hienostelevana ja sillä saattoi olla jotain tekemistä sen kanssa että kun menin leikkipuistoon minua katseltiin vähän oudosti eikä oikein kukaan halunnut tulla puhumaan. Luultavasti ajattelivat että olen ylimielinen tärkeilijä ja hienostelija.
Nykyään osaan kyllä collegehousu- ja farkkutyylinkin, mutta edelleen kyllä nautin siitä jos on tilaisuus johon voi oikein laittautua näyttämättä muihin nähden väärin pukeutuneelta.
Ei hemmetti miten surullista. Oikeesti jos tykkää laittautua, niin täällä pitää vaan miettiä että mitä noi muut ajattelee. :(
Minussa ei eilen ollut eleganttia kohtaa missään, kun seisoin märällä liejuisella metsätiellä kumisaappaissani ja sedetakissani. Olin kuitenkin kiitollinen asusteistani ja koirani oli kiitollinen, että vaivauduin sinne metsätielle, enkä tyytynyt pissattamaan sitä pikaisesti pihan perällä.
Kaikella on paikkansa, sillä elegantilla pukeutumisellakin. Järki on hyvä kaveri pukeutumisessa. Itseään on turha kiusata säähän sopimattomilla asusteilla. Ei minuakaan siellä metsässä kukaan ollut arvostelemassa. Ainut, joka oli paikalla, oli koirani, jonka mielestä minä olin maailman paras ja ihanin ihminen kun vein sen ulos. Miehenikin mielestä olin varmaan maailman paras ja ihanin ihminen, kun jätin hänet kotiin nukkumaan. Tuskin hänkään olisi siinä vaiheessa vaihtanut minua elegantimpaan naiseen, joka olisi kieltäytynyt kastelemasta itseään, vaan olisi pakottanut miehen sateeseen.
Mulla ei oo varaa ostaa edes niitä rumia ja käytännöllisiä vaatteita. Siksi pysyttelen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hemmetti miten surullista. Oikeesti jos tykkää laittautua, niin täällä pitää vaan miettiä että mitä noi muut ajattelee. :(
Siihen olen päätynyt että kannattaa, koska se tuntuu häiritsevän ihmissuhteita ja jopa työasioiden hoitamista jos on kovin erilainen kuin muut. Ensimmäisessä alani työpaikassa Suomessa muuten esimies otti oikein puheeksi tämän asian. Olen miesvaltaisella alalla jossa pukeudutaan erittäin rennosti. Minulla oli usein jakkupuku tai mekko ja joku nätti pusero, korujakin. Esimies sanoi että olenko huomannut että "pojat ei oikein lämpene minulle kollegana". Kertoi sitten tuon että pukeutumiseni ja tyylini saattaa aiheuttaa sitä omalta osaltaan.
Kävin keväällä Roomassa, en erottanut turisteja ja "elegantteja" toisistaan..vai olikohan Rooma tyhjä paikallisista. Eiköhän ihmiset pukeudu ns tilanteen mukaan kaikkialla eikä kuten 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi joku kylmä sää on syy pukeutua rumasti? On kuitenkin olemassa ihan asiallisen näköisiä talvitakkeja, -kenkiä ja muuta. Eikä piikkikorot ole ainoa oikea tapa pukeutua elegantisti, päinvastoin, se näyttää talvella aika juntilta.
Laitapa esimerkki takista, housuista ja kengistä, joilla voi pyöräillä 10km töihin a) 20 asteen pakkasessa tai b) 5 asteen räntäsateessa. Ko säät kattavat noin 9 kuukautta Suomen vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen olen päätynyt että kannattaa, koska se tuntuu häiritsevän ihmissuhteita ja jopa työasioiden hoitamista jos on kovin erilainen kuin muut. Ensimmäisessä alani työpaikassa Suomessa muuten esimies otti oikein puheeksi tämän asian. Olen miesvaltaisella alalla jossa pukeudutaan erittäin rennosti. Minulla oli usein jakkupuku tai mekko ja joku nätti pusero, korujakin. Esimies sanoi että olenko huomannut että "pojat ei oikein lämpene minulle kollegana". Kertoi sitten tuon että pukeutumiseni ja tyylini saattaa aiheuttaa sitä omalta osaltaan.
Pienen, melko syrjäisen kansan edustajana erilaisen osa on helposti tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valirettavan yleistä suomalaisilla työpaikoilla. Minulle on huomautettu vihkisormuksen liian suuresta timantista kahdessa eri työpaikassa. Samoin luonnonkiharasta tukasta tulee noottia. Niin suomalaista...
Onhan Suomessakin joitakin miehiä, jotka tykkäävät pukeutua aina hienosti, ei nyt pukuun mutta suurinpiirtein. Muistaakseni Keikari oli heidän nettisivunsa nimi. Eivät hekään luovu tyylistään, vaikka varmasti moni mies oudoksuu heitä. Toisaalta ehkä naiset ovat joustavampia ja ymmärtävät paremmin sosiaalisia normeja, onko se sitten hyvä vai huono juttu, en tiedä.
"elegantti italialainen" siis. :)