8kk kun ei ruoka meinaa millään kelvata, onko oikein tarjota sitä mitä suostuu syömään?
Huono syöntisyyttä jatkunut kuukauden päivät. Ennen söi hyvin puol-toista purkkia kerralla. Yritän tarjota ruokaa viitisen kertaa päivässä. Yleensä pari kertaa suostuu hyvin syömään. Kun puurot ei maistu annan esim. -mango-sosetta ja koko purkki menee alas. Toiminko siis väärin?
Rintaa lössytetään sitäkin tiuhemmin. Vettä nokkiksesta ruoan päälle.
Kommentit (5)
meillä saattaa poika huuutaa vähän aikaa mut ei anneta muuta, maitoo sit saa jos suostuu ottaan. hyvin pärjää jos melkein yks syöttöväli jää väliin. olen tarjonnu sit sitä samaa ruokaa myös päivällisellä ja silloin saattaa ehkä mennä hieman paremmin alas. silloinkaan ei tule muita vaihtoehtoja.
sit ku poika oppii puhumaan ja sanoo mitä ruokaa haluaa syödä niin sit syödään sitä, mut nyt mennään äidin päätöksellä.
poika kohta 9,5 kk
sikäli, että ainakin meillä (poika 9 kk) syömättömyysjaksot saattavat kestää päiviä jopa VIIKKOJA. kyse ei siis ole yhden tai kahden aterian väliin jättämisestä, vaan poika kieltäytyy syömästä kaikilla ateriolla.
joskus syynä ovat olleet hampaat, joskus flunssa ja joskus syömislakko on ihan mysteeri...
kun meillä tämmöinen huonon syömisen kausi on menossa, niin muutaman päivän katselen ja tarjoan vain ja ainoastaan yhtä ruokaa per ateria ja jos ei kelpaa niin ei. mutta kun ruoka ei mene alas pariin päivään juuri lainkaan (tissikään ei noina lakkopäivinä juurikaan maistu), niin sitten alan lapata suuhun ihan mitä vain joka menee alas.
painonnousu kun on muutenkin ollut viime kuukausina ihan minimaalista, niin jotta ukkeli ei suoranaisesti laihtuisi, niin lykin kyllä välillä surutta pojan suuhun juuri sitä mikä sattuu kelpaamaan ja saatan kokeilla aterialla useitakin vaihtoehtoja.
pikku-ukko on ylipäätään aika huono syömään tai siis ei syö paljoa. olen huomannut, että meillä 5 ateriaa päivässä on ihan " normaalioloissakin" ihan liikaa ja herra skippaa jokatapauksessa yhden pöperösatsin. tällä erää en edes yritä tarjota kuin 3-4 pöperöä päivässä.
Onpa tutunkuuloinen ongelma tuo syömisen kanssa nirsoilu. Miellä on ainakin neiti (ikää 8kk) tainnut periä äitinsä geenit tai tavat ;)
Mun on kyllä aiankin ollut pakko yrittää antaa sitä, mikä kelpaa eli käytännössä hedelmäsoseita, sillä kasvukäyrä on välillä mennyt alaspäin. Nyt alaspäinmeno on pysähtynyt, mut edelleen miinuksella mennään. Asia on siis vähintään kaksipiippuinen. Olen kyllä vähän eri mieltä siinä asiassa , et ku lapsi oppii puhumaan, hänelle voi antaa, mitä hän haluaa...
että meillä on koko ajan ollut tuskaista yhdistää kiinteät ja tissittely.
kun kiinteitä uppoaa kohtuullisesti, niin pikku-ukko hylkää tissin eli saattaa suostua tissille vain pari kertaa vuorokaudessa, mikä on ihan liian vähän maidonsaannin takaamiseksi. olen tällöin kokeliiut myös korviketta, mutta ei sekään mene alas.
jos taas tissittely maistuu, niin kiinteitä uppoaa aika minimaalisesti eli noin kolme ateriaa päivässä, ehkä puoli pilttipurkillista kerralla. joidenkin oppaiden mukaan tämä on riittävä määrä eli tuota viittä ateriaa ei alle vuoden ikäinen tarvitse.
alle vuoden ikäisen pääasiallinen ravinnonlähde kun pitäisi kai olla vielä maito mudossa tai toisessa.
Saat varmaan muunkinlaisia vastauksia, mutta vauvat eivät kuole nälkään ja itse olen ehdottomasti sillä linjalla, että sitä ruokaa syödään, mitä annetaan ja jos ei kelpaa, ei syödä mitään. Kyllä se sitten taas syö, kun on nälkä. Tuosta tulee helposti sellainen show, että sinuna miettisin muutamaan kertaan ennen kuin alat eri vaihtoehtoja tarjoamaan.