Lymfedeema on vaiettu sairaus
vaikka monella syövän sairastaneella kyseinen sairaus todetaan.
Tunnetteko jonkun, jolla on lymfedeema?
Kommentit (17)
No voisko joku avaista mikä se on? Niin ei tartte täälläkään vaieta siitä.
Lymfedeema eli lymfaturvotus johtuu elimistön lymfakierron häiriöstä. Samasta asiasta on kyse elefanttitaudissa, joskin länsimaissa tauti harvoin äityy niin pahaksi. Hoito on kuitenkin inhottavaa: kompressiovaatteita ja mielellään yöksi sitomista joka päivä. Näillä sekä manuaalisella hieronnalla saa oireita lievitettyä, mutta tauti ei yleensä parane vaan pahenee pikkuhiljaa hoidosta huolimatta, ellei se ole hyvin lievä ja alkuvaiheessa.
Lymfaturvotus ei ole siis samanlaista kuin tavallinen nesteturvotus, joka tulee ja menee. Turvotus ei laske itsestään, vaan pysyy kurissa vain painevaatteen avulla.
Julkkiksista en tiedä kuin Kathy Batesin, joka on tehnyt sairautta tunnetummaksi. Ap
No eikös lähes kaikilla niillä "my 600 lb life" tosi-tv- sarjan tyypeillä esimerkiksi ole se.
Vierailija kirjoitti:
vaikka monella syövän sairastaneella kyseinen sairaus todetaan.
Tunnetteko jonkun, jolla on lymfedeema?
Tunnen 5 syövän sairastunutta. Heillä kenelläkään ei ko jälkiseuraamusta ole tullut, vaikka imusolmukkeita poistettu. Lymfahoitohan siihen tukisiteiden lisäksi auttaa, jos oireita on.
Vierailija kirjoitti:
No eikös lähes kaikilla niillä "my 600 lb life" tosi-tv- sarjan tyypeillä esimerkiksi ole se.
Joo ja eikös Pipsallakin ole?
Yleistä ainakin rintasyöpään sairastuneille. Kuvittelisin myös lymfoomapotilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ylipaino on lymfaturvotukselle altistava tekijä. Varmasti henkilöillä, joilla on ylipainoa, myös lymfan liikkumisessa on usein vaikeutta. En tiedä, onko se kuitenkin vähän erilainen tila, että koko elimistön lymfakierto on kauttaaltaan ja tasaisesti kuormittunut. Silloin kun syynä on esim. syöpäleikkaus, niin häiriö usein paikallistuu tiettyyn osaan kehoa. Eli yhdessä kohdassa, esimerkiksi vain toisessa jalassa, turvotus on voimakasta ja vaikeaa, mutta muussa osassa elimistöä systeemi kiertää periaatteessa hyvin. En tiedä siis näitä ihmisiä joihin viitattiin, mutta kommentoin ylipainoon liittyen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta senhän sinä tiedätkin. Jos et, niin olet tyhmä. Nyt ei ole läskistä kyse, vaan lymfaturvotuksesta, joka ei ilmene kropassa tasaisesti, vaan kertyy paikallisesti. Kasvaimen tyyppisinä ulokkeina esiintyy noilla 600lb tyypeillä ohjelmassa. Joltain mieheltä Dr Now armeliaisuuksissaan leikkasi poiskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ylipaino on lymfaturvotukselle altistava tekijä. Varmasti henkilöillä, joilla on ylipainoa, myös lymfan liikkumisessa on usein vaikeutta. En tiedä, onko se kuitenkin vähän erilainen tila, että koko elimistön lymfakierto on kauttaaltaan ja tasaisesti kuormittunut. Silloin kun syynä on esim. syöpäleikkaus, niin häiriö usein paikallistuu tiettyyn osaan kehoa. Eli yhdessä kohdassa, esimerkiksi vain toisessa jalassa, turvotus on voimakasta ja vaikeaa, mutta muussa osassa elimistöä systeemi kiertää periaatteessa hyvin. En tiedä siis näitä ihmisiä joihin viitattiin, mutta kommentoin ylipainoon liittyen. Ap
Tuossa tv-ohjelmassa esim. yhdellä miehellä oli kymmenen kilon painoinen lymfedeema toisessa jalassa. Lymfedeema on lymfedeema, oli aiheuttaja mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Yleistä ainakin rintasyöpään sairastuneille. Kuvittelisin myös lymfoomapotilailla.
Kuinkahan yleistä on. Tunnen monta, mutta kenelläkään ei ole ollut kuin tilapäisesti jonkun aikaa leikkauksen jälkeen lymfanesteen kertymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan yleistä on. Tunnen monta, mutta kenelläkään ei ole ollut kuin tilapäisesti jonkun aikaa leikkauksen jälkeen lymfanesteen kertymää.
siis rintasyövän sairastaneita, joilta on poistettu imusolmukkeita tarkoitin.
Mutta alkuperäiseen aloitukseen viitaten kyllä sanoisin, että syöpähoidoilla voi olla paljon vakavampiakin jälkivaikutuksia, mutta harva varmaan syöpähoidoista loppujen lopuksi haluaa kieltäytyä sivuvaikutusten takia, jos vaihtoehtona on kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, miksi sitä piilotellaan. Eivätkö ihmiset suostuisi menemään enää syöpähoitoihin lymfedeeman pelossa? Ap
Miten niin piilotellaan? Minä ainakin olen monessa yhteydessä lukenut, että esim. rintasyövän takia jos poistetaan imusolmukkeita, lymfakierto vaikeutuu ja voi tulla turvotuksia ja muutakin haittaa. Minusta isompi haitta on se, että käsi, jonka kainalosta imusolmukkeet on poistettu, on immuunipuolustuskyvyltään heikko ja haavat paranevat huonosti, jopa esim. verenmyrkytys/yleistulehdus voi kehkeytyä paljon helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, miksi sitä piilotellaan. Eivätkö ihmiset suostuisi menemään enää syöpähoitoihin lymfedeeman pelossa? Ap
Miten niin piilotellaan? Minä ainakin olen monessa yhteydessä lukenut, että esim. rintasyövän takia jos poistetaan imusolmukkeita, lymfakierto vaikeutuu ja voi tulla turvotuksia ja muutakin haittaa. Minusta isompi haitta on se, että käsi, jonka kainalosta imusolmukkeet on poistettu, on immuunipuolustuskyvyltään heikko ja haavat paranevat huonosti, jopa esim. verenmyrkytys/yleistulehdus voi kehkeytyä paljon helpommin.
siis onko se immuunipuolustukseltaan heikompi, vaikka turvotusta ei olisikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin piilotellaan? Minä ainakin olen monessa yhteydessä lukenut, että esim. rintasyövän takia jos poistetaan imusolmukkeita, lymfakierto vaikeutuu ja voi tulla turvotuksia ja muutakin haittaa. Minusta isompi haitta on se, että käsi, jonka kainalosta imusolmukkeet on poistettu, on immuunipuolustuskyvyltään heikko ja haavat paranevat huonosti, jopa esim. verenmyrkytys/yleistulehdus voi kehkeytyä paljon helpommin.[/quote
Niin, onko nyt joku potentiaalinen riski sitten pahempi kuin jokapäiväinen riesa ja ulkonäköhaitta.
mitä helvettiä (anteeksi)?? Se on krooninen sairaus. Jos sinulla ei sitä ole et voi tietää miten tuskallista se on