Olin ajatellut (tai en ees ajatellut vaan itsestään selvää) äänestää Niinistöä, mutta nyt vaan ärsyttää liikaa!
Niinistö typisti kampanjansa kuukauden pituiseksi, ja vieläpä niin että on suuria juhlia tässä ja lomia välissä. Ennakkosuosikin kannattaa vaan olla hiljaa ja tehdä mahdollisimman vähän. Onhan se fiksua.
Vaalitenteissä vois melkein katsoa maalin kuivumista.
Millä tavalla tää on demokraattista? Ei mulla ole mitään hajua, millä tavalla Niinistö haluaa johtaa Suomea seuraavat 6 vuotta? Maailma on muuttunut, mutta Niinistö on jämähtäneenä ja pysyy. Miksei sitä haasteta kunnolla, että tietäisi ees jotain? Business as usual ei välttämättä toimi, tai ainakin se pitäis pystyä perustelemaan.
Ilmeisesti kakkoskierrosta ei tule. Ekaa kertaa Suomen historiassa. Taidan laittaa protestiäänen sille, kuka johtaa kakkosena gallupissa. Ihan vaan, ettei Niinistö itsekin heräis :/
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aika paljon nuorempi kun viime vaalit oli, mutta muistan, että silloin tosissaan kyllä puhuttiin ja väiteltiin.
Olit täsmälleen kuusi vuotta nuorempi. Voin kertoa sen jo nyt, sinua yhtään enempää tuntematta.
On eronsa, oliko 36 vuotias 30, vai 19 vuotias 13.
Voin kertoa sen jo nyt, sinua yhtään enempää tuntematta.
On toki. Voin lisätä muitakin ikään liittyviä eroja. Esimerkiksi on eri asia olla 94, 54, 12, 34, 80, 60 tai 42. Eronsa on noissa, en yhtään kiistä.
Hyvä. Oli mielenkiintoista seurata ajatteluprosessiasi. Nyt varmaan voidaan jatkaa itse asiasta.
Tämän takia tällaiset keskustelupalstat ovat tosi hyvä juttu. Sinäkin opit jotain uutta tänään eri ikäkertoimista. Enää ei tarvitse ilmaista itsään niin epätäsmällisesti kuin teit, vaan voit heti ladata uudet faktasi pöytään.
Aww. Osaan kuvitella minkälainen oot siviilissä. Pus!
Muistutan tietenkin vanhempiasi, jotka nopeasti oppivat millä tasolla sinua parhaiten käsitellä. Meillä kolmella on hyvä hoksnokka silviisii.
Vaikea kuvitella, että vaikuttaisit 35 vuotta sitten kuolleilta ihmisiltä, mutta mikäpä siinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aika paljon nuorempi kun viime vaalit oli, mutta muistan, että silloin tosissaan kyllä puhuttiin ja väiteltiin.
Olit täsmälleen kuusi vuotta nuorempi. Voin kertoa sen jo nyt, sinua yhtään enempää tuntematta.
On eronsa, oliko 36 vuotias 30, vai 19 vuotias 13.
Voin kertoa sen jo nyt, sinua yhtään enempää tuntematta.
On toki. Voin lisätä muitakin ikään liittyviä eroja. Esimerkiksi on eri asia olla 94, 54, 12, 34, 80, 60 tai 42. Eronsa on noissa, en yhtään kiistä.
Hyvä. Oli mielenkiintoista seurata ajatteluprosessiasi. Nyt varmaan voidaan jatkaa itse asiasta.
Tämän takia tällaiset keskustelupalstat ovat tosi hyvä juttu. Sinäkin opit jotain uutta tänään eri ikäkertoimista. Enää ei tarvitse ilmaista itsään niin epätäsmällisesti kuin teit, vaan voit heti ladata uudet faktasi pöytään.
Aww. Osaan kuvitella minkälainen oot siviilissä. Pus!
Muistutan tietenkin vanhempiasi, jotka nopeasti oppivat millä tasolla sinua parhaiten käsitellä. Meillä kolmella on hyvä hoksnokka silviisii.
Vaikea kuvitella, että vaikuttaisit 35 vuotta sitten kuolleilta ihmisiltä, mutta mikäpä siinä!
Niin, sehän on aivan poissuljettua että kukaan voisi muistuttaa ketään aiemmin elänyttä ihmistä. Kukaan nyt kuollut ei ole koskaan ollut kenenkään nyt elävän kaltainen. Sehän nyt ei millään sopisi, sussiunakkoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi Niinistön pitäisi kampanjoida. Eikö mennyt kausi riitä todisteeksi vai mitä oikein haluatte? Sirkushuveja?
Maailmanpolitiikan valtasuhteet on muuttuneet niin rajusti ja epätasapainotila voi viedä minne vain. Että ei tosiaan riitä, haluaisin tietää mitä näkemyksiä on TULEVALLE 6 vuodelle. Ja miten tuon ikäinen mies muutenkaan jaksaisi olla samaan aikaan isä lapselleen JA presidentti? Jompi kumpi kärsii, ja musta se on vaan hirveetä.
"Maailmanpolitiikan valtasuhteet"... Voi LOL sinua. Keksit tuon, kun se kuulostaa hyvältä. Mitä nyt on niin eri kuin kuusi vuotta sitten? Obama on vaihtunut Trumpiksi, siinä kaikki. Ovatko valtasuhteet todellakin sen vuoksi muuttuneet RAJUSTI? No eivät ole. USA on edelleenkin voimakas, Kiina edelleenkin voimistuu hitaasti ja Venäjä edelleenkin on kiinnostunut lähinnä itsestään.
Jos maailmanpolitiikan valtasuhteet todellakin ovat muuttuneet kuudessa vuodessa rajusti ja olemme epätasapainotilassa, niin eikö se sitten kerro että näkemyksillä kuudelle tulevalle vuodelle ei oikein ole väliä? Tässä sinun epätasapainotilassasihan voi tapahtua mitä vaan, eikä tänään puhuttu päde enää kuuden vuoden päästä.
Putin ottanut palan Ukrainaa. Brexit. Katalaanit. Pohjois-Korean ohjukset. Skotlannin itsenäisyysneuvottelut. Globalisaatiosta ollaan käännytty sisäänpäin. Asevarustelu kiihtyy. Venäjä Lähi-idässä. Pakolaisvirrat sekä sota-alueelta, että sisällissodan sekä nälänhädän runtelemasta Afrikasta. Kansallismielisyyden nousu. EU-politiikan tulevaisuus.
Mä olen pahoillani, että sulle maailmanpolitiikan seuraaminen ja ymmärtäminen sekä siitä huolissaan oleminen on "hyvän kuuloista". Siis ihan aidosti olen todella surullinen tuollaisesta pohjattomasta typeryydestä.
Krimin valtaaminen syöksi Venäjän limboon. Katalaanit ja Skotlanti eivät aikuta "maailmanpolitiikan valtasuhteisiin" sitä eikä tätä, koska niiden emämaat eivät ole mitään suurvaltojakaan. Brexit heiluttaa vain Eurooppaa. Pohjois-Korean ohjukset ovat ainoa todella maailmanpoliittiseen tasapainoon vaikuttava tekijä listallasi.
Sinun ongelmasi on, että kuvittelet että ne asiat jotka ovat mediassa kärjessä ovat oikeasti niitä jotka eniten "maailmanpolitiikan valtasuhteisiin" vaikuttavat. Siksipä rustaat tuollaisen mediajulkisuuslistan tuohon nähtäville, mutta oikeasti et ole analysoinut lainkaan mikä vaikuttaa nimenomaan maailmanpolitiikan valtasuhteisiin.
Ensin sinun pitäisi katsoa ketkä niitä maailmanpolitiikan valtasuhteiden näkökulmasta oikeasti tärkeitä ovat. Sen jälkeen katsot mikä vaikuttaa niiden väliseen voimatasapainoon. Huomaisit, että uudet energiamuodot ja harvinaisten metallien lähteiden hallinta on paljon tärkeämpää kuin joku Brexit.
Höpinäsi jostakin nälänhädän runtelemasta Afrikasta on koomista huomioiden, että isossa osassa Afrikkaa talous on kasvanut kuusi kertaa Suomea nopeammin jo vuosia. Nälänhädästä uutisoidaan, mutta eihän se koske kuin pientä osaa suurta mannerta. Olet jotenkin liikuttavan stereotyyppinen, kun ymmärrät asioista vain sen minkä media sinulle kertoo.
Niin. Nälänhätäalueelta Eurooppaan pyrkivät ihmiset on kyllä aika validi huolestumisen pointti. Olet varmaan itsekin huomannut, että pakolaisilla on vaikutusta meidän arkeemme.
Itsenäisyysneuvottelut voivat kaataa EU:n/heikentää sen sisäisesti. Silloin meidän pitää nojata johonkin suurvaltaan ja itsenäiset valtiot voivat päättää sen olevan esim. Venäjä. Silloin Venäjän vaikutusvalta kasvaa maailmassa ja EU:ssa.
Se, että väität ettei näillä asioilla ole vaikutusta, on vähän sama kuin sanoisin, että koska ilmastonmuutos tulee vaikuttamaan maailmaan niin isosti että x ja y ei päde tai ole tärkeää. Sellainen whataboutismi tänään, vaikka yrityksesi oli toki hyvä.
The European Mosaic on hyvä, helppotajuinen alkuopas jos haluat esim. Euroopan tasolla ymmärtää valtasuhteita vähän tälläistä netti-isoittelua paremmin. Voin vinkata vähän hankalampiakin juttuja sitten, jos kiinnostaa alkututustumisen jälkeen.
Hauskaa miten jotkut älykkäinä itseään pitävät ihmiset turvautuvat ivaan ja ylimielisyyteen, sen sijaan että myöntäisivät että heillä olisi jotain muilta opittavaa. Osaatkohan alentuvammin enää asiaasi esittää kuin mitä tuossa viimeisessä kappaleessasi teet? Yllättävän huonosti osaat kuitenkin median pintahälyn ohitse asioita analysoida, vaikka "hankaliakin juttuja" lueskelet, jos nuo viestisi ovat parasta mihin pystyt. Ei sinuun kohdistettua arviointia voi jollakin höpsöllä iskusanalla (whataboutismi) sysätä noin vain syrjään.
Jos lainkaan huomasit, kirjoitin "eniten vaikuttavat" ja "maailmanpolitiikan valtasuhteisiin". Sen sinä älykkäässä sisälukutaidottomuudessasi haluat esittää muodossa "ettei...ole vaikutusta". En sano etteivät mainitsemasi seikat mihinkään vaikuta, mutta eivät ne ole niitä ensisijaisia joita katsotaan kun pohditaan maailmapolitiikan valtasuhteita. Järkevä priorisointi auttaisi sinua selkeyttämään ajatteluasi. Toinen joka voisi auttaa on iän ja sitä myötä perspektiivin karttuminen. Tulet huomaamaan, että media nyt hälisee kaiken aikaa, eikä suurin osa ole kovinkaan suurivaikutteista.
Joka tapauksessa suuret voimatasapainoon oikeasti vaikuttavat trendit vaativat paljon aikaa ja uskallan lyödä kanssasi vetoa, että kuudenkaan vuoden kuluttua emme elä nykyisestä rajusti muuttuneessa maailmassa.
Siis järkesi sanoo, että Niinistö olisi paras, mutta tilapäisen tunnekuohusi vuoksi olet sitä mieltä että pitäisi äänestää jota kuta muuta? Ok.
Älä huoli, media kyllä pitää huolen siitä että Haavistoa tai kuka ikinä onkaan tullaan tyrkyttämään kakkosehdokkaaksi oikein urakalla. Ja av-mammoja viedään kuin pässiä narussa.
Väyrystä ei voi ainakaan äänestää. Kannattaa nuorempienkien vähän tsekata, millainen hyypiö on kyseessä.
En katsonut vaalikeskustelua, mutta havainnut saman, että Niinistö vaikuttaa väsyneeltä tehtäväänsä. Tietysti ennakkosuosikkina ei tarvitse kauheasti nähdä vaivaa äänien kalastamiseen. Itse toivoisin presidentiltä vähän nykyistä aktiivisempaa otetta asioihin, eikä vain havukka-ahon ajattelijan tyylistä jaarittelua ja sanataiteilua. Uudet tekijät kehiin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Siis järkesi sanoo, että Niinistö olisi paras, mutta tilapäisen tunnekuohusi vuoksi olet sitä mieltä että pitäisi äänestää jota kuta muuta? Ok.
Älä huoli, media kyllä pitää huolen siitä että Haavistoa tai kuka ikinä onkaan tullaan tyrkyttämään kakkosehdokkaaksi oikein urakalla. Ja av-mammoja viedään kuin pässiä narussa.
Käsittääkseni aloitus käsitteli tilanteen vaikutusta demokratiaan. Demokratiasta huolissaan olo ei ole tunnekuohu. Niinistön herättämisestä toisella kierroksella tuskin on haittaa demokratialle, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Kun olen työttömänä katsellut mustavalkoisia suomifilmejä, niin voin kertoa, että pässiä ei kannata taluttaa narussa, ellei haluta katsojan nauravan vedet silmissä. Jos herralammasta pitää siirrellä, se tehdään sarvista. Sellaista se on paremmintietäminen, joka sukupolvi pätee minkä ehtii, vaan menneet viisaudet unohtuvat.
Saattaa olla nykytodellisuudessa niin paljon muuttujia ja systeemin osaset aiempaa kiinteämmin kytköksissä, että lopultakin ne suuren tasapainon heilauttajat voivat jäädä ennustajilta huomiotta.
Olisin näin sivusta sanottuna onnellinen, jos tuo kuuden vuoden vakauden ennustaja olisi oikeassa. Pelkään pahoin, että hän on chamberlainilaisia. Ja jos maailman vakaus ei lisäänny siksi, että esim. aurinkoenergian kehitys mahdollistaa vakaammat olot, niin kohta täällä katsoja itkee ja nauraa hullunnaurua epätoivosta.
Ihan jo tämän maan kehityskulku osoittaa, ettei vakiintuneetkaan demokratiat ole suojassa fasistisilta kehityskuluilta, jotka voivat saada ennalta arvaamattomia muotoja samaan aikaan, kun porukalla tuijotetaan vain poliittisen kentän laitamille. Ääriajatteluun kyetään myös maltillisuuden lipun alla, ja oikeusvaltion periaatteet haudataan iloisesti virnuillen.
Jos pääomien karkaamista valtiotasolta ei saada jarrutettua eikä maailmanlaajuiseen verotukseen innostuta edes haavetasolla, niin pelkkä voimatasapainon tuijottaminen edes resurssianalyysillä maustettuna ei riitä mihinkään. Jos valtiojärjestelmältä lähtee legitimiteetti, miten sitten suu pannaan?
Mitä tuota vaihtaa pressaa, kun on hyvät välit näin vaikeina aikoina moniin maihin. Tehnyt hyvää työtä ja edustanut Suomea. Voi helevetin helevetti, jos äänestätte Haavistoa, niin sanon minä, että on Suomi pihalla ja itse olette meidät suohon painaneet. Miten joku äänestää sen perusteella, että minäkin olen homo, joten äänestän homoa???? Mieti mikä olisi meille suomalaisille parasta. Niinistö paras vaihto meille kaikille, koska melkein kaikki maat tietävät kuka hän on. Mitä tuota hyvää vaihtamaan. Haavisto+miesystävä itsenäisyys vastaanotolla kättelemässä presidenttiparina! Hyi, miten suomalaisena oksettaa jo koko mielikuvitus. Turha väittää, että en tiedä asiasta, koska kuulin asiasta eilen isossa marketissa ja isossa työyhteisössä, jossa työskentelen. Tyhmät, lesbot, homot, vanhukset, joita nuoret ohjailee, kun eivät itse tajua.....???? Minulla oli äiti, joka oli vanhus ja kyseli, että mitä minun nyt sitten pitää äänestää? Mikä se numero olikaan ?? Alkoholistit äänestää viinan aleja, työttömät lisää tukiaisia, mitä minä, joka olen työtä tehnyt 45v. ja saan eläkettä 1000e/kk
Niin. Nälänhätäalueelta Eurooppaan pyrkivät ihmiset on kyllä aika validi huolestumisen pointti. Olet varmaan itsekin huomannut, että pakolaisilla on vaikutusta meidän arkeemme.
Itsenäisyysneuvottelut voivat kaataa EU:n/heikentää sen sisäisesti. Silloin meidän pitää nojata johonkin suurvaltaan ja itsenäiset valtiot voivat päättää sen olevan esim. Venäjä. Silloin Venäjän vaikutusvalta kasvaa maailmassa ja EU:ssa.
Se, että väität ettei näillä asioilla ole vaikutusta, on vähän sama kuin sanoisin, että koska ilmastonmuutos tulee vaikuttamaan maailmaan niin isosti että x ja y ei päde tai ole tärkeää. Sellainen whataboutismi tänään, vaikka yrityksesi oli toki hyvä.
The European Mosaic on hyvä, helppotajuinen alkuopas jos haluat esim. Euroopan tasolla ymmärtää valtasuhteita vähän tälläistä netti-isoittelua paremmin. Voin vinkata vähän hankalampiakin juttuja sitten, jos kiinnostaa alkututustumisen jälkeen.