Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri jatkuvasti kipeänä vegaaniksi ryhtymisen jälkeen

Vierailija
28.11.2017 |

Voiko noilla olla jokin yhteys? Olen tosiaan huolestunut kaveristani, joka on tässä nyt muutaman vuoden ollut vegaani. On perehtynyt todella hyvin ruokavalioonsa ja kaikkien arvojen pitäisi olla kunnossa. Aikaisemmin ihan normaalisti syödessään ja eläessään oli sen pari kertaa pikkuisen kipeänä vuoden sisällä niinkuin monet ovat, nyt on ihan kokoajan jotain. On oikeastaan kokoajan pienesti flussassa, ja helposti parin kuukauden välein todella kovasti kipeänä ihan sänkytoipilaana ja päivystyksessäkin joutunut useaampaan otteeseen pyörähtämään. Kaverini on täysin ehdoton ruokavalintojensa kanssa, ja pitää mahdottomana että jokin voisi olla pielessä ja ehkä mahdollisesti ruokatottumuksensa osallisena tähän. En kuulemma ole ensimmäinen joka on "lässyttänyt" kyseisestä asiasta.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tai tietoa? Ja ei, en nyt tässä mitenkään negatiivisella mielellä puhu vegaaneista että älkää siitä murisko.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä.. en ole vegaani mutta muutoin syön yleensä tosi huonosti enkä ole vuosiin ollut kipeänä oikein. 

Vierailija
2/21 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama oli serkulla. Lopetti touhun. Rauta-arvot oli pielessä. Monta vuotta sinnitteli kipeenä. Nyt on taas kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on varsin yleistä että vegaanit on koko ajan sairaana.

Tämä yksi Ylexin juontaja on ollut vuosien varrella varmaan 100 kertaa sairaana,itse en ole ollut kertaakaan.

Vierailija
4/21 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminenhän ei ole luotu pelkäksi kasvissyöjäksi. Jos olisi, niin aivotkaan eivät olisi kehittyneet tälle tasolle...ne vaativat eläinproteiinia kehittyäkseen....

Vierailija
5/21 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama oli serkulla. Lopetti touhun. Rauta-arvot oli pielessä. Monta vuotta sinnitteli kipeenä. Nyt on taas kunnossa.

Olispa tuolla kaverillakin sen verran järkeä päässä että kävisi vaikka tarkastuttamassa arvonsa.. Syö kyllä vitamiineja purkista mutta käsittääkseni lisärautaa ei, itselläni oli meinaan jäänyt ylimääräisiä kaapinperälle mut hän kieltäytyi ja sanoi saavansa tarpeeks jostain ihme siemenistä.. :D

Ja ylemmälle, itsekin syön päin helvettiä suurimman osan ajasta mutta sen lisäksi myös monipuolisesti kaikkea ja olen ollut viimeksi 4v sitten flunssassa..

Ap

Vierailija
6/21 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se on varsin yleistä että vegaanit on koko ajan sairaana.

Tämä yksi Ylexin juontaja on ollut vuosien varrella varmaan 100 kertaa sairaana,itse en ole ollut kertaakaan.

Ai on? Hmm. Kaveri kun väittää ettei todellakaan johdu siitä mitä syö, mutta eipä tässä mikään muu ole muuttunut vuosien varrella juurikaan paitsi ruokavalio. On muutenkin kokoajan tosi kiukkuinen ja valittaa usein päänsärkyä jne..

Ap

Vierailija
7/21 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaahan niillä olla yhteys, että kuinka perehtynyt hän kuitenkaan on ja miten toteuttaa valiotaan?

Itse olen vegetaristi kahdeksatta vuotta ja mieheni on ollut vegaani 14 vuotta. Eikä juurikaan olla sairasteltu. Ei kyllä sekasyöjänäkään.

Voihan tuo joku siirtymäriittikin, että kroppa protestoi? Kaikillehan ei vegeilyt sovi. Esim kaverini haluaisi olla vegetaristi, mutta on niin mahottoman allerginen monelle kasvikselle ja pavuille, pähkinöille jnejne. Niin pakko pitää lihaa valiossa, että saa edes jotain syödäkseen.

Tietty tulee mieleen, että saakohan kaverisi vitamiineja tarpeeksi? Kannattaisi mittauttaa b12, d-vitamiini ja rauta varastot, kalsium, magnesium... mitä näitä nyt onkaan.

Sekasyöjäkin saa olla noiden kanssa tarkkana, niin vegaanien erityisen tarkkoina. Kaikkea hyvää sulle ja kaverillesi. Toivottavasti pääsee pikaisesti sairastumiskierteestään eroon.

Vierailija
8/21 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini rupesi vegaaniksi ja saman tien alkoi sairastelukierre. Jatkuvaa flunssaa ja kuumettakin.

Oli pitkään kasvissyöjä, silloin voi ihan hyvin.

Yritetään kyllä pitää tosi tarkasti huolta ruokavaliosta kun on vielä kilpaurheilijakin. Nyt on alkanut taas syömään vähän maitotuotteita ja kananmunia. 

Vierailija
9/21 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajat, miksi peukutatte?

Epäilen itsekin jotain vitamiininpuutosta, mutta kuulemma mahdotonta omasta mielestään kun syö purkista joitain lisävitskuja mutta tuota rautaa ilmeisesti ainakaan ei. Lähes aina valittaa että jotenkin huono olo ja semmonen vetämätön, ei huvita tehdä mitään ja kiukuttelee ja valittaa nälkää vaikka kuinka söis..

Ap

Vierailija
10/21 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei ymmärrä, miten vähän kaloreita kasvikset sisältävät. Eli jos ihminen on aktiivinen, pelkkiä kasviksia pitäisi syödä ihan järkyttävä määrä, että saa tarvittavat kalorit kasaan. Jatkuvasti liian vähän kaloreita = keholla ei ole energiaa pitää vastustuskykyä yllä.

Vierailija
11/21 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tosiaan hvyinkin olla, että vaikka kaverisi kuvittelee perehtyneensä ruokavalioon riittävästi, ei ymmärrys ja osaaminen ole kuitenkaan riittänyt siihen, että olisi todella sisäistänyt asiat ja osannut muuttaa ne käytäntöön. Vegaaninen ruokavalio on todella haasteellista koostaa niin, että oikeasti saa kaikki ravinteet, jotka siitä on saatavissa, ja ilman vitamiinilisiä ei tosiaan pärjää yksikään vegaani (joko purkista tabletteina/kapseleina tai keinotekoisesti vegaanituotteisiin lisättyinä vitamiineina).

Ehdottomasti kaverisi kannattaa käydä mittauttamassa kaikki arvonsa ja ottaa myös yhteyttä asiantuntevaan ravitsemusterapeuttiin, joka on erikoistunut vegaanien ravitsemusneuvontaan. Voivat sitten yhdessä käydä läpi, miten ruokavalion pitää oikeasti koostaa ja miten paljon mitäkin vitamiinia ja hivenainetta vielä pitää lisäksi ottaa. Aika monella vegaanilla on valitettavasti enemmän intoa kuin osaamista etenkin alkuvaiheessa, ja tulokset voivat olla sitten sen mukaisia. Valitettavasti asennekin on monesti tuossa alkuinnostuksessa sitä tasoa (ylimielinen ja ylemmyydentuntoinen), ettei edes asiantunteva ohjeistus mene perille, ystävien hyvistä neuvoista nyt puhumattakaan. Mutta toivottavasti saat ystäväsi innostettu ammattilaisten pakeille, että saa ruokavalionsa varmasti kuntoon.

Vierailija
12/21 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vegaani tai ei, niin ravinto voi olla liian yksipuolista ja se on yksi asia, joka suoraan vaikuttaa yleiskuntoon ja terveyteen. Usein mielikuva vegaanista on paljon kasviksia syövä henkilö, mutta jos toteuttaakin vegaanista ruokavaliota syömällä vaan leipää ja vegaanijuustoa ja soijajugurttia, niin eihän silloin kaikki ravintoarvot pitkässä juoksussa ole kohdallaan.

Vierailija
13/21 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut 20vuotta vegaani (12vuotiaana siirryin vegetaristista vegaaniksi, ikinä en ole esimerkiksi lihaa syönyt elämässäni).

Arvot on syytä käydä tarkistuttamassa ainakin alussa säännöllisesti. Vaikka söisi terveellisesti niin et välttämättä saa kaikkia tarvitsemiasi ravintoaineita, vitamiineja ja hivenaineita. Pelkästään vegaaninen ruokavalio ei tarkoita sitä, että kärsit puutostiloista automaattisesti mutta niitä syntyy helposti jos ruokavalion koostamisessa on ongelmia.

Itse henk. kohtaisesti olen kipeänä hyvin harvoin mutta en koe vegaanisen ruokavalion olevan se syy. Olemme kaikki yksilöitä, kehomme reagoi ruokavalioon yksilöllisesti. 

Olen ollut viimeksi flunssassa ties kuinka monta vuotta sitten. Harrastan aktiivisesti urheilua (juoksen 2-3 maratonia vuodessa) ja ohjaan työkseni joogaa 3-6h päivässä viitenä päivänä viikossa ja toimin urheiluhierojana kolmena päivänä viikossa, siihen päälle omat harjoittelut (jooga + juoksu). Fyysisesti aktiivista arkea siis elän.

Vegaanina siis on mahdollista olla terve, elinvoimainen ja hyvinvoiva. Ja minä olen esimerkki siitä, että lapsestakin kasvaa ihan mallikelpoinen aikuinen ilman lihaakin.

Itse käyn silti edelleen vuosittain terveystarkastuksessa. Arvot ovat olleet aina hyvät.

Vähän ohi aiheen mutta halusin vain omalla esimerkilläni tuoda esille sen, että vegaanius voi olla myös osa terveellistä ja tasapainoista elämää :)

Vierailija
14/21 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vegaani ja tulee puutteita ja sairastuu, niin yksinkertaisesti ei syö riittävästi eikä riittävän monipuolisesti.

Itse olen vegaani ja voin erittäin hyvin.

Syön todella monipuolisesti ja isoja määriä, kasviksia niiden kaikissa muodoissa, tumman vihreitä vihanneksia, marjoja, täysjyväviljoja, siemeniä, pähkinöitä, palkokasveja, linssejä ,hedelmiä , hampputuotteita, marjajauheita, juon vihreää teetä, kalsiumrikastettuja kaurajogurtteja, kaura-ja mantelimaitoja, puuroja, täysjyväleipää, kvinoaa, kikherneitä, vegaanisia proteiinijauheita ja hyvin vähän mitään teollista. Purkista otan b12 vit. Ja d3-vitamiinin, pari-kolme kertaa viikossa.

Olo on todella energinen ja hyvä. Anemiakin on helpottanut, sekasyöjänä olin aneeminen ja jouduin ottaa raudan purkista kuureina ja söin monivitamiinivalmisteita.

Joten veikkaisin, että kaverisi ei todellakaan syö riittävästi eikä oikein.

Vegaaninen ruokavalio on todella terveellinen kun siitä ottaa selvää , syö riittävästi ja monipuolisesti. Nykyään se on vielä yllättävän helppoa.

Vierailija
15/21 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanina suosittelisin verikokeita. Rauta, B12, folaatti, jne. Kielii ravinnepuutoksesta. B12 vitamiinia kaikki vegaanit eivät syö tarpeeksi ja osa ei kiinnitä rautaan huomiota (b12 -tabusta imeytyy yllättävän pieni osa).

*

Lisäksi tulee minullekin mieleen liian alhaiset kalorimäärät. Olen minäkin kiukkuinen jos syön liian vähän. Tai juon liian vähän!

Vierailija
16/21 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin kanssa puutostiloista aluksi (reilun vuoden verran) kun menin vähän perse edellä puuhun. Olisi kannattanut tehdä muutokset hiljalleen mutta lähdin tietysti ihan takki auki uuteen hommaan. Oli pitkään jatkunutta flunssakierrettä (monta kuukautta), yleistä voimattomuutta ja väsymystä, treeneistä en palautunut enää yhtä nopeasti. 

Tosin siinä samalla huomasin myös ne hyvät jutut: koko ikäni vaivannut akne lähti pois, en enää kärsinyt samalla tavalla turvotuksesta ja vatsavaivoista (vatsa meni löysälle helposti ja pieretti), kynnet ja hiukset vahvistui, hiuksiin tuli kiiltoa. 

Kävin mittauttamassa arvot ja sen jälkeen kävin ravitsemusterapeutin juttusilla. Hänen ohjeidensa pohjalta lähdin sitten rakentamaan ruokavaliota uusiksi ja tadaa, olo parani kohisten.

Nyt olen ollut vegaanisella ruokavaliolla... kolmisen vuotta ja viimeksi pienessä flunssassa viime syksynä. Treenit kulkee, energiatasot pysyy tasaisena pitkin päivää, olo on positiivinen ja tuntuu siltä, että kroppa oikeasti voi hyvin. 

Vierailija
17/21 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinia voi olla hankala saada vegaanina. Itse olen vegaani, ja myönnän, että tässä ruokavaliossa voi olla hankala huomioida kaikkea. Mulla on ollut vegaanina parempi olo kuin sekasyöjänä, enkä ole sairastellut sen enempää ja kuntokin on kohonnut kuin itsestään. Mutta kyllä kaverisi sairastelu varmasti voi johtua ruokavaliosta. Täysi vegaanius ei ole ihan luonnollista, mutta minkäs nykypäivänä teet, jos et halua aiheuttaa eläimille tuskia tai kun miettii luontoa. Mutta se niistä jutuista...

Olen itse kuitenkin miettinyt, josko rupeaisin syömään kalaa silloin tällöin, kun olen huolissani joistakin jutuista. Maidon, munien, broilerin, sian ja naudan ja lähes kaiken muun lihan suhteen olen ehdoton, mutta kala voisi käydä, ja siitä saisi monia ravintoaineita. Kalaa voi hakea järvestä itsekin. Köyhänä se helpottaisi kukkaroakin välillä.

Vierailija
18/21 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tällaisesta kaverista tehdä huoli-ilmoituksen jonnekin? Minuakin harmittaisi, jos toinen pilaisi terveytensä ruokaurheilulla.

Vierailija
19/21 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yrittänyt vegaanisruokavaliota useamman kerran. Aina se on johtanut väsymykseen ja masennukseen. Viime yrittämällä sain vielä niin kovat nivelkivut, etten pystynyt kävelemään. Sitten söin ison annoksen possupaistia. Kivut ja väsymys poistuvat puolessa päivässä ja oli kykenevä punertamaan ja juoksulenkille.

Mainitsen myös, että lähes kaikki tuntemani vegaanit valittavat kovaa masennusta ja yksi jäi jopa työkyvyttömyys eläkkeelle. Useampi on pitänyt vuosia sairauslomaa.

Sitten vielä. Ne vegaanit, jotka eivät valita masennusta ovat lähes aina ylipainoisia ja vyötärölihavia

Vierailija
20/21 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kyse jostain muusta asiasta, yleensä kuka vain ihminen tai eläin voi olla vegaani, jopa lihansyöjä eläimet. Tämä on matematiikalla todettavissa. Kyllä kasvisruokia riittää onneksi tosi paljon ja kasviksista saa kaikki ravinteet kun tietää mitä syö 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi