Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Labrahoitajaksi opiskelu, kannattaako ja onko töitä?

Vierailija
28.11.2017 |

Mitä labrahoitajat todellisuudessa tekevät? Opinnot vaikuttavat todella mielenkiintoisilta, mutta olen kuullut, että itse työ ei välttämättä niinkään innostavaa.

Analytiikka kiinnostaa, näytteenotto ja asiakaspalvelu ei niinkään. Olen opiskellut kemiaa ja biologiaa yo:ssa aiemmin, mutta työllisyystilanteen-ja näkymien vuoksi jätin opinnot kanditutkintoon ja suunnittelin nyt bioanalytiikan opintoja. Haluan töihin tulevaisuudessa.

Onko mahdollista saada järkeviä työsuhteita, ei esim. vain keikkaa? Voiko työllistyä ulkomaille? Kuinka paljon työssä on näytteenottoa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bioanalyytikkoa tarkotat, niin töitä on. Opiskelu mielenkiintoista jos ne aiheet vaan itseään kiinnostaa.

Vierailija
2/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä kyllä riittää. Valitettavasti useimpien työ on lähes kokonaan sitä näytteenottoa, mikä on tylsää ja rutiininomaista. Oma painajaiseni oli yliopistollisen keskussairaalan labra: ikuinen jono odotushuoneessa, kiljuvia lapsia, osastopotilaita, vanhuksia jotka olisi halunneet jutella (mutta ei ole aikaa kun se jono odottaa jo)... 

Minusta ne opinnot oli kyllä myös tosi alkeellisella tasolla pääosin, mikä sinänsä ihan ok koska ei se työkään ihmeempiä vaadi. Minä vaihdoin toisinpäin eli biokemiaan yliopistolle, koska kyllästytti "piikkitätin" työt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olen siitä onnekas, että en ole näytteenotossa joutunut työskentelmään opiskeluiden jälkeen (jos muutamaa sairasloman sijaisuutta ei lasketa). Teen siis tutkimustyötä.

Vierailija
4/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä kyllä riittää. Valitettavasti useimpien työ on lähes kokonaan sitä näytteenottoa, mikä on tylsää ja rutiininomaista. Oma painajaiseni oli yliopistollisen keskussairaalan labra: ikuinen jono odotushuoneessa, kiljuvia lapsia, osastopotilaita, vanhuksia jotka olisi halunneet jutella (mutta ei ole aikaa kun se jono odottaa jo)... 

Minusta ne opinnot oli kyllä myös tosi alkeellisella tasolla pääosin, mikä sinänsä ihan ok koska ei se työkään ihmeempiä vaadi. Minä vaihdoin toisinpäin eli biokemiaan yliopistolle, koska kyllästytti "piikkitätin" työt.

Tätä juuri pelkään, että opinnot ovatkin alkeellisia ja työ pääosin rutiininomaista näytteenottoa. Ja kiljuvat lapset jne. kuulostaa todellakin painajaiselta! Enkä ole yhtään hoivahenkinen ihminen ja asiakaspalvelua tehneenä olen siihen muutenkin kyllästynyt, en osaisi rauhoitella lapsia tai muuten vain pelkääviä ihmisiä. Ehkä lähinnä ärsyyntyisin.

Oppilaitokset tietysti mainostavat monipuolisia ja mielenkiintoisia mahdollisuuksia työllistyä eri analytiikan osa-alueille.

Jos nyt siis teen jälleen päätöksen opiskella sen kolmisen vuotta, olen kuitenkin jo päälle 30, en jaksaisi enää pettyä. Työllisyys toki on tärkeä tekijä.

Vierailija
5/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon on työpaikkoja pelkästään analytiikkaa sisältäen, tai tutkimusryhmissä?

Vierailija
6/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva pääsee toteuttamaan pelkkää analytiikkaa. Kyllä se paljon sitä näytteenottamista on. Sillä puolella paljon töitä siis.

Vierailija
7/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon on työpaikkoja pelkästään analytiikkaa sisältäen, tai tutkimusryhmissä?

Riippuu asuinpaikasta! Yliopistokaupungeissa enemmän, muualla vähemmän!

Vierailija
8/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labrahoitaja voi työskennellä myös esim. mikrobiologian, patologian, kliinisen fysiologian labrassa tai vaikkapa Veripalvelussa tai isotooppilabrassa tai Medixillä. Noissa näytteenotto on varmasti minimaalista. Ei kaikkien ole pakko olla töissä sairaalassa päivystyslabrassa kliinisellä kemialla tai hematologialla. Tosin ainoastaan siellä voi tehdä kolmivuoroa ja saada edes hieman järkevämpää palkkaa. Terveyskeskuksessa ja terveysasemalla työ on vähintään 80% näytteenottoa. Ja näytteenotto on raskasta hommaa... Toisaalta se on päivätyötä.

Vierailija
9/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä helvetissä lähde

Vierailija
10/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään labrahoitajia ei tahdo riittää pelkkään näytteenottotyöhön. Sellaiset paikat onkin kansoitettu lähi-tai sairaanhoitajilla tai vastavalmistuneilla.

Vierailija
11/11 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Medixillä irtisanottu muun muassa juuri paljon porukkaa. Esim Terveystalo teettää suuren osan labroistaan Virossa, ja ikävä kyllä Diacorin ja Terveystalon yhdistymisen jälkeen moni sai lähteä Medixillä oli suuret yt-neuvottelut. Jos ei ole pienintäkään intressiä näytteenottoon, niin harkitsisin vielä. Bioanalyytikoilla ei tietääkseni mikään huippu työtilanne muuten ole, vaikka mielekästä työtä varmasti ihan on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä