Olisiko sinulla hetki aikaa keskustella Jeesuksesta?
Monesti kuulee tuota kysyttävän kun käppäilee kaikessa rauhassa kaupungilla. Sitä olen miettinyt että miksi aina halutaan keskustella Jeesuksesta eikä koskaan Jumalasta? Olisi hauskempaa puhua Jumalasta.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muinaispersialainen Mitra on paljon mielenkiintoisempi uskonnollinen hahmo.
Myös hän syntyi neitsyt äidin lapsena. Kolme tietäjää vieraili hänen luonaan syntymän jälkeen. Hänet myös teloitettiin ristillä ja myöhemmin heräsi kuolleista.
Aivan uskomatonta yhteensattumaa!!
Mitra-kultissa Mitraa palvottiin alunperin aurinkojumalana.
Raamatussa kielletään auringon palvominen Jumalana.
Eivät he mitenkään voi olla yksi ja sama henkilö. Mitra syntyi yli tuhat vuotta ennen Jeesusta.
Heillä oli muuten myös sama syntymäpäivä! Joulukuun 25.
Mitralla oli 12 opetuslasta.
Hän oli kiertävä opettaja jota kutsuttiin nimellä Hyvä Paimen.
Minua kiinnostaisi kunnon analyysi opetuslapsi-myytistä. Sehän on tyypillinen miessakkitarina- määräävä luonteenpiirre ja tehtävä per henkilö. Seitsemän veljestä, Tuntematon... en näe paljonkaan eroa.
Oletpa kuutamolla - huh huh sentään, kaukana olet sinä.
Kaukana uskonnoista, kyllä. Muuten olen ytimessä, vai voitko väittää ettei Jessen jengissä ollut kuumapäätä, petturia, jne arkkityyppiä? Ei puutu kuin Vietnamin sota ja tummaihoinen kaveri, niin voitaisiin tehdä amerikkalainen 80's -leffa. Raamattu on täynnä vanhoja kansantarinoita, etenkin Vanha testamentti. Luomismyytissä niitä on useampi kun nainenkin luodaan kahdesti. On kiintoisaa, mihin kaikkiin vanhoihin kulttuureihin ketomuksia on voitu jäljittää.
Raamattu on ollut totta niille, joilla ei olut muuta tietolähdettä eikä lukemista. Näkisin myös Välimeren maiden pyhimysuskon suorana jatkona ja kirkon valkopesuna vanhoihin kotijumaluuksiin.
Olen kuulunut kumpaankin suomalaiseen kristilliseen uskonsuuntaan, en kuulu enää. Ortodoksina olisin saanut kympin todistukseen, jos rehtori olisi heltynyt.
Sokean uskon sijaan yritän nähdä asiat yleisestä perspektiivistä käsin.
Tässä nyt ei ollut kyse mistään Jesse Jameksista ym typeryydestä, vaan vähän suurimmista jutuista - ihmisen pelastuminen iankaikkisesta helvetistä, vastaanottamalla Jeesuksen tarjoama Pelastus!
Itse sain armon tutustua Jeesukseen. Olen niin onnellinen, että sain kunnian ennen kuolemaani.Kukaan meistä ei tiedä kuolemamme päivää. En halua viettää iäisyyttä helvetissä. Hän antaa armon syntisille. Ottakaa Jeesus vastaan, sillä kuoleman jälkeen se on myöhäistä. Jeesus auttaa, kun hätä on suurin. Hän on tie, totuus ja elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös hän syntyi neitsyt äidin lapsena. Kolme tietäjää vieraili hänen luonaan syntymän jälkeen. Hänet myös teloitettiin ristillä ja myöhemmin heräsi kuolleista.
Eivät he mitenkään voi olla yksi ja sama henkilö. Mitra syntyi yli tuhat vuotta ennen Jeesusta.
Minua kiinnostaisi kunnon analyysi opetuslapsi-myytistä. Sehän on tyypillinen miessakkitarina- määräävä luonteenpiirre ja tehtävä per henkilö. Seitsemän veljestä, Tuntematon... en näe paljonkaan eroa.
Kaukana uskonnoista, kyllä. Muuten olen ytimessä, vai voitko väittää ettei Jessen jengissä ollut kuumapäätä, petturia, jne arkkityyppiä? Ei puutu kuin Vietnamin sota ja tummaihoinen kaveri, niin voitaisiin tehdä amerikkalainen 80's -leffa. Raamattu on täynnä vanhoja kansantarinoita, etenkin Vanha testamentti. Luomismyytissä niitä on useampi kun nainenkin luodaan kahdesti. On kiintoisaa, mihin kaikkiin vanhoihin kulttuureihin ketomuksia on voitu jäljittää.
Raamattu on ollut totta niille, joilla ei olut muuta tietolähdettä eikä lukemista. Näkisin myös Välimeren maiden pyhimysuskon suorana jatkona ja kirkon valkopesuna vanhoihin kotijumaluuksiin.
Olen kuulunut kumpaankin suomalaiseen kristilliseen uskonsuuntaan, en kuulu enää. Ortodoksina olisin saanut kympin todistukseen, jos rehtori olisi heltynyt.
Sokean uskon sijaan yritän nähdä asiat yleisestä perspektiivistä käsin.
Olen itsekin entinen ortodoksi, ex- hellari, nykyinen baptisti, ja minä sain kympin aina ortodoksisesta uskonnosta, koska olen ollut aina uskossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain armon tutustua Jeesukseen. Olen niin onnellinen, että sain kunnian ennen kuolemaani.Kukaan meistä ei tiedä kuolemamme päivää. En halua viettää iäisyyttä helvetissä. Hän antaa armon syntisille. Ottakaa Jeesus vastaan, sillä kuoleman jälkeen se on myöhäistä. Jeesus auttaa, kun hätä on suurin. Hän on tie, totuus ja elämä.
Aivan - Kyllä se on suurta ihmettä ja armoa tämä päivittäinen seikkailu Jeesuksen kanssa - en vaihtaisi ystävyyttäni Hänen kanssaan mihinkään maalliseen hyvään - sellaista summaa ei edes löydy, että Hänestä luopuisin ikinä. Jumala on vaan niiiin hyvä mulle ja kaikille omilleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokean uskon sijaan yritän nähdä asiat yleisestä perspektiivistä käsin.Tässä nyt ei ollut kyse mistään Jesse Jameksista ym typeryydestä, vaan vähän suurimmista jutuista - ihmisen pelastuminen iankaikkisesta helvetistä, vastaanottamalla Jeesuksen tarjoama Pelastus!
Miten niin Jesse James?? Se helvetti on ihmisen keksimä juttu, jonka ulkoinen kuvailu perustuu tod. näk. A) kaatopaikkana käytettyyn laaksoon, johon heitettiin niin jätteet kuin mestatut B) tuliperäiseen maastoon. On ikivanha käsitys että hyvä on kevyt ja yläpuolella, paha raskas ja maan sisässä. Mikäli minulta kysytään, helvetti on maan päällä ja korvien välissä.
Minusta on hienoa, että joku jaksaa vielä uskoa. Ei siihen kuitenkaan pelonsekaisia kansanuskomuksia tarvita, tukeva henkinen selkäranka riittää, vaikka tietysti jokainen tyylillään. Olen itse täysin tyytyväinen ilman uskontoa, lapsena tietenkin uskoin mitä opetettiin ja teini-iässä vaihdoin enemmän new age-tyyppiseen ajatteluun. Sitten sekin hävisi.
Jos nyt päättäisin uskoa johonkin, valitsisin jonkun idän uskonnon, elämäntavan vaikka ilman jumalia. Kunhan ajattelisin omilla aivoillani ilman jonkun muun jäykkää pakottamista ja säädöstöä.
Ei, mutta näin joulun alla voisin keskustella hetken Joulupukista!
Koska Jumala ei pidetaan personana ja monet ajattelevatkin että Jeesus on Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Uskonasioille on helppo nauraa, mutta kuinka kauan?
Aina edellisten maailmanloppujen jälkeen?
Jeesuksestako? Ei ole, mutta puusuksesta kylläkin! Heh, joo, on vanha vitsi, tiedetään :D
Päättäkääs nyt onko jeesus poika vai isä vai molemmat ? ihmettelen vaan että jeesus on jumala niin miksi ja ketä jeesus sitten rukoili ?
Niin kuuluu, mutta vain harvat ottavat Hänet vastaan elämäänsä - ylpeyttään ja tyhmyyttään. Kuka nyt oikeasti helevettiin haluaisi???