Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanki (tai vankina joskus ollut), mitä ajattelet kun näet ikkunasta ulkona vapaana liikkuvia ihmisiä?

Vierailija
27.11.2017 |

Kerro rehellisesti miltä tuntuu olla "kiven sisässä"?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa. ettei sinne, suomessa ainakaan, ihan pikkujutusta joudu, ennen kuin alkaa valittamaan.

Vierailija
2/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihaok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää muistaa. ettei sinne, suomessa ainakaan, ihan pikkujutusta joudu, ennen kuin alkaa valittamaan.

Paitsi silloin (ainakin ennen), jos ei kiinnosta sotaleikit metsässä eikä ajan tuhlaus sivarissa.

Vierailija
4/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljetuissa laitoksissa ikkunat yleensä jonnekin sisäpihalle tai jopa matatut.

Vierailija
5/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankeus ei edes ole kunnon vankeutta Suomessa, ellei ole suunnilleen tehnyt henkirikosta, jolloin joutuu suljettuun. Nykyään 80-90% vangeista laitetaan avolaitoksiin jotka ovat paitsi lähellä asutusta niin niistä käsin saa myös mennä esim. töihin tai opiskelemaan, kunhan palaa illaksi nukkumaan. Lomaakin sieltä saa useampia päiviä kerralla jos käyttäytyy ihmisiksi.

Ja jos on joku todella lievä rikos niin saattavat jopa päästää seurantapannalla joka laitetaan jalkaan, eli saat olla esim. 5km säteellä kodista ihan vapaasti miten mieli tekee. Esim. totaalikieltäytyjät laitetaan nykyään pantaan, ja se liikkumaraja on todella laaja, eli käytännössä ei edes menetä vapauttaan (paitsi jos on kova reissaamaan ulkomaille ja muihin kaupunkeihin).

Vierailija
6/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suljetuissa laitoksissa ikkunat yleensä jonnekin sisäpihalle tai jopa matatut.

Eikö esim. Turun vankilan ikkunat ole siten, että näkee tiellä kulkevat autot ja kävelijät, vaikkakin näitä tallustelijoita vähemmän siellä menee?

ap

Vierailija
7/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein pahinta oli pakollinen jatkuva yhdessäolo muiden vankien kanssa, ei yksityisyyttä, ei omaa rauhaa, ei yksinäisiä kävelyretkiä, ei tuntikausien kirjan lukemista.

Iltaisin oli nälkä, ellei ollut rahaa kanttiiniostoihin.

-terveisin: noin v.2000 naisten osastolla ollut, Turku ja Hämeenlinna

Vierailija
8/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein pahinta oli pakollinen jatkuva yhdessäolo muiden vankien kanssa, ei yksityisyyttä, ei omaa rauhaa, ei yksinäisiä kävelyretkiä, ei tuntikausien kirjan lukemista.

Vankila on kuin päättymätön aikuisten peruskoulu, yötäpäivää.

Vierailija
9/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakkain ajatus oli se ettei yksikään noista ymmärrä mitä niillä on puhumattakaan, että käyttäisivät sitä johonkin.

Vierailija
10/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä_jätkä kirjoitti:

Voimakkain ajatus oli se ettei yksikään noista ymmärrä mitä niillä on puhumattakaan, että käyttäisivät sitä johonkin.

Kyllä mä ymmärrän mitä mulla on. Jopa siinä määrin etten perseile itseäni kiven sisään. Entäs ite?

Vierailija
11/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä_jätkä kirjoitti:

Samaa mieltä.

Vierailija
12/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmä_jätkä kirjoitti:

Kyllä mä ymmärrän mitä mulla on. Jopa siinä määrin etten perseile itseäni kiven sisään. Entäs ite?

Niinkö todella? Ja todisteena siitä miten akuutisti ymmärrät "vapautesi" merkityksen on se ettet ole vankilassa? En ole vaikuttunut.

Mun hullut vuodet on takana päin. Ja jonkinlaista vapautta se on vapaus "perseilyynkin". Sitten pitää vaan maksaa lasku.

Vierailija
13/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä_jätkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmä_jätkä kirjoitti:

Niinkö todella? Ja todisteena siitä miten akuutisti ymmärrät "vapautesi" merkityksen on se ettet ole vankilassa? En ole vaikuttunut.

Mun hullut vuodet on takana päin. Ja jonkinlaista vapautta se on vapaus "perseilyynkin". Sitten pitää vaan maksaa lasku.

Ei mun tarvitse sulle todistella mitään. Entisillä vangeilla, samoin kuin nisteillä ja juopoilla, tuntuu olevan ylivertainen käsitys omasta ymmärryksestään elämää kohtaan. Kun on eletty sitä " oikeaa elämää ja nähty todellista elämää". Huoh.

Vierailija
14/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vankila on kuin päättymätön aikuisten peruskoulu, yötäpäivää.

:D TÄMÄ!!!

Vierailija
15/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmä_jätkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmä_jätkä kirjoitti:

Ei mun tarvitse sulle todistella mitään. Entisillä vangeilla, samoin kuin nisteillä ja juopoilla, tuntuu olevan ylivertainen käsitys omasta ymmärryksestään elämää kohtaan. Kun on eletty sitä " oikeaa elämää ja nähty todellista elämää". Huoh.

Juu, eivätkä loppupeleissä edes ymmärrä mitä haittoja ovat aiheuttaneet "todellisella elämällään" muille ihmisille. Kovia ovat uhriutumaan.

Vierailija
16/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmä_jätkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmä_jätkä kirjoitti:

Minä kerroin ajatukseni (kun sitä kysyttiin) kiven sisältä ja sinä esitit väitteen omasta vapaudestasi. Näemmä ajatukseni osui johonkin sinussa. Se ei ollut tarkoitus. Se oli vain jotain mitä saattaa nousta mieleen kun maailmaa katselee kopista, josta ei voi lähteä silloin kun haluaa. Veikkaisin pyörätuolissa istuvilla olevan saman kaltaisia tuntemuksia kun he katselevat meitä ympäriinsä köpötteleviä.

Väittäisin silti, että kun vapaus (tai terveys) on joskus menetetty, vaikka ansaitustikin, niin se antaa jonkinlaista näkemystä niiden arvon suhteen.

Vierailija
17/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vankilassa ollut mutta suljetulle osastolle laitettiin vähän hatarin perustein. Jokatapauksessa, se tunne oli jotain ihan uutta kun vapaus riistettiin ja ulos näkee vain panssarilasin lävitse. 

Ehkäpä se voimakkain tunne oli se kaipuu vapauteen ja se miten vähän sitä pystyi ikinä ennen elämässään ymmärtämään mitä se merkitsee, vapaus siis. Että muut kävelevät ulkona vapaana, miten onnekkaita he ovat, eivätkä edes tiedä sitä. 

Välillä käy mielessä se että tänäkin päivänä siellä samassa paikassa on varmaan paikat täynnä ihmisiä jotka vaan kaihoten katselevat ulos ja elävät sitä ja samassa mieleen tulee tunne miten ihmismieli unohtaakin arvostaa asioita ja pitää itsestäänselvyytenä vaikka ois kokenut tuollaista.

Vierailija
18/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis ylläkuvatun kaltainen vapaudenmenetys tuli siitä kun menin kertomaan homekämpän takia sairastumisesta ja siihen liittyvistä monista oireista. Oli niin typerä temppu kun olin jo päässyt muuttamaan ja ne homeläiskien peittämät tavarat heittänyt pois ja vointi oli parantunut huimasti ja ei oikeastaan ois ollu mitään tarvetta lääkärille.

Menin vaan kertomaan menneistä oireista ja pyysin että tutkisivat että nyt on kaikki kondiksessa verikokeet yms. ja siinä samassa sitten elämä mullistui ihan uudella tavalla. 3 kk pakkohoitoa ja sen jälkeen mitä se teki minäkuvalle muutenkin herkässä vaiheessa elämää, kavereiksi niitä mt-potilaita ja lähti niinsanotusti elämä ihan uusille urille sen jälkeen ja vuosia myöhemmin nyt kun katsoo taakse niin kieltämättä vaikutus hyvin vahvana yhä. En suosittele herkemmille noita "hoitoja"

Vierailija
19/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja siis ylläkuvatun kaltainen vapaudenmenetys tuli siitä kun menin kertomaan homekämpän takia sairastumisesta ja siihen liittyvistä monista oireista. Oli niin typerä temppu kun olin jo päässyt muuttamaan ja ne homeläiskien peittämät tavarat heittänyt pois ja vointi oli parantunut huimasti ja ei oikeastaan ois ollu mitään tarvetta lääkärille.

Menin vaan kertomaan menneistä oireista ja pyysin että tutkisivat että nyt on kaikki kondiksessa verikokeet yms. ja siinä samassa sitten elämä mullistui ihan uudella tavalla. 3 kk pakkohoitoa ja sen jälkeen mitä se teki minäkuvalle muutenkin herkässä vaiheessa elämää, kavereiksi niitä mt-potilaita ja lähti niinsanotusti elämä ihan uusille urille sen jälkeen ja vuosia myöhemmin nyt kun katsoo taakse niin kieltämättä vaikutus hyvin vahvana yhä. En suosittele herkemmille noita "hoitoja"

On se vaan jännä kun sitä voi vuosia itse yrittää laitospaikkaa sellaista saamatta, mutta sitten sinne raijataan väkisin ihan terveitä.

Vierailija
20/25 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menit lääkäriin kertomaan homeen aiheuttamista oireista ja jouduit suljetulle? Ihan kun tässä jäisi nyt jotain yksityiskohtia kertomatta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän