Miehellä paljon työmatkoja työssä. Olen raskaana. Milloin sen pitää sanoa pomolleen, että ei voi enää lähteä matkalle, jotta ehtii synnytykseen?
Pelkään hieman ennenaikaista synnytystä. Ja pelätään molemmat, että mies ei ehtisi paikalle työmatkan takia. Missä vaiheessa sen pitää ilmoittaa töissä, että ei voi enää matkustaa ennen kuin vaimo on synnyttänyt ja isyysloma vietetty? Nyt vasta rv 25, mutta tietyistä syistä ennenaikaisen synnytyksen riski on minulla koholla.
Kommentit (23)
Miksei kerro asiasta heti? Pitäähän työnantajan saada tietää isyyslomastakin mahdollisimman ajoissa.
Ei isä voi kieltäytyä työtehtävistään mitenkään automaattisesti vaikka vaimolla synnytys lähestyy. Voi neuvotella joustoa työnantaJan kanssa, mutta riippuu ihan työstä onnistuuko tuollaisen järjestäminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kerro asiasta heti? Pitäähän työnantajan saada tietää isyyslomastakin mahdollisimman ajoissa.
Kyllä sen työpaikalla tiedetään, että saadaan lapsi, ja laskettu aikakin on niille kerrottu. Mutta mietin nyt niitä työmatkoja.. Ap.
No pari viikkoa ennen laskettua aikaa on kohtuullista ruveta toivomaan ettei ainakaan pitkiä reissuja tulis.
Tietenkin jos sulla on jotain lääketieteellistä ongelmaa että ennenaikaisen synnytyksen riski on suuri, niin tottakai miehen pitää silloin jutella työpaikalla.
Mun mies oli työmatkalla kun esikoinen syntyi. Vauva syntyi 2,5 viikkoa etuajassa täysin ilman ennakkovaroitteluja ja synnytys kesti yhteensä n. 4 h siitä ihan ekasta supistuksesta. Vaikka mies oli poikkeuksellisesti kotimaassa, ei ehtinyt sairaalaan ennen vauvan syntymää. Ei se nyt oikeastaan ollut mitenkään kauhean iso juttu kuitenkaan.
Tuskinpa monessakaan työpaikassa voi työmatkasta tuolla syyllä kieltäytyä. Varsinkin, kun synnytys noin niinku laskennallisesti on vasta 15 viikon päässä. Nopeastihan tuolta maailmalta kotiin takas pääsee.
Työpaikalla on työ tehtävänä. Miehesi on tehtävä töitä jos haluaa palkkaa ja niihin selvästikkin sisältyy se matkustaminen. Jos ei halua palkkaa, niin hän voi aloittaa nyt sen isyysloman jos pomolle sopii.
Ei se työpaikka pyöri teidän lapsen ympärillä.
Kannattaa olla aika hyvässä asemassa kun rupeaa tällässia asioita vaatimaan.
No haluatko että mies on synnytyksessä ja työttömänä vai että ei ole ja joku tuo leivän pöytään?
Vierailija kirjoitti:
No haluatko että mies on synnytyksessä ja työttömänä vai että ei ole ja joku tuo leivän pöytään?
Sinulla on vanhanaikaisia käsityksiä. Minä satun tienaamaan enemmän kuin mies, en ole mikään hänen elätti. Ap.
Eikö se riitä, että äityli ehtii synnytykseen. Sairaalassa on henkilökuntaa, ei sinne koko perhettä kaivata päivystämään. Menette mieluummin sit vaikka seuraavalla viikolla Korkeasaareen.
Jos pomo on reilu ja järjestely onnistuu niin ehkä viikolta 37 voi pyytää, että ei enää reissuja. Voiko hän jäädä isyyslomalle samoin tein, kun lapsi syntyy? Niitäkin työpaikkoja kun on, että isyyslomakin pitää etukäteen ilmoittaa päivälleen. Kaikkialla ei pysty niin hyvin sovittelemaan. Jos voi aloittaa loman milloin vain niin on ehkä työnantajankin etu, että joku muu reissaa sovitusti kuin, että se muu joutuu reissuun päivän varoitusajalla.
Jos se mies ei sinne synnytykseen ehdi niin ei se nyt mikään katastrofi ole. Ihan kiva juttu itselle ja tulevalle isälle olla paikalla, mutta ilmankin pärjää molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vanhanaikaisia käsityksiä. Minä satun tienaamaan enemmän kuin mies, en ole mikään hänen elätti. Ap.
Yleensä tällä palstalla olevat ovat miestensä elättejä eivätkä ymmärrä työelämän realiteetteja ja sitten tulee tällaisia aloituksia.
Minulla mies tuli 1,5 vrk ennen esikoisen synnytyksen alkua Euroopan ulkopuolelta kotiin työmatkalta. Mietin ennen matkaan lähtöä, että harmi, että matka on niin lähellä, mutta hyvin meni. Oikeasti ensisynnytys on usein aika hidas, periaatteessa ehtii aika kaukaakin mukaan, jos synnytys käynnistyy. Eikä sekään maailmanloppu ole, jos ei ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tällä palstalla olevat ovat miestensä elättejä eivätkä ymmärrä työelämän realiteetteja ja sitten tulee tällaisia aloituksia.
Taidat olla keksinyt koko jutun. Suomalaiset naiset ovat korkeammin koulutettuja kuin puolisonsa, ja mielellään käyvät töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo ajatus, taidat olla itse keksinyt koko väitteen. Esimerkiksi minun tuttavapiirissä ja suvussa kaikki naiset käy töissä ja tienaavat ihan ok. Ketään heistä ei elätä mies. Moni sukuni ja tuttavapiirini naisista on aika korkeassa asemassa jopa, on erikoislääkäreitä, käräjäoikeuden tuomareita jne. Miehiä on suvussani sen sijaan työttöminä, ystävämiehissä myös.
Vierailija kirjoitti:
Että oikein työmatkoja työssä. Onneksi ei työmatkoja vapaa-ajalla.
On sillä kuule itse asiassa vapaa-ajallakin niitä työmatkoja, koska ne kestävät useamman päivän. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen työpaikalla tiedetään, että saadaan lapsi, ja laskettu aikakin on niille kerrottu. Mutta mietin nyt niitä työmatkoja.. Ap.
Meillä saa palkatonta vapaata 2 kk ennen laskettua aikaa. Mikä tarkoittaa sitä, että palkkaa ei todellakaan makseta sen 2 kk ajalta, jolloin perhe saa rauhassa pesiä odotellen vauvan syntymää.
Pelkään pahoin.
Ei taideta nykyaikana hyväksyä tollasta syytä kieltäytyä työstä...