Mieltä askarruttava kysymys hampaiden harjauksesta
Syömisen ja juomisen, etenkin happamien tuotteiden nauttimisen jälkeen, pitäisi odottaa puoli tuntia ennen kuin harjaa hampaat, jottei kiille vaurioidu. Mutta mitä jos joskus ei jaksa valvoa tai pysty odottamaan puolta tuntia? Onko parempi jättää hampaiden harjaus toisinaan väliin vai harjata kiille piloille?
Kommentit (16)
Jättäisin väliin. Ei se haittaa jos silloin tällöin jää illalla hampaat pesemättä :)
Huuhtele suu maidolla tai syö pala juustoa, se suojaa ainakin vähän.
Pese ne hampaat ensin. Sitten syöt.
Vierailija kirjoitti:
Huuhtele suu maidolla tai syö pala juustoa, se suojaa ainakin vähän.
No ei kyllä kannata maidolla huuhdella vaan vedellä. Mieluiten suuvedellä.
Vierailija kirjoitti:
Pese ne hampaat ensin. Sitten syöt.
Ihan kuin se olisi aina mahdollista!
Vierailija kirjoitti:
Söisin aikaisemmin.
Mutta entä silloin kun se ei onnistu?
itse oon miettinyt samaa ja oon sentäs hammaslääketieteen kandidaatti. Usein sit jätän pesemättä ja ainakin hammaslääkäri kehui että hienot hampaat. En tiedä oikeasti kumpi parempi. Onko se kiilteen kuluminen merkittävää vai teoreettista, ja onko siitä bakteerimassan kasvusta enemmän haittaa yön aikana. Ja paljon muutakin ne mikrobit tekee kuin reikiä, ovat tosi haitallisia monella tapaa ja mikä se kokonaisvaikutus..
En tiedä oikeaa vastausta mutta itse teen noissa tilanteissa niin, että syön xylitol-purkkaa ja käytän fluoripitoista suuvettä jos olen syönyt tai juonut jotain hapanta ja harjannut hampaat aamulla. Jos aamuharjaus on jäänyt väliin tai suuhun on mennyt jotain pH-arvoltaan neutraalia, harjaan hampaat varovasti extra soft -harjalla ennen nukkumaan menoa.
Juurikin noin! Minä teen samalla tavalla.
Meillä miehen kanssa asia ratkaistiin siten, että aamulla pestään aina ennen aamupalaa ja illalla jos iltapalan jälkeen ei jakseta odottaa sitä puolts tuntia, niin purskutellaan fluoripitoisella suuvedellä (ei mekaanista hankaamista).. Tuleepahan yöksi edes jotain fluoria.
T. Shg
Tee on hapanta mutta sisältää reilusti fluoria, joten sen jälkeen en tee hampaille mitään jos väsyttää kovin. Muuten käytän yleensä suuvettä.
Älkää syökö myöhään illalla. Sehän vaikuttaa haitallisesti unen laatuunkin jos menee nukkumaan maha täynnä.
Parillisina päivinä kyllä, parittomina ei.