Voiko lapselle lukea Ikuisia Kertomuksia ilman, että hän altistuu liikaa opeille?
Kummitäti toi kyseisen kirjasarjan ja nyt lapsi kärttää niiden lukemista. Voiko niitä lukea neljävuotiaalle ilman, että hän "uskoutuu"..??
Kommentit (13)
Minulle niitä luettiin,olin lähinnä kiinnostunut kuvista,kartoista ja historiallisista, nyt jo kadonneista kansoista. Raamattu on osa länsimaista, juutalais-kristillistä kulttuuria ja sen kirjallisuutta.
T. Tapaluterilainen
Osta lasten-Raamattu.
Ikuiset kertomukset eivät ole pikku lapsille, teini-ikäiselle voisin antaa luettavaksi.
Kyllä mun lapset oppivat ymmärtämään eron puolenhehtaarin metsän ja meidän elinympäristön suhteen.
Kirjoissa on aika hyvin elävöitetty monia Raamatun kertomuksia (joiden tunteminen kuuluu sinänsä minusta jokaisen yleissivistykseen), mutta niiden maailmankuva on hyvin tuomitseva. Niissä Jumala rankaisee julmasti niitä, jotka eivät noudata hänen käskyjään. Kirjat on kirjoittanut adventisti, eikä kirjojen antama kuva kristinuskosta vastaa tältä osin luterilaista näkemystä. Lisäksi Ilmestyskirjasta on kirjassa jotain todella kummallisia adventistien tulkintoja.
Voihan se Jason tai Mikko Mallikaskin jäädä päälle...
Itse olen adventisti ja meille luettiin tuon ikäisenä ikuisia kertomuksia. Nyt luen niitä itsekin 4 vuotiaalleni mutta sensuroiden koska tekstit ovat aika raakoja eivätkä istu poikani moraaliin. Hän ilmoittaakin aika ajoin ettei pidä Jumalasta. Lapsena minäkin tunsin samoin enkä kokenut että voin vapaasti ilmaista asian vanhemmilleni. Se oli kurjaa. Olenkin sitä mieltä että kannattaisi aloittaa uudesta testamentista.
Toisaalta voin kertoa että meillä sisaruksilla on tosi hyvä yleissivistys raamatusta! Siitä ollaan äärimmäisen kiitollisia. Vakaumukselta minä olen adventisti, sisarukseni agnostikko ja ateisti.
Mitä tulee niihin sinua arveluttaviin juttuihin kuten ilmestyskirjan tulkintaan, niin eikö ne voisi skipata kokonaan? Ne voi hämmentää pikkuista liikaa? Hän voisi miettiä isona sitten sellaisia asioita jos haluaa. Sama juttu kaikkien maailmanloppu asioiden kanssa -liian pelottavaa lapselle!
Kokemuksia Ikuisista Kertomuksista lapsille? Minkä ikäisille olette lukeneet?
Kommenttini ei liity adventismiin ja Ikuisiin Kertomuksiin, mutta samaan aihepiiriin yleisesti.
Äitimme osti 80-luvun lopulla oven taakse tulleilta jehovantodistajilta kirjan Raamatunkertomuksia lapsille. Olin silloin ala-asteella, ja tykkäsin kirjasta tosi paljon. Kirja oli yleissivistävä, opin monia Raamatun kertomuksia ja henkilöitä ennen ikätovereitani.
Emme ole jehovantodistajia, mutta eipä jehovantodistajuus kirjasta muuten juuri käynytkään ilmi kuin siten, että Jumalaa kutsuttiin kirjassa Jehovaksi.
Tulin kyllä myöhemmin uskoon (siis kristilliseen uskoon), mutta vasta aikuisena.
4-vuotias kuulostaa aika nuorelta... Ehkä sen ikäinen on vielä liian pieni ymmärtämään vakavia kertomuksia? Ainakin minulle tuo 10-11 vuoden ikä oli juuri sopiva.
Ketju on toki vanha, mutta saattaahan joku miettiä nyt samaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kyllä voi lukea. Tosin nykyisenä woke-antifa-pride-BLM-cancel aikana kristillisen kirjallisuuden lukeminen vähenee.
Kyllä 4-vuotias on liian pieni tuolle kirjasarjalle. Kristillinen opetus voisi olla vähän pehmeämpää ja ehkä myös nykyaikaisempaa. Tuo ehdotus Lasten Raamatusta voi olla hyvä. Kristillisistä kirjakaupoista löytyy ihan ikätasoisia lastenkirjoja, joissa kristillinen opetus ja elämäntapa ovat kivasti mukana muussa tarinassa.
Sinun pitää ensin lukea itse ja päätellä sitten mitkä osioit sopii lapsille ja mitkä eivät. Jotkut Raamatun tarinat ovat raakoja.
Tuo kirjasarja on tietysti suunnattu lapsille, mutta se on hyvin vanha jo ja silloin lapsille on suunnattu ehkä vähän raaempaa tekstiä.
Sellainen lasten Raamattu on myös hyvä valinta. Näissä on uusia painosi, mitä kannattaa suosia.
Monesti uskonnollisissa tarinoissa on joku moraaliin liittyvä opetus. Voit vaikka tarinan jälkeen lapsesi kanssa keskustella mikä oli tarinan opetus tai kertoa lapsesi että tarinat eivät ole totta.