Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itseajavat autot

Vierailija
25.11.2017 |

Mitä ajattelet itseajavista autoista? Tuntuuko sellainen tulevaisuus enemmän kiinnostavalta vai pelottavalta? Mitä hyötyjä ja mitä uhkia näet?

Itseajavat autot

Vaihtoehdot

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavatko ne väistää hirviä?

Vierailija
2/9 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ajatella että annan auton tehdä taskuparkkeerauksen, etsiä parkkipaikan, madella aamuruuhkassa. Ehkä myös pitkän matkan ajoa pitkää suoraa tietä vakionopeudella. En haluaisi vain istua matkustajana, en luottaisi niin paljon ettenkö olisi ratin takana tai jopa nukkuisin tai tekisin töitä.

Olen istunut automaattibussissa campuksella, ja siinä vauhdissa ja liikenneympäristössä se oli ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseajaville autoille on monta eri kategoriaa.

Auto joka kykenee täysin automiseen ajoon millä tahansa tiellä missä tahansa olosuhteissa on vielä kaukana. Rajoitetuissa olosuhteissa autonominen auto tulee alle vuosikymmenessä.

Vierailija
4/9 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemassa olevaan tekniikkaan kun suhteuttaa, kymmenen vuoden sisällä kalliimpiin autoihin saa varmasti täyteen autonomiseen ajoon kykeneviä järjestelmiä. Samalla edullisempiin malleihin tulee tämän päivän tekniikkaa vastaavat järjestelmät, josta muutama sana, aihe kun on useimmille vieras.

Itselläni on ollut vuoden alusta uusi E-sarjan Mersu, jossa on kaikki Kyseiseen autoon saatavilla olevat autonomisen ajon järjestelmät. Teslan kanssa Mersun järjestelmä lienee edistyksellisin ja kertoo mitä tavallisissa perheautoissa on vuonna 2027, eli kerrotaanpa mihin nuo pystyvät.

Tällä hetkellä järjestelmät kykenevät vaivatta ajamaan autonomisesti vaikkapa kehä ykkösen ruuhkissa. Ja tämä todella tarkoittaa autonomisesti. Kuljettajan ei tarvitse koskea rattiin, kaasuun tai jarruun. Auto hoitaa itsekseen ohjaamisen, kiihdyttämisen ja jarruttamisen. Kuljettajan tehtävänä on vain toimia tavallaan valvojana erikoisempien tilanteiden varalta. Jonka lisäksi Mersussa kuljettajan on noin minuutin välein hipaistava ohjauspyörässä olevaa kosketuslevyä tai puristettava ratista osoittaakseen olevansa hereillä ja seuraamassa liikennettä. Ellei kuski reagoi, viimekädessä Mersu tulkitsee kuljettajan saaneen sairauskohtauksen, jonka jälkeen se parkkeeraa itsensä tien sivuun ja soittaa hätäkeskukseen. Kehällä olen ollut tuon kanssa ruuhkassa ehkä sata kertaa ja systeemi tekee matkaamisesta todella vaivatonta.

Vastaavalla tavalla autonominen järjestelmä toimii kohtuullisen hyvin pysähtelevässä kaupunkiruuhkassa. Välillä Kisahalli - Ruskeasuo autoa joutuu ohjaamaan muutaman kerran, esimerkiksi Mannerheimintien liikenneympyrässä. Vastaavasti kaasupolkimeen joutuu tuolla välillä koskemaan muutaman kerran, sillä Mersu ei osaa lähteä itsekseen uudelleen liikkeelle, jos pysähdys on kestänyt yli 30 sekuntia.

Se mihin ainakaan Mersun järjestelmä ei vielä pysty on autonominen ajo kaupingissa niin, että auto osaisi kääntyä kadunkulmissa ja vastaavissa. Myöskään kovin mutkaisella tiellä tuo ei osaa ajaa itsekseen. Toisaalta, kun miettii mihin tuo nytkin pystyy, varmaan viiden vuoden kuluttua kaupunkiajokin sujuu ilman kuskia.

Liikenneturvallisuuden kannalta järjestelmät ovat loistavia. Mersussa systeemi, kamerat ja tutkat, havainnoivat muistaakseni enimmillään 500 metriä auton eteen ja 250 metriä auton taakse. Jalankulkijoiden havaitsemisessa pimeällä järjestelmä on erinomainen. Ja jalankulkijan havaitessaan tuo näyttää selkeän jalankulkijamerkin tuulilasnäytössä. Järjestelmä osaa myös itse väistää törmäyksiä. Kun yksi tyyppi oli vaihtamassa sulkuviivojen yli kaistaa päälleni liikennevaloista lähdettäessä, tuo teki itse väistöliikkeen ja hätäjarrutuksen. Vastaavasti tuo aloitti jarrutuksen ja väistön, kun kolmion takaa joku oli tulossa eteen, mutta palautti kontrollin, kun toinen auto pysähtyi. Kokonaisturvallisuuden kannaltahan nämä ovat loistavia systeemejä. Ne turvaavat paitsi käyttäjäänsä, myös muita estämällä kolareita.

Eli tämä on tämänpäivän tekniikan taso. Kannattaa käydä koeajamassa, jos kirjoittamani kuullostaa utopialta. Tosiasiassa autonomiset ajojärjestelmät ovat liikenteen kannalta vähintään yhtä suuri juttu kuin sähköautot. Ajatelkaapa mitä tuo tekniikka merkitsee kuljetusalalle.

Vierailija
5/9 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukaisessa tulevaisuudessa varmasti rakennetaan kaupunkeja joissa liikkuu vain itseohjautuvia autoja kuten tieteisfilmeissä. Mutta en usko että kukaan meistä tulee näkemään aikaa, jolloin itseohjautuva auto osaa viedä asiakkaansa mökille nurmettunutta mökkitietä pitkin.

Vierailija
6/9 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaukaisessa tulevaisuudessa varmasti rakennetaan kaupunkeja joissa liikkuu vain itseohjautuvia autoja kuten tieteisfilmeissä. Mutta en usko että kukaan meistä tulee näkemään aikaa, jolloin itseohjautuva auto osaa viedä asiakkaansa mökille nurmettunutta mökkitietä pitkin.

Nurmettunut mökkitie ei itseasiassa ole suurikaan tekninen ongelma. Suurempi ongelma on vaikka hevoshaan ohi ajaminen siten että auto ei ylireagoi aidan takana oleviin hevosiin kuvittelemalla niiden juoksevan tielle ja jarruttamalla jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaavatko ne väistää hirviä?

Toivottavasti paremmin kuin ihminen. Ainakin sensorit ovat koko ajan valppaina ja prosessori reagoi nopeammin.

Vierailija
8/9 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Ei se vielä ole kunnolla käytössä edes junissa tai metroissa joissa itseajaminen olisi huomattavasti helpompi toteuttaa. Silti kaikki itseohjaavan auton prototyypit ovat olleet hyvinkin lupaavia. Eli voi mennä kymmenen vuotta mutta yhtä hyvin voidaan joutua odottamaan sata vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaavatko ne väistää hirviä?

Kyllä. Itse asiassa hirvi on noiden järjestelmille aika helppo nakki. Kannattaa katsoa alta video Mersun Euro NCAP-testistä kohdasta 2:20 alkaen.

Eli Mersun järjestelmä pystyy pysäyttämään auton autonomisesti 25 km/h nopeudesta silloinkin, kun jalankulkija tulee toisen auton takaa ”puskista” suoraan eteen.

Kuten edellä kirjoitin, järjestelmä aistii, tietenkin maaston mäkisyydestää jne. riippuen, mielestäni 500 metriä auton eteen (tuo oli jossain esitteessä tai vastaavassa) ja on mestari havaitsemaan esimerkiksi valaisemattomalla maantiellä kulkevia jalankulkijoita. Tuon yllä olevan videon jalankulkijatestiin verrattuna metsästä juoksevan hirven (juoksevan hirven nopeus on n. 30 km/h) kulmanopeus on moninkertaisesti pienempi ja hirven koosta johtuen, järjestelmän tutkien on paljon helpompi havaita hirvi kuin ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme