Biologi: sukupuolen korostaminen peittää biologian - sukupuolineutraali kasvatus tuo esille sukupuolien biologiset erot
Lisäksi ihmisten väliset persoonallisuuserot ovat pienimpiä maissa, joissa korostetaan perinteisiä sukupuolirooleja - toisin sanoen juuri perinteiset sukupuoliroolit häivyttävät erot ihmisten välillä.
Mitä olette tästä mieltä? https://www.tiede.fi/blogit/kaiken-takana-loinen/sukupuolen-korostamine…
"Miksi väitän, että sukupuolitietoinen kasvatus korostaa biologiaa? Siitä yksinkertaisesta syystä, että yhteiskunnallisten ja kulttuuristen sukupuoliroolien purkamisen jälkeen jäljellä jää synnynnäiset, biologiset erot.
Kasvattajan ei kannata lähestyä lasta sukupuolena vaan yksilönä. Se että jotakuta kutsutaan pojaksi tai tytöksi typistää sukupuolen moninaisuuden pimppiin ja pippeliin. Sukupuoli on monimutkainen rakenne, johon liittyy lukuisia erilaisia osa-alueita. Jos kasvua ohjataan odotetun, toivotun, halutun ja tiedostomattoman sukupuoliajattelun suuntaan, lapsen biologia ohitetaan.
Lopputulokset voivat olla melko yllättäviä: persoonallisuuserot miesten ja naisten välillä ovat pienempiä maissa, joissa perinteiset sukupuoliroolit ovat korostuneet. Tasa-arvo ei johda "tasapäistymiseen" saati sukupuolien katoamiseen."
Kommentit (6)
Samasta syytä työmarkkinat meilläkin eriytyvät sukupuolten välillä edelleen 2010-luvulla. Vain 10% miehistä ja naisista työskentelee ns. tasa-ammateissa joissa vastakkaista sukupuolta on 40-60 prosenttia.
Häiritsee kun tuon kirjoittajan jutut on yleensä aika hyviä ja olen toivonut hyvää vastinetta tuolle sinkkosen höpinälle. Nyt tuo kuulostaa siltä että juttua on pyöritetty niin pitkään ettei kukaan muu ota selvää noista pointeista kuin kirjoittaja itse. Eikä hänkään enää viikon päästä tai ilman viiniä
Kohtelen lastani ihmisenä.
Luotan siihen, että biologiaan.
Olen samaa mieltä, että kasvatettu rooli ei ole aito biologinen piirre.
Vastustan samojen pukuhuoneiden ja wc tilojen käyttöä kun murrosikä lähestyy.
Koska se biologia.
Vierailija kirjoitti:
Kohtelen lastani ihmisenä.
Luotan siihen, että biologiaan.
Olen samaa mieltä, että kasvatettu rooli ei ole aito biologinen piirre.Vastustan samojen pukuhuoneiden ja wc tilojen käyttöä kun murrosikä lähestyy.
Koska se biologia.
Samoilla linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin on jotain realismia vasemmistolaisen näkemyksessä. Tuollaisella rehellisyydellä kehitätte vielä käypän idea. Nimenomaan sukupuolierot ovat korostuneet korkean hyvinvoinnin maissa.
Ei sukupuolisensitiivisyys ole mikään vasemmistolainen ajatus kuin fraasinsa 4chanista ja Redditistä ulkoa oppineiden nettilibertaarien kuvitelmissa. Siellä se on varhaiskasvatussuunnitelmassa ja OPS:issa, joiden takana on varsin kirjava (puoluepoliittisesti) joukko asiantuntijoita.
Kerrankin on jotain realismia vasemmistolaisen näkemyksessä. Tuollaisella rehellisyydellä kehitätte vielä käypän idea. Nimenomaan sukupuolierot ovat korostuneet korkean hyvinvoinnin maissa.