Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs selkeä ero amerikkalaisissa ja suomalaisissa masentuneissa nettikeskustelun perusteella

Vierailija
24.11.2017 |

Amerikkalaisilla keskustelupalstoilla ihan tavalliset ihmiset arvioivat produktiivisuuttaan. Esim. masennuksesta kärsivät teini-ikäiset ja opiskelijat harmittelevat, etteivät pysty olemaan niin tuotteliaita kuin pitäisi tai kuin he haluaisivat.

I'm not able to be as productive as I used to be. I don't have the stamina to perform/execute.

Suomalaiset masentuneet eivät koskaan mieti tällaisia vaan keskittyvät kuvailemaan tunnetilojaan, masennuksen syitä ja puhuvat elämänhalustaan tai sen puuttumisesta.

Eikö tämä ole vähän kummallista? En väitä, että toinen olisi väärin tms.

Suomalaisessa kulttuurissa ylipäätään oman tuotteliaisuuden arvioiminen on äärimmäisen harvinaista. Jos joku tekee niin, muut suomalaiset pitävät häntä pinnallisena, kapitalistisena amerikkafanina.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pinnallinen amerikkafani.

Vierailija
2/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen vihervasemmistolaisfeministinen entitlement kulttuuri, jossa kysellään enemmän sen perään, että "What your country can do for you" sen "What you can do for your countryn" sijaan. Se näkyy sitten joka paikassa erona amerikkalaisiin. Lenita Airistokin tästä erosta taannoin mainitsi TVssä.

Siellä on vaalimaskottina Joe the Plumber ja meillä Sari Sairaanhoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "äärimmäisen harvinaista"? Kyllä ainakin nörttipiireissä monet ihmiset on kiinnostuneita terveistä elämäntavoista, aivodopingista ja jopa laittomista piristeitä, joilla tuotteliaisuutta ja fokusta voisi parantaa.

Vierailija
4/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No amerikkalainen yhteiskunta onkin täysin patologinen.

Vierailija
5/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa. No mä olen sitten poikkeus. En mieti syitä, en tunnetiloja, vaan mua vain ketuttaa kun en pysty mihinkään.

Vierailija
6/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä patologista on maailman parhaassa maassa? Tai esimerkin amerikkalaisissa? Jospa siellä tosiaan on erilainen kulttuuri, niin kuin huhutaan.

Vierailija
7/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mita tuo on tarkoittavinaan?

Vierailija
8/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. No mä olen sitten poikkeus. En mieti syitä, en tunnetiloja, vaan mua vain ketuttaa kun en pysty mihinkään.

Joo. Kyllä suomalaisetkin masentuneet puhuvat siitä, ettei jaksa tehdä mitään tai ei saa aikaiseksi mitään. Monella masennus näkyy nimenomaan saamattomuutena. Jotkut sitten toki miettivät niitä tunnetiloja ja syitäkin. 

Vierailija
9/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä että se on aivan vitun sairas maa. Absurdia, että tämä ’land of the free’ nähdään jonain yksilönvapauksien mallimaana vaikka siellä ihmisellä ei ole muita arvoja kuin taloudellinen arvo.

Vierailija
10/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä että se on aivan vitun sairas maa. Absurdia, että tämä ’land of the free’ nähdään jonain yksilönvapauksien mallimaana vaikka siellä ihmisellä ei ole muita arvoja kuin taloudellinen arvo.

Perustelisitko? Ja mikä arvo ihmisellä Suomessa on?

Vierailija
11/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella, että se on kova pala amerikkalaisille masentuneille olla ”hyödytön” juuri heidän kulttuurinsa takia, työtä kun arvostetaan niin paljon. Mutta kyllä täälläkin saa monesti lukea työkyvyttömyyseläkeläisten tuntemasta hyödyttömyyden ja arvottomuuden tunteista.

Vierailija
12/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä patologista on maailman parhaassa maassa? Tai esimerkin amerikkalaisissa? Jospa siellä tosiaan on erilainen kulttuuri, niin kuin huhutaan.

Amerikka ei todellakaan ole maailman paras maa. Amerikassa näyttäisi olevan helpompi lähteä nollilta yrittämään kuin täällä, mutta mitään muuta siellä ei ole paremmin.

Vierailija
13/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä törmään useissa keskusteluissa siihen toteamukseen, että ärsyttää kun ei kykene mihinkään. Itseäkin masentaa vielä lisää se, että ennen olin tietyissä asioissa tuotelias ja taitava ja sittemmin masennus on vienyt kaiken.

Vierailija
14/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nakojaan ole kaynyt maassa edes turistina. Tosin turistithan kylla parissa viikossa pystyvat tekemaan syvaluotauksen Miamin loman aikana.

Vierailija
15/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelisitko? Ja mikä arvo ihmisellä Suomessa on?

Kyllä meillä Suomessa siihen aikaan kun minä olin nuori, painotettiin yhteisöllisyyttä ja jokaisen ihmisen tärkeyttä osana sitä. Siksi ihmettelen nykymenoa ja nykyajan ihmisiä, koska kasvoin niin erilaisessa kasvuympäristössä. Meidän aikaan meillä lapsilla ja nuorilla oli "vain" oma kylä ja korkeintaan Suomi. Nykyajan lapsilla on koko maailma. Pienessä kylässä on paljon yksilöitä jotka kaikki ovat yhtä tärkeitä. Maailmassa puolestaan on liikaa ihmisiä joista kaikki ovat korvattavissa.

Vierailija
16/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei liity suoranaisesti masennukseen, mutta olen kyllä huomannut aika isoja eroja ihan saman aihepiirin foorumien välillä.

Olen kiinnostunut ilmailusta ja matkailusta ja seuraan yhtä kotimaista foorumia, mutta myös norjalaista vastaavaa foorumia ihan mielenkiinnosta.

Norjalaisella foorumilla on joka ainoa päivä uusi ketju, esimerkiksi "Tipp topp torstag", jossa kerrotaan missä ollaan, miten kiva päivä ja lopuksi esim. "Ha en bra torsdag der du er :-)".

Ei oikein luonnistuisi sama suomalaisella foorumilla... kai norjalaiset sitten ovat ihan syystäkin maailman onnellisin kansa.

Vierailija
17/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei liity suoranaisesti masennukseen, mutta olen kyllä huomannut aika isoja eroja ihan saman aihepiirin foorumien välillä.

Olen kiinnostunut ilmailusta ja matkailusta ja seuraan yhtä kotimaista foorumia, mutta myös norjalaista vastaavaa foorumia ihan mielenkiinnosta.

Norjalaisella foorumilla on joka ainoa päivä uusi ketju, esimerkiksi "Tipp topp torstag", jossa kerrotaan missä ollaan, miten kiva päivä ja lopuksi esim. "Ha en bra torsdag der du er :-)".

Ei oikein luonnistuisi sama suomalaisella foorumilla... kai norjalaiset sitten ovat ihan syystäkin maailman onnellisin kansa.

Oletko kokeillut? Kyllä AV:lläkin on pari sellaista ollut :D

Vierailija
18/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se osoitus jonkinsortin kollektiivisesta tyhmyydestä jos ainoa arvo on se miten tehokas on, kun koneet on juuri sitä varten ettei ihnisen tarvitsisi suorittaa jonninjoutavia.

Vierailija
19/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sama kuin jos sanoisi suomeksi ettei jaksa mitään, ei kykene mihinkään. Ei siinä mistään maailman rauhan eteen ponnistelemisesta ole kysymys.

Vierailija
20/28 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut? Kyllä AV:lläkin on pari sellaista ollut :D

Nimenomaan vain "pari".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän