Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioero - hiukset lähteneet. Sosiaalinen häpeä :(

Hiusepätoivo
24.11.2017 |

Eroprosessi narsistisesta miehestä kaksi vuotta sitten sai hiukseni tippumaan keväällä 2016. Lisätekijänä hiusten huonoon kuntoon oli myös huono syöminen, koska olin useamman vuoden niin ahdistunut, etten pystynyt juurikaan syömään (hyvä jos keskimäärin 700 kcal/pvä). Painokin putosi muutaman vuoden sisällä 53:sta 46,5:een.

Hiukset eivät ole vieläkään kasvaneet takaisin. Tukka on niin ohut, etten kehtaa käydä kampaajalla. Edellisestä käynnistä on 8 kk. Kävin sellaisessa "kävele sisään ilman ajanvarausta" -paikassa, jossa näin kampaajina pelkkiä naisia. En kehtaisi antaa miehen nähdä hiuksiani. Tuntui niin pahalta, kun kassalla kampaaja veloitti 10 euroa vähemmän kuin hinta oikeasti olisi ollut :(. Hiuksille ei edes voi tehdä mitään kampauksia, kun harvat kohdat (päänahka) näkyvät, vaikka hiukset laittaisi miten.

Tänään olisi ollut mahdollisia mennä parin kaverin kanssa lasilliselle töiden jälkeen, mutta en pystynyt menemään suoraan töistä, kun hiukset ovat niin rumat, kuivat, likaiset (rasvainen päänahka) ja takkuiset, vaikka vasta pesin ne eilen illalla.

Tunnen asian takia itseni nykyään rumaksi. En tiedä, helpottako tämä ikinä. Kävin lääkärillä yli vuosi sitten ja sain diagnoosiksi telogen effluvium ja lääkäri vain sanoi, että hiukset ehkä kasvavat takaisin, ehkä eivät.

Positiivista on, että olen nyt viimeisen parin viikon sisällä saanut ruokahalun takaisin ensimmäistä kertaa oikeastaan moneen vuoteen, eli ehkä on olemassa mahdollisuus, että hiukset kohenisivat, kun saan nyt syötyä riittävästi ja terveellisesti.

Samaa kokeneita? Kohtalotovereita? Toipuneita?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samassa tilanteessa. Syyni ovat vähän erilaiset, mutta lopputulos on sama. Itselläni tilanne alkoi 2015 syksyllä. Tilanteen laukaiseva asia tapahtui saman vuoden keväällä.

Olen syönyt kaikkia mahdollisia vitamiineja, joiden sanotaan auttava hiustenlähdön kanssa. Eivät auta. Harvemmin minkään vitamiinin puutos saa hiuksia tippumaan. Tätä asiaa, jos haluaa miettiä, nousevat kuvat mm Auschwitsin asukeista mieleen. Sama nälkää näkevän Afrikan ihmisten kanssa. Ei silmiin osuvia hiusongelmia. Olen käyttänyt kaikkia mahdollisia hiuksiin ja päänahkaan levitettäviä öljyjä ja voiteita.

Olisikin outoa, että yhtäkkiä olisin alkanut kärsiä jonkin aineen tai öljyn tai minkä vaan puutteesta ja hiukseni olisivat sen takia tippuneet. Mitkään biotiinit siis eivät auta. Ei kannata tuhlata rahoja niihin.

Tiedän aivan täsmälleen mitä mietit ja mikä on olotilasi. Sekä sinulla, että minulla on krooninen telogen effluvium. Siihen auttaa vain aika ja pään sisällön saaminen kuntoon. Eli stressi pitää saada pois. Tiedän, että asia itsessään stressaa, minä tiedän. Se on jotain niin järkyttävää, että siitä ei ole mitään tietoa sellaisella ihmisellä, joka sitä ei ole kokenut.

Minulla itselläni on hyvänä puolena sellainen asia, että toiset ihmiset mielipiteineen eivät ole ikinä merkinneet minulle mitään tai siihen miten itseni näen tai koen.

Monet asiat mitkä liittyvät hiusten lähtemiseen tuntuvat järkyttäviltä; se miltä tuuli, aurinko tai pakkanen päässä tuntuu.

Ei näitä asioita voi tietää ennen kuin se osuu omalle kohdalle.

Meillä auttanee aika. Toivon sydämeni pohjasta, että tilanteesi helpottuu ja samaa toivon itsellenikin.

Itselläni on jotain Bio+ shampoota (apteekista), mikä tuntuu mukavalta päänahassa. Ai niin, se piti sanoa, että perehdy mind fullnes'siin ihan heti. Stressi aiheuttaa myös seborrooista ekseemaa päänahkaan. Sen tuntee, jos se on päänahassa. Kannattaa siis yrittää ihan heti saada se stressi kuriin, ettei tule sitä, se itsessään aiheuttaa myös hiustenlähtöä ja siihen ei auta yhtään mikään.

Voimia ja tsemppistä sulle.

Vierailija
2/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö ihan normaalilla tk:n lääkärillä? itselläni lähtee myös järkyttävästi hiuksia ja mietin, soitanko ihan terveyskeskukseen vai varaanko ajan yksityiselle ihotautilääkärille, vai mihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiusten ohuus häiritsee ihan hirveästi, niin nykyisin saa kyllä todella hyviä ja luonnollisen näköisiä peruukkeja. Ainakin jos tuntuu, että hiukset tai niiden puute estävät jo sosiaalista elämääkin, niin peruukki voisi olla yksi hyvä ratkaisu.

Vierailija
4/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 taas niin tunnistaa kirjoitustyylistä

Vierailija
5/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanne tuskin on vielä kovin kriittinen. Minulla on nippanappa hiukset päässä ja kun viimeksi kävin kampaajalla niin ehdotti suoraan peruukkia kun kysyin miten hiukset voisi leikata että näyttäisi tuuheammalta.

Vierailija
6/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävitkö ihan normaalilla tk:n lääkärillä? itselläni lähtee myös järkyttävästi hiuksia ja mietin, soitanko ihan terveyskeskukseen vai varaanko ajan yksityiselle ihotautilääkärille, vai mihin?

Varaa aika ihotautien erikoislääkärille. Asiasi etenee nopeasti ja saat avun. Tiedän, miltä tuntuu. Olen hävennyt hiuksia, joita ei yhteen aikaan paljon ollut, vaikea elämäntilanne vei.

Vierailija
7/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, ensimmäinen kommentoija! Tunnen aivan samoin. Olen myös varta vasten etsinyt kuvia nälkiintyneistä ihmisistä katsoakseni heidän hiuksiaan :(

Olen tapaillut yhtä miestä nyt ja olo on niin itsetietoinen, jos hän esimerkiksi silittää päätäni tai laittaa sormensa hiuksieni läpi. Tuntuu melkein kuin hänen sormensa koskettaisivat kaljua. Enkö koskaan saa kokea, miltä tuntuu, kun joku laittaa kätensä hiusteni sekaan tai miltä tuntuu, kun ponnari painaa jotakin. Sain tänään puhuttua asiasta miehelle ja hän sanoi, että olen kaunis enkä hänen mielestään tarvitse toisenlaisia hiuksia ja ettei minun tarvitse välittää yleisistä kauneusihanteista.

Hiukseni ovat kuivat hapsut, pituus yli olkapäiden. Punnitsin hiukset juuri keittiövaa'alla (kaikki pituus, mikä vaa'alle ylsi) ja ne painoivat 10 grammaa.

Kaksi edellistä kesää kuljin koko ajan hupparissa huppu päässä ja kerroin aina tekosyitä, esimerkiksi että minulle tulee paha olo auringossa ja siksi pidän aina päässä jotain.

Mindfulnessia olenkin harjoittanut nyt kesästä lähtien ja sillä on ollut ihan huikeita tuloksia. Mietin, että voisin myös alkaa kuunnella jotakin äänitettä (valmista tai itse nauhoitettua), jossa kerta toisensa jälkeen toistuisi "hiuksesi ovat terveet", "hiuksesi kasvavat vahvoina", "jokainen syömäsi ruoka kasvattaa uusia, kiiltäviä hiuksia" jne. Varmasti humpuukia suurimman osan mielestä, mutta itse uskon tällaisiin affirmaatioihin, koska olen ne muissa asioissa toimiviksi todennut.

Vierailija
8/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava kommentoija kysyi, kävinkö tk:ssa lääkärillä. Kävin, ja sain sieltä lähetteen labroihin (muistaakseni perusverenkuva ja kilpirauhasarvot).

Vierailija
9/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruukki on tietysti käynyt mielessä, mutta samaan tapaan sekin tuntuu sosiaaliselta häpeältä, kun kaikki tutut huomaisivat, etteivät ne ole oikeat hiukseni.

Vierailija
10/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko peittää hiukset jos koet ne epämiellyttäviksi? Käyttää kauniita silkkihuiveja, kevtytiäturbaaneja ja korvakoruja. Kaikenlaisia kauniita päähineitä näkyy myynnissä suomalaisilla merkeillä. Nykyään niitä myös näkyy katukuvassa joten et tosiaankaan pistäisi silmään, ainakaan huonolla tavalla, jos niiden käyttö arastuttaa tai tuntuu vieraalta. Kaikki kirkastuu vielä, tsemppiä sulle ja etärakkautta!

Vierailija
11/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti hiukset kolme vuotta sitten 38-vuotiaana työpaikkakiusaamisen johdosta. Tilanne on nyt rauhallisempi, olen kehittänyt kuoren, en mielestäni enää stressaa. Hiukset ovat olemattomat mutta odotan josko ne vielä elpyisivät. Kiusaaja jää parin vuoden päästä eläkkeelle enkä päästä häntä -tai ketään- ihoni alle.

Vierailija
12/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevyitä turbaaneja*

t. viesti 10

Vierailija
13/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt päästiin miesvihassa uudelle levelille. Narsismit, pienimunaisuudet, ”pettämiset” ja muu jokaista miestä kuvaava normisetti ei enää oikein nostata raivoa, mutta mies joka sai tukankin lähtemään päästä, sitä jaksaa vihata ihan tuoreella voimalla!

Hitsi kun oppisi tekemään ton tempun selektiivisesti niin, että naiselle jäisi päälaen hiukset mutta muut karvat lähtisivät.

Vierailija
14/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5 taas niin tunnistaa kirjoitustyylistä

Kyllä me naiset ollaan ihmeellisiä. Miehiä niin harmittaa, hirveä sosiaalinen häpeä kun ei ole itse nainen.

Kampaaja velotti kympin liian vähän, kyllä.

Kuule ap, sä et ole kampaajalla ikinä käynytkään.

Et arvaa, mitä siellä jutellaan.

mitä toi 0/5 tarkottaa?

Vierailija
15/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakas stressi ja iso painonpudotus johtavat usein hiustenlähtöön. Asialle ei voi tehdä mitään lääketieteellisesti eikä kemiallisesti. Hiukset yleensä palaavat kun stressi helpottaa ja paino vakiintuu. Aikaa korjaantumiseen menee muutama vuosi. Tänä aikana kannattaa hoitaa ohuita hiuksia ja päänahkaa hyvin. Vaatii kyllä paljon kärsivällisyyttä. 

Vierailija
16/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tällainen (jutun ylälaidan kuva) kyllä voisi sopiakin ja on minusta kaunis:

https://www.menaiset.fi/artikkeli/tyyli/haluaisitko-turbaanin-kuten-val…

Pitäisi vain päästä yli siitä häpeästä, että kaverit kysyvät asiasta ja täytyisi myöntää, että piilottelee hiuksiani.

Vierailija
17/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, on tietysti aika erikoista, ettei saa kutsua narsistiksi miestä, joka täyttää kaikki diagnoosiin vaadittavat kriteerit. Tukehduttaa tyynyllä, sylkee päälle, tulee hakkaamaan ikkunaa keskellä yötä, uhkaa hakata ja tappaa, valehtelee, uhoaa, vainoaa.

Jatkakaa.

Vierailija
18/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa lähti  aikoinaan hiukset päästä pitkän sairastelun jälkeen. Hiustupet kyllä virkoavat kun syö ravinteikasta ruokaa. Käytin jotain erikoissampoota joka lopetti sen tuhottoman hiusten putoilemisen jo  ekan pesun jälkeen, tais olla joku  system4 tai sinnepäin. Aikaa hiusten kasvamiseen meni mutta ennallee palasivat.

Vierailija
19/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP... kirjoitti:

No joo, on tietysti aika erikoista, ettei saa kutsua narsistiksi miestä, joka täyttää kaikki diagnoosiin vaadittavat kriteerit. Tukehduttaa tyynyllä, sylkee päälle, tulee hakkaamaan ikkunaa keskellä yötä, uhkaa hakata ja tappaa, valehtelee, uhoaa, vainoaa.

Jatkakaa.

Voi, en tiennyt, että kyseessä oli tällainen poikkeustapaus: av-mamma diagnosoinut eksänsä narsistiksi. Tämähän muuttaa kaiken. Anteeksi, että rohkenin epäillä.

Vierailija
20/27 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä minulla toivo elää, että hiukset joskus kasvaisivat takaisin. Yleensä tästä telogen effluviumista puhutaan tyyliin "hiuksia lähetee kolme kuukautta stressaavan tilanteen jälkeen ja kolmen kuukauden sisällä ne kasvavat takaisin". Mutta nyt on pian mennyt 2 vuotta. Ehkä tosiaan on niin, että toipumiseen menee useampi vuosi, kuten kommentoija äsken kirjoitti. Ja ehkä tosiaan tämä syömishäiriöstä/aliravitsemuksesta toipuminen nyt on viimein alkanut ja auttaa osaltaan hiusten kasvussa.