Miten suhtauduttu koululaisten ip-kavereiden ruokailuun teillä?
Syötättekö automaattisesti lastenne kaverit? Meillä lapsen läheiset kaverit on aina syötetty, mutta tämä toimii molemmin päin ja olemme itse asiassa hyviä ystäviä kyseisten perheiden kanssa.
Nyt täällä on alkanut näkymään kaveri, josta myönnän etten itse pidä niin kovasti. Ja jotenkin ärsyttää se ajatus, että meillä syödään itsestään selvästi. Varsinkin kun tänäänkin olin etäpäivällä ajatellut äkkiä laittavani jotain itselleni ja omalle lapselle. Yksi ylimääräinen onkin yhht'äkkiä ongelma.
Mikä teillä on käytäntönä?
Kommentit (27)
No samaa mietin, että näille "melkein perhettä" -kavereille olisin ilman muuta taikonut ruoan pöytään.
Kun analysoin, että miksi olen näin happamana... Tässä on ehkä kyse siitä, että tämä kyseinen kaveri ei kiitä ruoasta. Ja mielestäni myös puhuu lapselleni välillä käskevästi tai ikävästi.
Ja miten haluan omia lapsiani kohdeltavan. Itse asiassa mietin, etten toivo heidän notkuvan muiden ruokapöydissä. Koti on lähellä ja tänne voi aina tulla. Poikkeuksena nämä "melkein perhettä". Jotenkin se ei vain haittaa, että syövät siellä.
Meillä peritään lasten kavereilta 5€ syömisestä. Sillä saa hedelmän, jugurtin, voileivän ja kahvin tai teen tai kaakon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä peritään lasten kavereilta 5€ syömisestä. Sillä saa hedelmän, jugurtin, voileivän ja kahvin tai teen tai kaakon.
Voi jestas!
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teillä maksaa kuppi kahvia, kun tulee kylään? Påtår ingår?
Entäs päivällinen?
Emme varsinaisesti ruoki muiden lapsia, jonkun pienen välipalan voi antaa. Vaikka leipää tai jukurttia.
Kyllä annan syötävää lapsen kavereille. Eikä riipu siitä kuinka paljon kaverista tykkään tai ruokitaanko minun lasta kylässä. Ei kai sillä ole merkitystä? En pidä lapsia nälässä. Olisi jotenkin hävettävää jos lapsi lähtisi meiltä kotiinsa nälissään.
Kyllähän kaverilla pitää olla lupa tulla kylään ja jos luvan annat niinnsitten myös ruokit. Edes leipää.
Ei meille tule yhden yhtä vierasta, jos en anna lupaa. Samoin 11 vuotiaan pitää pyytää lupa mennäkseen koulun jälkeen kaverille. Joten jos en halua meille ketään, niin sanon vain lapselle, että ei tänään, joku toinen päivä sitten ja tadaa, meillä ei ole silloin muita lapsia ruokittavana. Useimmiten meille kyllä sopii kavereiden tuli ja kaapista löytyy aina heillekin välipalaa. Usein en ole silloin vielä edes kotona, joten pojat saavat keksiä itse mitä syövät. Ihan normaalia on, että he paistavat jotakin nakkimunakasta tai ottavat muroja, jogurttia, leipää jne. Sama juttu on kavereiden perheissä. Yhdessä perheessä tiedän olevan rahat tiukilla ja silloin poika tulee aina ensin kotiin syömään. Myös isompien lapsien kohdalla oli samalla tapaa aikoinaan ja se toimi hyvin silloinkin. Lapset asuvat meiltä noin 2-6 kilsan päässä ja kulkevat fillareilla matkat.
Meille ei tule yllätysvieraita iltapäivisin. Asia sovitaan erikseen ja vieraat tietävät, että meillä saa välipalan, mutta se on tasan sitä, mitä on tarjolla, ei ole erikseen ruokalistaa, josta valita.
Kylläjän nyt jotakin pitää tarjota. Entäpä jos itse menisit kylään ja isäntäväki joisi vain keskenään kahvit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs päivällinen?
Meillä käy melkein joka päivä 2-6 kaveria ja ei minulla pätkätyöläisenä ole varaa ruokkia noin monta suuta. Ihan sama mitä te muut ajattelette. Ihan on näiden kavereiden ja heidän vanhempiensa kanssa juteltu ja pitävät sopivana summana.
Tottakai kaverit saavat syödä meillä. Aina löytyy vähintään pastaa. Aina kuitenkin varmistan lapsen vanhemmilta ensin. Oma lapsi nyt 8v
aaapeee kirjoitti:
No samaa mietin, että näille "melkein perhettä" -kavereille olisin ilman muuta taikonut ruoan pöytään.
Kun analysoin, että miksi olen näin happamana... Tässä on ehkä kyse siitä, että tämä kyseinen kaveri ei kiitä ruoasta. Ja mielestäni myös puhuu lapselleni välillä käskevästi tai ikävästi.
Ja miten haluan omia lapsiani kohdeltavan. Itse asiassa mietin, etten toivo heidän notkuvan muiden ruokapöydissä. Koti on lähellä ja tänne voi aina tulla. Poikkeuksena nämä "melkein perhettä". Jotenkin se ei vain haittaa, että syövät siellä.
Minun 8v patistaa kavereita kiittämään 😊.
Miettinyt samaa asiaa, kun meille tulee molempien lasten kavereita koulun jälkeen. Eihän niitä nälissäänkään viitsi pitää, joten olen (etänä teen) tarjonnut voileipää ja juotavaa. Joskus vain pännii, että omilleni ei sitten siellä kaverin luona tarjotakaan mitään.
Oletan myös, että perus käytöstavat osataan: meille sisään tultaessa/syömään ryhtyessä/vessan jälkeen pestään kädet, ruuasta kiitetään ja mennen tullen tervehditään. Eikä riehuta tai kaivella kaappeja.
Vaikeita tilanteita aiheuttaa myös se, kun vieras ei ala lähteä kotiinsa. Rupean laittamaan ruokaa n. klo 17 aikoihin ja kun koko perhe on tällöin jo koteutunut, alamme syömään. Tässä vaiheessa pienet vieraat yleensä ovat lähteneet omiin koteihinsa, mutta jotkut eivät lähde. Pitääkö minun vielä tarjota heille ruokaakin välipalan lisäksi? Pahalta tuntuu sanoa, että lähdepä laputtamaan, me aletaan syömään, kun ruoka tuoksuu ja mahat varmaan jo murisee.
Omilleni olen aina sanonut, että tulkaa ruoka-aikaan kotiin syömään, vieraisilla ei syödä isompaa ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs päivällinen?
Meillä käy melkein joka päivä 2-6 kaveria ja ei minulla pätkätyöläisenä ole varaa ruokkia noin monta suuta. Ihan sama mitä te muut ajattelette. Ihan on näiden kavereiden ja heidän vanhempiensa kanssa juteltu ja pitävät sopivana summana.
Tosi hienosti toimittu. Meilläkin ”luuhaa” päivittäin useita kavereita kun harrastuspaikka on ihan vieressä. Täytyy jutella heidänkin kanssaan tällaisesta. Viime kuun ruokalasku oli 1500€ ja meitä on perheessä kaksi aikuista ja teinipoika.
Vierailija kirjoitti:
aaapeee kirjoitti:
Minun 8v patistaa kavereita kiittämään 😊.
Hyvä näin, jos ei tolloja ole kotona opetettu!
Vierailija kirjoitti:
Miettinyt samaa asiaa, kun meille tulee molempien lasten kavereita koulun jälkeen. Eihän niitä nälissäänkään viitsi pitää, joten olen (etänä teen) tarjonnut voileipää ja juotavaa. Joskus vain pännii, että omilleni ei sitten siellä kaverin luona tarjotakaan mitään.
Oletan myös, että perus käytöstavat osataan: meille sisään tultaessa/syömään ryhtyessä/vessan jälkeen pestään kädet, ruuasta kiitetään ja mennen tullen tervehditään. Eikä riehuta tai kaivella kaappeja.
Vaikeita tilanteita aiheuttaa myös se, kun vieras ei ala lähteä kotiinsa. Rupean laittamaan ruokaa n. klo 17 aikoihin ja kun koko perhe on tällöin jo koteutunut, alamme syömään. Tässä vaiheessa pienet vieraat yleensä ovat lähteneet omiin koteihinsa, mutta jotkut eivät lähde. Pitääkö minun vielä tarjota heille ruokaakin välipalan lisäksi? Pahalta tuntuu sanoa, että lähdepä laputtamaan, me aletaan syömään, kun ruoka tuoksuu ja mahat varmaan jo murisee.
Omilleni olen aina sanonut, että tulkaa ruoka-aikaan kotiin syömään, vieraisilla ei syödä isompaa ateriaa.
Minä sovin aina vanhempien kanssa ajan, johon asti lapsi saa olla kylässä. Siis oma tai vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs päivällinen?
Olisit heti sanonut, että tarjoat naapuruston lapsille säännöllistä iltapäivähoitoa.
Luulin että kyseessä ovat normaalit vierailut kavereiden kesken. Että ollaan milloin kenenkin luona.
Outoa myös tuo, että kavereiden tulosta pitää etukäteen ilmoittaa. Ihan kuin koti ei olisi myös lasten koti.
Mutta kai se on niin, että kännykkänatiivit ei kestä minkäänlaisia yllätyksiä elämässään.
Oikeastaan ovikellot voisi poistaa tarpeettomina. Eihän kukaan enää poikkea missään. Etukäteen pitää lähettää 8 tekstaria, viimeinen ulko-ovelta: "ollaan kohta teillä!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs päivällinen?
Olisit heti sanonut, että tarjoat naapuruston lapsille säännöllistä iltapäivähoitoa.
Luulin että kyseessä ovat normaalit vierailut kavereiden kesken. Että ollaan milloin kenenkin luona.Outoa myös tuo, että kavereiden tulosta pitää etukäteen ilmoittaa. Ihan kuin koti ei olisi myös lasten koti.
Mutta kai se on niin, että kännykkänatiivit ei kestä minkäänlaisia yllätyksiä elämässään.
Oikeastaan ovikellot voisi poistaa tarpeettomina. Eihän kukaan enää poikkea missään. Etukäteen pitää lähettää 8 tekstaria, viimeinen ulko-ovelta: "ollaan kohta teillä!"
En minä mitään iltapäivähoitoa tarjoa. Jostain syystä nuo teinit meillä viihtyvät. En ole edes joka päivä paikalla kun käyvät. Välillä töissä ja välillä harrastuksissa.
Lapsi valitsee kaverinsa, tykkäsitpä sinä hänestä tai et. Olisko sinua ärsyttänyt samalla tavalla, jos tänään kun ajattelit laittavasi jotain pientä itsellesi ja lapsellesi, tämä mukana tullut kaveri olisikin ollut se ystäväperheen lapsi. Kieltämättä joskus rasittaa tämä kaverien välipalarumba mikä jatkuu vielä iltaruuan aikaan eli silloinkin kavereille ruokaa. Mutta yritän toimia kuten haluaisin muiden aikuisten toimivan lapsiani kohtaan.