Mikä suomalaisiin on mennyt, kun aivan kaikesta pitää loukkaantua?
Aina ennen on ollut huumoria ja huumorintajua. Jos joku kuvaili toista tilanteeseen sopivalla adjektiivilla, naurahdettiin ja vastattiin vielä osuvammin. Ihmisten sanavarasto oli paljon paljon laajempi. Samoin vapaus ilmaista itseään. Nyt huomiosta kuin huomiosta - oli se leikkisä tai positiivisesti totuudenmukainen - vedetään herneet ja höyrytään kiukkuviharaivarit. Missä ihmismielen hyväksyvä kepeys?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolikolla on kaksi puolta. Ei tarvitse loukata toisia omalla suvaitsemattomuudellaan. Ei ole suvaitsematonta loukkaantua siitä että sinua loukataan tahallisesti.
Eihän tässä suvaitsevaisuudesta ollut kyse vaan ilmaisunvapaudesta. Itse olen käynyt oikeinpa ilmaisutaidon lukion tuottaakseni verbaalisesti monipuolista ulosantia. Lukiossa oppimistani adjektiiveista jo yli 60 on sellaisia, jotka aiheuttaisivat nykypäivänä somemyrskyn.
Et sitten ymmärrä. Kolikolla on kaksi puolta näet. Kun kommunikaatiossa on lisääntynyt asiaton loukkaaminen on sen johdosta lisääntynyt loukkaantuminen. Tässä nimenomaan on kyse suvaitsevaisuudesta.
Jos nyt tarkemmin ajatellaan niin ainoa muutos on puheiden siirtyminen juoruaidoilta nettiin. Samat jutut, eri kanava. Netissä loukkaannutaan kollektiivisesti ympäri pk-seudun, kun juoruaidoilla samoista jutuista loukkaantui naapuri tai kaksi.
Älä höpötä. Tahallinen loukaaminen ei ole älykästä eikä suotavaa minkään aidan vieressä tai netissä. Loukkaamisen arkipäiväistyminen on se syy miksi loukkaanutaan. Miksi kysyt asiaa jos et kestä vastausta?
Tämä vauva.fi on näiden ammattiloukkaantujien mekka. Loukkaantujia ovat lähes aina naiset, miehet pyörittelevät vain päätään mihin tämä maailma on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolikolla on kaksi puolta. Ei tarvitse loukata toisia omalla suvaitsemattomuudellaan. Ei ole suvaitsematonta loukkaantua siitä että sinua loukataan tahallisesti.
Eihän tässä suvaitsevaisuudesta ollut kyse vaan ilmaisunvapaudesta. Itse olen käynyt oikeinpa ilmaisutaidon lukion tuottaakseni verbaalisesti monipuolista ulosantia. Lukiossa oppimistani adjektiiveista jo yli 60 on sellaisia, jotka aiheuttaisivat nykypäivänä somemyrskyn.
Et sitten ymmärrä. Kolikolla on kaksi puolta näet. Kun kommunikaatiossa on lisääntynyt asiaton loukkaaminen on sen johdosta lisääntynyt loukkaantuminen. Tässä nimenomaan on kyse suvaitsevaisuudesta.
Jos nyt tarkemmin ajatellaan niin ainoa muutos on puheiden siirtyminen juoruaidoilta nettiin. Samat jutut, eri kanava. Netissä loukkaannutaan kollektiivisesti ympäri pk-seudun, kun juoruaidoilla samoista jutuista loukkaantui naapuri tai kaksi.
Ennen vanhaan kun ihmiset puhui paskaa tuopin tai kahvikupin äärellä, niin se oli ajankulua. Saatettiin haukkua Lenitaa tai Timo TA:ta huvikseen, koska aina ei viitsinyt puhua pelkkiä järkeviä juttuja tai työasioita. Kukaan ei ikinä antanut niille jutuille mitään isompaa merkitystä, vaan ne unohtui nopeasti ja siirryttiin seuraavaan. Nykyään noissa kohuissa tuntuu moni olevan täydellä raivolla mukana ja se on heille todella tärkeä juttu, että kaikki nyt varmasti saa tietää kuinka jossain on ollut taas kamala vääryys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Tahallinen loukaaminen ei ole älykästä eikä suotavaa minkään aidan vieressä tai netissä. Loukkaamisen arkipäiväistyminen on se syy miksi loukkaanutaan. Miksi kysyt asiaa jos et kestä vastausta?
Huumorintaju ja tahallisuus on eri asioita.
No, sanomisten varominen johtaa totuuden kaunisteluun. Itänaapurissakin on kiellettyä puhua monista asioista. Haluammeko samanlaiset ihmisoikeudet?
Vierailija kirjoitti:
No, sanomisten varominen johtaa totuuden kaunisteluun. Itänaapurissakin on kiellettyä puhua monista asioista. Haluammeko samanlaiset ihmisoikeudet?
On jo. Suomalaiset hetero sinkkumiehet kokee usein liki samanlaista arvostusta kuin homoseksuaalit Venäjällä. Vaietuksi tulemista.
Nyt eletään mielensäpahoittajien kulta-aikaa. Kaikista älyttömintä on toisten puolesta loukkaantuminen, jopa niin että varsinainen kohde ei itse koe asiaa loukkaavana. Näin kerätään itselle hyvyyspisteitä ja osoitetaan, että miten hyvä ja moraalinen ihminen olenkaan. Ei kai sitä köyhillä muutakaan huvia enää ole.
Olen normaalin näköinen nuori mies. Kadulla vastaantulevat naiset usein kääntää katseensa pois. Tarkoittaako se että he loukkaantuu nähdessään minut? Ja minä loukkaannun dissaavista katseista?