Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rytmihäiriöt ja päivystys

Vierailija
24.11.2017 |

Mulla on nyt pari kuukautta ollu rytmihäiriöitä ja kipua sydämen alueella. Soitin aamulla terveyskeskuksee ja ne sano, että niillä ei oo aikaa tälle päivälle ja että pitäis mennä päivystyksee jos niitä rytmihäiriöitä tulee viikonlopun aikana ku ne ois hyvä saada EKG:lle. Mut mites ku ne kestää mulla vaa muutaman minuutin? Johan ne on loppunu ennenkö mä ehin edes sinne päivystyksee. Ni onko kellää mitää tietoa, että miten se homma sitte toimii? Ottaako ne vaa sen EKGn ja käskee mennä kotii ku siinä ei näy mitää vai pitääkö ne sielä koko päivän ja ottaa sitte sen EKGn ku niitä rytmihäiriöitä tulee taas? Vai miten?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan huolestut.Mulla ollut rytmihäiriöitä, pahojakin ja pitkäkestosia jo 30v.

Vierailija
2/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan hätää ole jos ne menevät itsestään ohi. Sitten jos on hätä niin ehdit kyllä päivystykseen.

Itselläni on takykardiakohtauksia aina toisinaan ja menevät itsestään tai lääkkeillä ohi. Jos ei mene niin sitten menen päivystykseen ja saan lääkkeen laskimoon, jolla menee ohitse.,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sydän hyppelee miten sattuu ja menin lääkärin tutkittavaksi, niin kappas sydän toimi juuri silloin kuin unelma ja sain terveen paperit; "ei satu käyrälle, puhdas käyrä" tuli vastauksena. Hädin tuskin pääsin ulko-ovesta ulos, niin alkoi sydän taas temputella.

Vierailija
4/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika terveyskeskukseen heti ensi viikon alkuun. Ajan voit varata ihan siis sairaanhoitajallekin, joka useimmiten tuon EKG:n ottaa. Usein kyllä käykin juuri niin, ettei niitä rytmihäiriöitä saada EKG:lla kiinni. Terveyskeskuksesta saat sitten lisäohjeet. Tilanteissa, missä rytmihäiriöitä ei saada EKG:lla kiinni, voidaan käyttää holterointia eli EKG:n vuorokausinauhoitusta. Rintakehälle asetetaan elektrodit ja saat mukaasi laitteen, joka rekisteröi sydänfilmiä 24 tunnin ajan. Terveisin, sairaanhoitaja :)

Vierailija
5/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä käsketään mennä kotiin, kun ei mitään näy sydänfilmissä. Mene vaan päivystykseen, kyllä nuo pitää tutkia.  Jotkut rytmihäiriöt voivat olla vaarallisia, vaikka kaikki eivät olisikaan. 

Vierailija
6/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika terveyskeskukseen heti ensi viikon alkuun. Ajan voit varata ihan siis sairaanhoitajallekin, joka useimmiten tuon EKG:n ottaa. Usein kyllä käykin juuri niin, ettei niitä rytmihäiriöitä saada EKG:lla kiinni. Terveyskeskuksesta saat sitten lisäohjeet. Tilanteissa, missä rytmihäiriöitä ei saada EKG:lla kiinni, voidaan käyttää holterointia eli EKG:n vuorokausinauhoitusta. Rintakehälle asetetaan elektrodit ja saat mukaasi laitteen, joka rekisteröi sydänfilmiä 24 tunnin ajan. Terveisin, sairaanhoitaja :)

Unohdin vielä sen kirjoittaa, että kerrot rehellisesti terkkarissa sh:lle tai lääkärille, kuinka kauan sinulla on rytmihäiriöitä esiintynyt ja miten voimakkaita ne on yms. Siellä sitten päätetään, tarvitaanko holterointia tai kardiologin konsultointia jos EKG:lla ei saada kiinni.

Vierailija
7/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut ikääsi etkä sitä oletko mies vai nainen.

Nuorilla 2-kymppisillä naisilla on yleistäkin että on rytmihäiriöitä, jotka kestävän muutamia kuukausia ja menevät sitten ohi. Itselläni oli näin aikanaan. EKG otettiin terveyskeskuksella, mutta ei pumppu silloin ylimääräisiä lyönyt (tietenkään).

Ei ne siellä ihmistä kauaa makuuta eikä jäädä odottamaan sydämen epärymivaiheita.

Jotain nuo EKG:t paljastavat vaikka sydän löisi testin aikana ihan normilyöntejäkin.

Vierailija
8/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa selvää mistä johtuu, serkulla oli ”vaarattomia rytmihäiriöitä”, sydän pysähtyi ja oli lähellä kuolla. Itsellä samanlaiset ”vaarattomat” rytmihäiriöt johtui sydämessä olevista arpeumista, jotka näkyy vain magneettikuvissa ja ruumiinavauksessa. Rytmihäiriötahdistin suojaa äkkikuolemalta. Tunnen myös monta muuta, nuortakin, joilla ”vaarattomat” rytmihäiriöt olivatkin hengenvaarallisen sairauden oireita, ja yksi näistä kuolikin kun sanottiin tk:n ajanvarauksesta että päivystykseen kun aikoja ei ole. Ei mennyt päivystykseen, sydän meni kammiovärinään, miehen soittama ambulanssi ei ehtinyt ajoissa.

Vierailija
9/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä EKG:ssä jotain näkyy vaikka kohtaus ei juuri olisikaan päällä. On se hyvä tutkituttaa, vaikka osa rytmihäiriöistä onkin harmittomia koskaan ei voi tietää ennen kuin on tutkittu.

Itselläni näkyi pidentyneet Q-ajat EKG:ssä. Olen kärsinyt rytmihäiriöistä hyvin nuoresta asti, nyt vasta muutama vuosi sitten tutkittiin. 

Vierailija
10/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu rytmihäiriöiden vakavuudesta ja niitähän me ei voida tietää kun et kertonut juuri mitään. Mullakaan ei koskaan EKG:n aikaan sydän oo reistaillut. Kävin yksityisellä ja ehdotettiin holterointia.

Vierailija
11/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä EKG:ssä jotain näkyy vaikka kohtaus ei juuri olisikaan päällä. On se hyvä tutkituttaa, vaikka osa rytmihäiriöistä onkin harmittomia koskaan ei voi tietää ennen kuin on tutkittu.

Itselläni näkyi pidentyneet Q-ajat EKG:ssä. Olen kärsinyt rytmihäiriöistä hyvin nuoresta asti, nyt vasta muutama vuosi sitten tutkittiin. 

Vierailija
12/12 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

21-vuotias oon. Oireina on, että sydän skippaa lyöntejä, hakkaa nopeesti ilman näennäistä syytä, lyö epäsäännöllisee tahtii, tuntuu että se löis tosi vaivalloisen olosesti, ja lähes aina nää jättää olon väsyneeks, hengästyneeks ja heikoks. Kipua on sitte taas terävää ja tylppää. Aikasemmin se ei oo niin häirinny ku se ei oo ollu niin voimakasta kipua mut nyt viime päivinä se on vahvistunu. Ai nii ja vaikka ne rytmihäiriöt kestääki vaa pari minuuttia kerrallaa eilen mulla oli niitä koko päivän ajan niissä parin minuutin jaksoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan