Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan enää uskaltaa tehdä lapsia?

Vierailija
23.11.2017 |

Tässä miehen kanssa pohditaan lasten hankintaa ja itse olen alkanut panikoimaan, että uskaltaako tässä lisääntyä enää ollenkaan. Omasta jaksamisesta ei ole kysymys, mutta tulevaisuus pelottaa.

Ensinnäkin taloudellinen tilanne. Suomessa ollaan menossa siihen suuntaa, että vain onnekkaimmilla on töitä. Tuloerot kasvaa, pahoinvointi koko maassa lisääntyy. Minulla on nyt töitä, mutta voinko luottaa siihen, että niitä on myös tulevaisuudessa? Entä miehellä? Miten tulevien lasten?

Toinen syy: Ilmastonmuutos. Minä uskon tähän ja siihen, että luonnonkatastrofit lisääntyy, samoin tulevaisuudessa ilmastopakolaisuus.

Ihmismäärä maapallolla kasvaa. Onko meidän mikään järki lisääntyä?

Välillä ajattelen tunteella, kun vauvakuumetta pukkaa. Kaverit lisääntyy ympärillä ja itse panikoin, että miten ihmeessä uskallan tehdä näin ison päätöksen. Jättää lisääntymättä tai hankkia lapsia. Onko muilla samoja ajatuksia? Olenko vain joku hermoheikko ja ajatukseni ihan absurdeja? Pitäisikö vain ajatella tunteella ja tehdä se yksi lapsi?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitä lasta ei jaksakaan kasvattaa, niin sitten sille pitää hakea adhd-nepsy-diagnoosi ja sille pitää syöttää turvaruokaa.

Vierailija
42/48 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on aloitettu 2017. Ennen koronaa, ennen Ukrainan sodan eskaloitumista. Nykyhetkestä katsottuna asiat olivat silloin varsin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ihmiset ajattelevat lapsiasiaa enemmän tunteella ja ummistavat silmänsä sille, että maailma on todella muuttumassa. Vauvakuume kun iskee, niin siinä ei aina järki auta. 

Maailma on muuttunut aina.  -70 luvun alusta muistan ne ydinsodan syttymiset, maailmanlopun, öljyn loppumisen maailmasta yms...  Mutta vapaasti saa pelätä jos haluaa.

Ei ihme jos nuoret eläkeläiset lisääntyy vuosi vuodelta kun ei edes mitään positiivista löydy.  Jos ei muuta niin säästä ja kahvin hinnasta jatkuvaa itkua parkua.

Vierailija
44/48 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jätän lapset tekemättä. 

Valinta on sinun.

Vierailija
45/48 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma voi muuttua todella paljon jopa vuodessa kuten nyt näkee. Ei pidä unohtaa että hyvä voittaa aina lopulta.

Vierailija
46/48 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi, äidinäitisi, hänen äitinsä jne, joka ikinen aikaisempi sukupolvi aina alkulimaan asti on uskaltanut lisääntyä, vaikka ovat eläneet paljon kurjemmissa olosuhteissa.

Ennen ehkäisyn keksimistä, lisääntyminen ei ollut uskalluksesta kiinni eikä tietoisen päätöksen seurausta. 

Voi apua, et voi olla tosissasi. Vaikka ehkäisy olisi ollut iät ja ajat olemassa, ihmiset olisivat silti lisääntyneet runsaasti. Tämä on fakta. Jokainen vähänkin sivistynyt ja lukenut ymmärtää tämän. Ilmiö on edelleen nähtävissä köyhissä maissa, joissa ehkäisy on kaikkien saatavilla. Enkä puhu nyt Afrikan maista.

Miksi monet ihmiset pelkäävät sairaalloisesti elämää ja kaikkea siihen kuuluvaa nykyisin järjettömästi? Mutta toisaalta, varmaan ihan hyvä että lisääntyminen jää sitten niiden nis

Luonnossa pääsääntöisesti vain parhaat yksilöt lisääntyvät.

Vierailija
47/48 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jätän lapset tekemättä. 

Valinta on sinun.

Nimenomaan näin.  Niin minäkin juon vielä iltakahvit, kohta on valmiina 😁. Vaikka siitäkin yleisesti itketään.

Vierailija
48/48 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on narsisti psykopaatti niin sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan