Koulun ohjeistus lasten itsenäisyysjuhliin ihmetyttää: tytöille ”tyylikäs kampaus” ja pojille kravatti ja pikkutakki - rehtori pahoittelee
Kommentit (55)
Meillä tuli eskarista, että pitää pukeutua linnanjuhliin sopivalla tavalla.
Luulin vitsiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ala-asteella 90-luvun lopulla pitkät hiukset krepattuna ja päällä samettimekko. Opettaja kehui kauniiksi. Siitä tuli mukava olo. Miksi lapset eivät saisi kokea itseään kauniiksi/komeiksi edes juhlatilaisuuksissa?
Koska se ei sovi kulttuurimarxistien pirtaan. Kaikki hienot perinteiset juhlavuudet on tuhottava. Pojat eivät saa pukeutua juhliin komeiksi eikä tytöt kauniiksi. On oltava sekalaista arkista massaa ettei vaan liikaa juhli itsenäisyyttä. Itseasiassa ei saa juhlia itsenäisyyttä, on vain sattumalta kivat bileet joulukuun alussa. Ja hieman isompana rikotaan vähän ikkunoita jos jotkut taantuneet yrittää vielä juhlia itsenäisyyttä.
Suomi 100v alennustilassa.
Keskustelu etääntyy aiheestaan.
Kymmenvuotias pikkutyttö ei tarvitse juhlavuuteen kampaajan tekemään kampausta eikä pikkupoika kravattia ja pikkutakkia. Siitä oli kyse.
Viime vuosina on vastaanotolta julkaistu lähinnä irvokkaita kuvia pikkuaikuisista. Tytöillä täysi meikki päällä, hiukset monimutkaisilla kampauksilla lakalla kiinnitettynä.
Siitosen tarkoitus oli luoda hieno itsenäisyyspäivän perinne, jossa lapset huomioidaan. Ei tehdä tästä kilpavarustelua vanhempien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähtee juhliin 2 neitiä.
He ovat itse suunnitelleet mekot ja osittain jopa tehneet ne itse, materiaali on kierrätyskeskuksesta
Kengän on tanssikengät, kierrätyskeskuksesta nekin maksoivat 5e/ pari.
Kampaajalle ei mennä, ihan vähän saavat meikata.Koulun ohjeistus oli tälläinen:
"Finlandia-talolle pukeudutaan siististi ja tutustutaan juhla-etikettiin. Mitään uutta tai kallista ei tietenkään edellytetä hankkimaan tai kannata hankkia, ehkä ystäviltä ja sukulaisilta voi lainatakin. Pääasia, että asu on siisti ja puhdas. Juhlakengät sisäkäyttöön olisi hyvä olla. Jos niitä on, voisi niitä tuoda jo kouluun, jotta tanssiminen niissä sujuu."
Missähän koulussa kirjoitetaan juhla-etiketti?
Taitaa muutenkin koko ohjeistus olla omasta lähihoitajapäästäsi peräisin.
Meillä yksi lapsista osallistui muutama vuosi sitten Espoossa kaupungin juhlaan, johon kutsuttiin kaikki olisko ollut kolmosluokkalaiset... Pukeutumisohjeissa olu jotenkin jännästi, että toivotaan lapsia/lapsuutta kunnioittavaa juhlapukeutumista. Kai tällä oli tarkoitus karsia pois aikuistyyppiset vilauttelumekot yms.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, mikä tässä nyt on ongelma. Eihän nyt häihin tai hautajaisiinkaan mennä lököhousuissa ja lenkkareissa. Kampaaja tuntuu kyllä vähän turhalta, mutta eihän sekään varmaan välttämätön ole.
haloo, kampaaja-aika ja huhlamekko ja juhlakengät tytöille ja puku pojille, kyllä aikamoinen täti moonika on sen viestin kirjottanut.
Meillä se kutosten kutsu on tällainen. Wilmassa oli lisäksi opettajan ohjeistus vaatetuksesta, joka vastaa kutsun pukukoodia.
Vierailija kirjoitti:
He ovat itse suunnitelleet mekot ja osittain jopa tehneet ne itse, materiaali on kierrätyskeskuksesta
"Finlandia-talolle pukeudutaan siististi ja tutustutaan juhla-etikettiin. Mitään uutta tai kallista ei tietenkään edellytetä hankkimaan tai kannata hankkia, ehkä ystäviltä ja sukulaisilta voi lainatakin. Pääasia, että asu on siisti ja puhdas. Juhlakengät sisäkäyttöön olisi hyvä olla. Jos niitä on, voisi niitä tuoda jo kouluun, jotta tanssiminen niissä sujuu."
Meikata? Neljäsluokkalaiset vai? Onko ne muka niin rumia että pitää naama töhriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Finlandia-talolle pukeudutaan siististi ja tutustutaan juhla-etikettiin. Mitään uutta tai kallista ei tietenkään edellytetä hankkimaan tai kannata hankkia, ehkä ystäviltä ja sukulaisilta voi lainatakin. Pääasia, että asu on siisti ja puhdas. Juhlakengät sisäkäyttöön olisi hyvä olla. Jos niitä on, voisi niitä tuoda jo kouluun, jotta tanssiminen niissä sujuu."Missähän koulussa kirjoitetaan juhla-etiketti?
Oikeinkirjoitushan tässä olikin se pääasia eikös niin 😂?
Ja ei, en ole tuon kirjoittaja, en tuon lainauksen kirjoittaja enkä edes lähihoitaja...
Minusta on hyvä juttu että lapsille opetetaan etikettiä, ja tuon jolla on tyttöjä menossa juhliin, on opetettu että kierrättäminen on hyvä juttu ja että aina ei tarvii ostaa uutta kaupasta.
Lisäksi se, että lapset on saanet itse suunnitella ja myös valmistaa asunsa kertoo, että perheessä arvostetaan myös käsitöitä 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Finlandia-talolle pukeudutaan siististi ja tutustutaan juhla-etikettiin. Mitään uutta tai kallista ei tietenkään edellytetä hankkimaan tai kannata hankkia, ehkä ystäviltä ja sukulaisilta voi lainatakin. Pääasia, että asu on siisti ja puhdas. Juhlakengät sisäkäyttöön olisi hyvä olla. Jos niitä on, voisi niitä tuoda jo kouluun, jotta tanssiminen niissä sujuu."Meikata? Neljäsluokkalaiset vai? Onko ne muka niin rumia että pitää naama töhriä.
Ei varmaan ole, mutta kaipa huulikiiltokin luetaan meikiksi..
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Finlandia-talolle pukeudutaan siististi ja tutustutaan juhla-etikettiin. Mitään uutta tai kallista ei tietenkään edellytetä hankkimaan tai kannata hankkia, ehkä ystäviltä ja sukulaisilta voi lainatakin. Pääasia, että asu on siisti ja puhdas. Juhlakengät sisäkäyttöön olisi hyvä olla. Jos niitä on, voisi niitä tuoda jo kouluun, jotta tanssiminen niissä sujuu."Missähän koulussa kirjoitetaan juhla-etiketti?
Näkisitpä yhden lukihäiriöisen rehtorin tiedotteet Wilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahoittelemista siinä että lapsia ohjeistetaan pukeutumaan arvokkaaseen juhlaan arvokkaasti?
Kun ei saa olla tyttöjä, ei saa olla poikia. ei saa olla juhlaperinteitä, ei saa olla kulttuuria. Ei saa olla yhtään mitään ja kaikesta aina joku pahoittaa mielensä.
toivottasti kukaan ei enää kohta halua opeksi tai rehtoriksi. säästyyy mielien pahoittamiselta.
Onko osallistuminen pakollista? Jos tyttöä ei kiinnosta mekko ja rinsessaleikit tai poika suostu pukeutumaan pukuun eikä kumpikaan halua tanssia vastakkaisen sukupuolen eli "apinoiden" kanssa niin kai saa jäädä pois?
Vierailija kirjoitti:
Onko osallistuminen pakollista? Jos tyttöä ei kiinnosta mekko ja rinsessaleikit tai poika suostu pukeutumaan pukuun eikä kumpikaan halua tanssia vastakkaisen sukupuolen eli "apinoiden" kanssa niin kai saa jäädä pois?
Kyllä kai tytölle voisi siinä tapauksessa laittaa jonkun hienomman juhlapaidan ja siistit housut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai tytölle voisi siinä tapauksessa laittaa jonkun hienomman juhlapaidan ja siistit housut
Viime vuonna jouduin "pakottamaan" poikani juhliin.
Päällä oli siistimpi paita, farkut ja vannotin että ei sinun EI tarvitse tanssia (opettajan kanssa oli jo sovittu tanssimattomuus)
Kumma kyllä, lapsella oli ihan kivaa ja totesikin juhlien jälkeen, että pääsispä useammin....
Oudointa tässä on, että sen sijaan, että vanhempi olisi jättänyt open hieman ajattelemattonan viestin omaan arvoonsa tai vaihtoehtoisesti soittanut siitä rehtorille, hän päätti saman tien ottaa yhteyttä iltapäivälehteen. Miksi? Ainoa selitys on, että hellii omaa narsismia päästä oikein lehteen valittamaan. Ihanaa, kun saa tehdä kunnon numeron asiasta.
Ei ole eka kerta, kun opettajan tai rehtorin Wilma-viesti lähetetään toimittajalle. Minusta tämä ei ole asiallista kodin ja koulun yhteistyötä. Kyllä mediaan yhteyden ottamisen pitäisi olla ihan viimeinen keino jossain vakavassa tilanteessa, eikä näpäytyskeino aina, kun on eri mieltä.