Mitä ajattelet, jos 16-vuotias tulee raskaaksi?
Kommentit (47)
Monet vastaavat oman tyttärensä aiheuttamista tuntemuksista. Tai oletetuista sellaisista.
Käsitin, että ylipäänsä mitä ajattelee, jos kuulee asian.
Ajattelen, että vahinko... pidän erittäin epätodennäköisenä, että raskaus on suunniteltu.
16-vuotiaan seksielämää en todellakaan moralisoi. Ihan tyypillinen ikä aloittaa, jos on normaalisti kehittynyt. Toki vielä vähän voi odottaa, mutta ihan ok.
Silloin tietysti pitää ottaa yhteisesti kumppanin kanssa vastuuta ehkäisystä. Mutta kyllähän näitä vahinkoja sattuu paljon vanhemmillekin.
Oikeestaan kyllä voisin pakottaa aborttiin, koska minun hoidettavakseni se lapsi kuitenkin tulisi.
Kun oma lapseni ilmoitti olevansa raskaana, ei siinä auttanut muu kuin hyväksyä asia ja olla tukena. Hienosti lopulta kaikki meni ja hyvin ovat pärjänneet.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Saadaan syntyvyys kasvuun.
Miten niin? Abortti oitis.
Vierailija kirjoitti:
Että asiat menevät varmasti ihan hyvin sekä äidin että lapsen kannalta, jos nuori äiti saa tukea omalta perheeltään.
Eli mieheltään?
16-vuotiaalla ei ole vielä omaa perhettä.
Hän on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä tyttö vai poika?
Useinkin pojat raskaana teidän suvussa?
En nyt menisi nykyään vetämään johtopäätöksiä sukupuolen perusteella.
Olet vielä liian edellä aikaa...
Vastahan lehdessä oli artikkeli Suomen ensimmäisestä raskaana olevasta miehestä.
Joka kylläkään ei ollut oikeasti mies vaan nainen, joka söi hormoneja, koska halusi olla virallisesti mies, mutta sitten tulikin lapsikuume ja hän jätti hormonit pois voidakseen raskautua, ja sen jälkeen hän ilmoitti neuvolaan olevansa raskaana oleva mies. Että silleen. Ei yhtään edellä aikaa.
Seksistä voi aina seurata raskaus. 100%-sia ehkäisykeinoja ei ole.
Ts. 16-vuotiaan on parempi pitää vielä vetskari kiinni.
Vastauksissa on näköjään ennakko-oletus, että kyseessä on kantasuomalainen teini.
16-vuotias on ysiluokan päättävä teini. Enpä voisi kuvitella, että yksikään ysiluokkalainen olisi henkisesti kypsä äidiksi tai isäksi.
On ihan oikeasti typerää syyllistää teinejä, jos sattuu vahinkoraskaus. Siinä on varmasti ihan tarpeaksi häpeää ja raastavaa pelkoa, ilman muiden ihmisten syyllistämistä. Nuorelle on tärkeintä antaa tukea tekemään oikea päätös, että nuori itse voi elää hyvää elämää ja saada opintonsa loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Kun oma lapseni ilmoitti olevansa raskaana, ei siinä auttanut muu kuin hyväksyä asia ja olla tukena. Hienosti lopulta kaikki meni ja hyvin ovat pärjänneet.
Miten mittaat pärjäämisen?
On se oikeasti vähän koomista, kun 16-vuotiaasta tulee huoltaja. Itse ei saa vielä äänestää eikä ajaa autoa, ei ole ammattia, ei asuntoa, ei taatusti vakaata parisuhdetta, niin ryhtyy muka perheelliseksi.
Käytännössä omat vanhemmat saavat extralapsen ja yhteiskunta elättää nuoren perheen, mikäli sellaista on.
Että onneksi olkoon vaan.
Vierailija kirjoitti:
On ihan oikeasti typerää syyllistää teinejä, jos sattuu vahinkoraskaus. Siinä on varmasti ihan tarpeaksi häpeää ja raastavaa pelkoa, ilman muiden ihmisten syyllistämistä. Nuorelle on tärkeintä antaa tukea tekemään oikea päätös, että nuori itse voi elää hyvää elämää ja saada opintonsa loppuun.
Kyllä se nuori on ihan itse oman soppansa keittänyt, ellei ole tullut raiskatuksi.
Elämä pilalla, koska elämä vasta edessä, eikä lapsen takia pysty kokemaan kaikkea enää samanlailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nuori on ihan itse oman soppansa keittänyt, ellei ole tullut raiskatuksi.
Seksin harrastaminen ei tarkoita suostumusta lapsen kasvattamiseen. Onko sinusta oikein haukkua ja nolata hyvin herkässä ja traagisessa tilanteessa olevaa teiniä? Ja jättää hänet yksin oman onnensa nojaan?
mulla melkein aina 16-18 v tyttöjä itse olen 50 ihania tavaroita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksin harrastaminen ei tarkoita suostumusta lapsen kasvattamiseen. Onko sinusta oikein haukkua ja nolata hyvin herkässä ja traagisessa tilanteessa olevaa teiniä? Ja jättää hänet yksin oman onnensa nojaan?
Ai seksi ei tarkoita "suostumusta lasten kasvattamiseen"?
No sittenhän 16-vuotias ei varmaankaan ole raskaana, luulee vain.
16v on aivan liian nuori vanhemmaksi. 16v on itsekin lapsi.