Mistä johtuu, että ihminen arvoi melkein aina itsensä lyhyemmäksi ja piennemmäksi kuin todellisuudessa on? Eli siis, kun et näe kroppaasi samoin kuin muut..
Vaikka menisitkin peilin eteen niin sekään aivan luotettavaa kuvaa anna. Usein peili tekee kapoisemmaksi ja hieman lyhyemmäksi.
Olen huomannut, että arvoivat itsensä pienemmäksi kuin todellisuudessa on?
Esim vaikka tyyppi x on 170cm pitkä ja tyyppi B vaikka 173cm niin tämä x tuntuu itsensä huomattavasti lyhyemmäksi ja taas b saattaa arvioida että ovat vähintääkin saman pituisia ellei jopa x tyyppiä pidemmäksi häntä
Kommentit (6)
Minä hahmotan itseni isommaksi kuin olen. Omaa kokoaan on vaikea arvioida.
Olen 170cm pitkä, eli ihan keskimittainen nainen. Silti minusta tuntuu jättiläiseltä kaverieni kanssa, koska he ovat lähes kaikki 165 pitkiä.
Kiinassa käydessäni ilmiö oli vielä pahempi. Olin noin neljä kertaa suurempi joka suuntaan kuin tavallinen kiinalainen.
Samoin hahmotan itseni isommaksi kuin olen.
Enemmän olen törmännyt siihen, että ihmiset arvioivat itsensä isommiksi kuin mitä ovat. Käyttävät ylisuuria vaatteita ja luulevat olevansa jättikokoisia. Oikeasti ovat ihan normaalipainoisia ja -pituisia kun vertaa keskivertosuomalaiseen. Ilmeisesti vertaavat vain itseään joihinkin todella siroihin ja itseään lyhempiin ja tuntevat sen vuoksi olonsa isoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen 170cm pitkä, eli ihan keskimittainen nainen. Silti minusta tuntuu jättiläiseltä kaverieni kanssa, koska he ovat lähes kaikki 165 pitkiä.
Kiinassa käydessäni ilmiö oli vielä pahempi. Olin noin neljä kertaa suurempi joka suuntaan kuin tavallinen kiinalainen.
Muistaakseni suomalaisten naisten keskipituus on 164 cm (tai ainakin on joskus ollut). Eli ei siis ihme jos tunnet itsesi pitkäksi täälläkin.
Koska itsensä hahmottaa eritavalla. Noin näkee koko kroppasi ja itse näkee vain itsestään osan.