Olen kovassa kuumeessa kotona, mutta työnantaja vaatii suunnittelemaan tunnit
Olen suuressa kaupungissa töissä, luokanopettajana. Luokalla ei ole kirjoja kuin muutamasta aineesta. Muuten olemme siirtyneet kirjattomaan opetukseen, toki käytämme nettimateriaalia jonkin verran.
Suunnittelen tunnit aina etukäteen, mutta nyt tässä uudessa työpaikassa opettajat joutuvat sairaanakin suunnittelemaan tunnut sijaiselle valmiiksi.
Onko kenelläkään samanlaista? Totuin edellisessä koulussa, että sairaana ei häiritty, paitsi jos oli pakko, ja silloinkin anteeksipyydellen. Nyt minulle sanottiin, että koska saan palkan, tulee suunnittelutyö tehdä.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksaa palstailla, jaksaa tunnitkin suunnitella.
Miksi sijaiselle sitten maksetaan normaali tuntipalkka, jos kerran suunnittelu ei kuulu tehtäviin?
Oikeastiko teistä on helppo etäsuunnitella ja -ohjata tunnit? Esimerkiksi jos nyt itsellä olisi ekalla tunnilla sijainen, niin totuus on, että "no, se poika jatkaa matikasta seuraavaa kappaletta ja ne tytöt... niin, mihin ne jäi viimeksi... joo, toi noinni, jos on niitä verbitehtäviä vielä, niin ne loppuun (vois sen vielä kerrata ja nuuskia, muistavatko vielä vai tarviiko kerrata) ja sitten siellä kaapissa, oisko oikeanpuoleinen moniste, johon jatketaan, ensin taululle se asia... niin moniste voi olla laatikossakin tai siinä vasemmalla pöydällä... muistaakseni olen sen kopioinut... jos en ole, niin ota sieltä kaapista se kirja xx kopioitavaksi ja siellä on semmoinen harjoitus alkupuolella, jossa täytetään... "
Pahinta on, että ei se ole helppoa muistaa täältä kotoa, missä mikin tarvike ja materiaali on. Ne löytää itse parhaiten ja tunnistaa, kun näkee.
Et voi olla tosissasi
Itse olen amiksen opettaja. Sairaana suunnittelen ja soittelen. Aina on jokin b suunnitelma. Ei siellä ole pakko jatkaa siitä mistä minä jatkaisin
Olen itse juuri sairauslomalla yläkoulun aineen open hommiata. Mulla on sijaista varten aina jemmassa muutama videot/areenadokkaei+tuntitehtävät sekä muutama sopiva nettisivusto, joihin olen tehnyt tehtävät.
Kun olen poissa, ilmoitan vaan, että siellä mun työpisteessä on kansio, josta tehdään tehtävä nimeltä xxxx.
En todellakaan edes pysty ohjeistamaan sijaiselle oman aineen kaksoistuntia alkuperäisestä suunnitelmastanu, niin olen tehnyt (kuten muutkin meillä) jo valmiiksi noita sijaistunteja.
Eikä sun nytkään tarvitse kaiken maailman eriyttämisiä pohtia, ohjeet vaan ihan perushommiin. Ei sijaisen tarvitse tehdä samaa kuin itse tekisit, jos olisit paikalla.
Niin ja onhan kirjattomaan opetukseen siirryttäessä varmaan kuitenkin satu tietskat oppilaille, joten netin maailma on videoiden ja oppimispelien suhteen rajaton.
Tässä vielä muutamia ihan heti mieleentulevia sijaistekemisiä (käsitin, että olet luokanope) joiden suunnittelu ei paljon rassaa.
Luokkaan kannattaa hankkia valmiiksi pulmatehtäviä ja joitain videoita (tai vaikka etsivät areenasta) , sitten lisäksi, joku ohje piirustukseen, kirjoitelma-aiheet, matikassa voi aina tehdä peruslaskutoimitusten kertausta (tee moniste tai vaikka vaikka bingoruudut valmiiksi). YouTubesta/spotifystä voi pitää levyraadin, ryhmätymisleikkejä (hirsipuu ja vettäkengässä on edelleen käsittämättömän suosittuja), muistipeli sopii aina (sen voi ensin teettääkin), tutkittavasta aiheesta voi tehdä aliaskortit ja pelata....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksaa palstailla, jaksaa tunnitkin suunnitella.
Miksi sijaiselle sitten maksetaan normaali tuntipalkka, jos kerran suunnittelu ei kuulu tehtäviin?
Oikeastiko teistä on helppo etäsuunnitella ja -ohjata tunnit? Esimerkiksi jos nyt itsellä olisi ekalla tunnilla sijainen, niin totuus on, että "no, se poika jatkaa matikasta seuraavaa kappaletta ja ne tytöt... niin, mihin ne jäi viimeksi... joo, toi noinni, jos on niitä verbitehtäviä vielä, niin ne loppuun (vois sen vielä kerrata ja nuuskia, muistavatko vielä vai tarviiko kerrata) ja sitten siellä kaapissa, oisko oikeanpuoleinen moniste, johon jatketaan, ensin taululle se asia... niin moniste voi olla laatikossakin tai siinä vasemmalla pöydällä... muistaakseni olen sen kopioinut... jos en ole, niin ota sieltä kaapista se kirja xx kopioitavaksi ja siellä on semmoinen harjoitus alkupuolella, jossa täytetään... "
Pahinta on, että ei se ole helppoa muistaa täältä kotoa, missä mikin tarvike ja materiaali on. Ne löytää itse parhaiten ja tunnistaa, kun näkee.
Lienet aika tuore ope? Ei sijaisohjeen tarvitse olla edes opiskeltavasta asiasta. Kunhan kerrot jonkun idean, millä päivä täytetään.
Kommentoin tuossa aineenopen näkökulmasta ja tunnustan, että sairauslomani syy on pahaksi äitynyt migreeni, josta jouduin eilen tippaan. (huomannee kirjoituksesta 😂)
Olen kuvitellut, että opettajankin työ on sellainen, josta kannetaan vastuu. Vaan käytännössä näin ei juurikaan taida olla. Saikulla ollaan pienestäkin aivastuksesta ja yhtään ei kiinnosta miten sijainen pärjää.
Minä vastaan työstäni, ja kukaan ei sitä minun puolestani tee. Joten hoidan ns. pakolliset työt sairasvuoteeltakin. Siis sellaiset, jotka voin etänä hoitaa. Ihan normaalia vastuullisen ihmisen toimintaa.
Mutta nykyään ihmiset ovat laiskoja vastuunpakoilijoita, jotka luistavat kaikesta jos vain "laki sallii".
Vierailija kirjoitti:
Olen kuvitellut, että opettajankin työ on sellainen, josta kannetaan vastuu. Vaan käytännössä näin ei juurikaan taida olla. Saikulla ollaan pienestäkin aivastuksesta ja yhtään ei kiinnosta miten sijainen pärjää.
Minä vastaan työstäni, ja kukaan ei sitä minun puolestani tee. Joten hoidan ns. pakolliset työt sairasvuoteeltakin. Siis sellaiset, jotka voin etänä hoitaa. Ihan normaalia vastuullisen ihmisen toimintaa.
Mutta nykyään ihmiset ovat laiskoja vastuunpakoilijoita, jotka luistavat kaikesta jos vain "laki sallii".
Niinpä!
Ajatella, että opettaja ei ole vihkiytynyt sinun janipetterisi opettamiseen, vaan hänellä on muutakin elämää! Todella törkeää olla kuumeessa kotona kun janipetteri on koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan työnantajalla on oikeus esittää tehtäväksi töitä, joita pystyt tekemään. Olet työkyvytön opettamaan, mutta et suunnittelemaan- Toisaalta aika outoa, jos et ole suunnitellut töitäsi aikaisemmin, vaan joka ilta mietit erikseen seuraavan päivän asiakokonaisuudet, opetusmateriaalit jne.
No kyllä kovassa kuumeessa ihminen on kyvytön suunnittelemaankin!
Tai ainahan voit laittaa sellaiset suunnitelmat, ettei niillä mitään tee. Esimerkiksi: tehkää rintanappeja.
Palatessani sanot vaan että: en muista ollenkaan.
Minä annan aina edes jonkunlaisen ehdotuksen jokaiselle sijaistettavalle tunnille. Toki teen myös selväksi, että sijainen voi toimia toisin, jos itse niin tahtoo. Tärkeintä on mielestäni, että oppilaille on tekemistä. Jos sijainen pitääkin yhden kuvistunnin sijasta kaksi ja jättää vaikka enkun pitämättä, on sekin ihan ok. Kehotan sijaista käyttämään omia vahvuuksiaan, niin kaikilla on mukavampi päivä. Tasaan tunnit sitten kun palaan itse töihin. Meillä sijaiset ovat usein luokanopettajaopiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisia "puolustava" kommentoija haluaa vielä jatkaa ja avautua. Ymmärrän, ettei kipeänä tehdä töitä - jos ja kun itse saan joskus viran, aion kuitenkin varautua siihen, että sijaisella on mahdollisimman hyvät lähtökohdat työhönsä. Kerronpa yhden sijaistamiskokemukseni..
Minut oli kutsuttu sijaiseksi seuraavalle päivälle, ja ainoa tieto minkä sain, oli se että kyseessä on 2lk. Koulupäivän alettua oppilaat ilmoittivat, että tänään on liikuntapäivä ja heidän on tarkoitus mennä bussilla urheilukentälle. Uskoin vasta lupalapun nähtyäni, ja eikun kiiren vilkkaan bussiin. Bussiin astuessani tajusin, etten edes tiedä luokan oppilasmäärää, joten oli luotettava lapsiin, jotka vakuuttivat, että kaikki ovat mukana.
Ohjelma kentällä ei siis ollut koulun järjestämää, ja tämä 2lk oli tästä koulusta ainoa tapahtumassa. Kun bussi kaartoi takaisin kentälle ja oli kouluunpaluun aika, meinas mennä sijaisella sormi suuhun. Enhän tiennyt oppilaiden nimiä, saati tunnistanut heitä ulkonäöltä. Oli taas luotettava oppilaiden sanaan, että nyt on oikeat henkilöt bussissa. Loppu hyvin kaikki hyvin, rehtorille annoin aika kovan palautteen tuon reissun jälkeen.
Joo, mutta tuo kaikki ei varmasti ollut sen sairaana olevan työntekijän syytä. Hän todennäköisesti oli soittelemassa työterveyteen, hankkimassa kyytiä verikokeisiin ja miettimässä kuka jaksaisi käydä apteekissa.
Eiköhän se ole esimiehen asia, perehdyttää lyhytaikainen sijainen hommansa. Kyllä kai rehtorit suurinpiirteiden tietää mitä luokassa tapahtuu/on opiskeltu. Ja jos ei, alkaa itse suunnitella tunteja tai antaa sijaiselle vapaat kädet. Eikös se sijainenkin saa palkan sitä suunnittelusta myös?
Siis milloin sen sijaisen pitäisi ne tunnit suunnitella. Sinä soitat aamulla 6.30 esimiehelle että olet kuumeessa, sijainen saa n. 7.00 tiedon, että pitää lähteä töihin ja parhaassa tapauksessakin on koululla n. 15-20 min ennen ekan oppitunnin alkua. Sijainen ei ehkä edes vielä tässä vaiheessa tiedä mitä luokkaa ja mitä aineita opettaa. Mutta joo, tunnit pitää sijaisen suunnitella! Miten näin olemattomalla maalaisjärjellä on kukaan edes päässyt yliopistoon, saati sitten valmistunut? Kyllä minusta sen verran täytyy opettajan tehdä että jos pystyy av:lle kirjoittamaan, pystyy laittamaan sijaiselle viestin mitä oli suunnilleen tarkoitus käydä milläkin tunnilla. Toki asia erikseen jos on aivan sairaalakunnossa mutta niin harvoin on.
Oho, luon että "kovassa huumeessa". No, sitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisia "puolustava" kommentoija haluaa vielä jatkaa ja avautua. Ymmärrän, ettei kipeänä tehdä töitä - jos ja kun itse saan joskus viran, aion kuitenkin varautua siihen, että sijaisella on mahdollisimman hyvät lähtökohdat työhönsä. Kerronpa yhden sijaistamiskokemukseni..
Minut oli kutsuttu sijaiseksi seuraavalle päivälle, ja ainoa tieto minkä sain, oli se että kyseessä on 2lk. Koulupäivän alettua oppilaat ilmoittivat, että tänään on liikuntapäivä ja heidän on tarkoitus mennä bussilla urheilukentälle. Uskoin vasta lupalapun nähtyäni, ja eikun kiiren vilkkaan bussiin. Bussiin astuessani tajusin, etten edes tiedä luokan oppilasmäärää, joten oli luotettava lapsiin, jotka vakuuttivat, että kaikki ovat mukana.
Ohjelma kentällä ei siis ollut koulun järjestämää, ja tämä 2lk oli tästä koulusta ainoa tapahtumassa. Kun bussi kaartoi takaisin kentälle ja oli kouluunpaluun aika, meinas mennä sijaisella sormi suuhun. Enhän tiennyt oppilaiden nimiä, saati tunnistanut heitä ulkonäöltä. Oli taas luotettava oppilaiden sanaan, että nyt on oikeat henkilöt bussissa. Loppu hyvin kaikki hyvin, rehtorille annoin aika kovan palautteen tuon reissun jälkeen.
Joo, mutta tuo kaikki ei varmasti ollut sen sairaana olevan työntekijän syytä. Hän todennäköisesti oli soittelemassa työterveyteen, hankkimassa kyytiä verikokeisiin ja miettimässä kuka jaksaisi käydä apteekissa.
Eiköhän se ole esimiehen asia, perehdyttää lyhytaikainen sijainen hommansa. Kyllä kai rehtorit suurinpiirteiden tietää mitä luokassa tapahtuu/on opiskeltu. Ja jos ei, alkaa itse suunnitella tunteja tai antaa sijaiselle vapaat kädet. Eikös se sijainenkin saa palkan sitä suunnittelusta myös?Siis milloin sen sijaisen pitäisi ne tunnit suunnitella. Sinä soitat aamulla 6.30 esimiehelle että olet kuumeessa, sijainen saa n. 7.00 tiedon, että pitää lähteä töihin ja parhaassa tapauksessakin on koululla n. 15-20 min ennen ekan oppitunnin alkua. Sijainen ei ehkä edes vielä tässä vaiheessa tiedä mitä luokkaa ja mitä aineita opettaa. Mutta joo, tunnit pitää sijaisen suunnitella! Miten näin olemattomalla maalaisjärjellä on kukaan edes päässyt yliopistoon, saati sitten valmistunut? Kyllä minusta sen verran täytyy opettajan tehdä että jos pystyy av:lle kirjoittamaan, pystyy laittamaan sijaiselle viestin mitä oli suunnilleen tarkoitus käydä milläkin tunnilla. Toki asia erikseen jos on aivan sairaalakunnossa mutta niin harvoin on.
Itse sijaistan pääasiassa alakoulussa (jonkin verran myös yläkoulussa) eikä mulle ole mikään ongelma jos ei ole ohjeita. Oikeastaan kivempaa niin, saan itse päättää mitä tehdään :D Yleensä luokasta löytyy joku lukujärjestys josta voi katella mitä aineita olisi tarkoitus pitää. Oppilailta selviää mitä ollaan tehty viimeksi, ja jatkaa siitä. Aina voi lukea ääneen pikkuoppilaille tai isommille pitää lukutunnin. Jonkun kuvistyön voi teettää jos ei muuta keksi. Jne.
Ala suunnittelemaan koulun vaihtoa tuntien sijaan.
Tuo sijaiskansio on hyvä idea. Ei luulisi olevan mahdotonta tehdä, vaikka olisi aineenopettaja. Miettii vaikka oman oppiaineensa yleisiä teemoja tai ongelmia, joita millä tahansa luokalla voi kerrata/tutkia.
Tästä ketjusta huomaa opettajien työmoraalin: erittäin korkea! Sairaslomalla ei tarvitse tehdä töitä, vaikka ylitunnolliset opeparat niin tekevätkin. Piste.
Mutta ongelma on mulle tuttu. Koulun johdolla on suuri merkitys. Kun olin 2 vk poissa työuupumuksen takia, minut jätettiin täysin rauhaan.
Olen ollut itse 3vk sijaistamassa työuupunutta opettajaa ilman minkäänlaisia ohjeita. Onneksi olin vastavalmistunut pätevä ope ja se ei tuottanut minulle ongelmia.