Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paikalla ketään jolta poistettu kohtu? Onko mitään negatiivista kokemusta?

Vierailija
20.11.2017 |

Multa poistettu kohtu 3 kuukautta sitten ja nyt harmittaa etten kyseistä toimenpidettä älynnyt aiemmin vaatia.

Elämä on paljon parempaa kuin ennen, ei järjettömiä vuotopäiviä, hemoglobiini noussut 100 ->135, seksihalut moninkertaistunut entiseen verrattuna.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle leikkaus tehtiin muutama vuosi sitten, ei ole mitään negatiivisia kokemuksia asiassa. Vain hyvää. 

Vierailija
2/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin kohtu yli 10 vuotta sitten eikä minullakaan ole mitään negatiivista sanottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olitte kun kohtu poistettiin? Olen kuulut että siitä voi tulla ennenaikaiset vaihdevuodet? Olenko ihan väärässä?

Vierailija
4/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olitte kun kohtu poistettiin? Olen kuulut että siitä voi tulla ennenaikaiset vaihdevuodet? Olenko ihan väärässä?

Minä olen 40 ja munasarjat jätettiin, eli ei vaikuta vaihdevuosiin.

Vierailija
5/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 40 kun mun kohtu poistettiin. Ainoa negatiivinen asia oli kivut leikkauksen jälkeen (muutaman kuukauden) ja sehän on "normaalia". Ihmettelin mistä tiedän millon mulla alkaa vaihdevuodet kun ei voi vuotoja seurata. Noin 55 vuotiaana alko hikoilu yms. niin ei tarttenu ihmetellä enää. Eli ei mulla ainakaan aikaistunu leikkauksen vuoksi. Käsittääkseni ne joilla poistetaan myös munasarjat joutuu nappaan hormoneja tai kokemaan vaihdevuodet kun hormonituotanto munasarjoista loppuu.

Vierailija
6/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teillä oli kohdunpoiston syynä?

Vierailija
7/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli syynä myoomat, runsastunut vuoto ja virstanpidätysongelmat. Kaikki hoituivat tällä ja kun munasarjat jätettiin, ei ollut heti vaihdevuodet käsillä. Olin 47, kun leikkaus tehtiin ja nyt muutama vuosi myöhemmin saatan olla siinä vaiheessa, että vaihdevuodet on. On alkanut olla "lämpötuulahduksia", ei sellaisia kuumia aaltoja, joissa on hiestä märkä, mutta kasvojen äkillistä lämpimäksi lehahdusta. Ja iho on kuivanut, mutta tiedä sitten liittyykö se tähän. 

1

Vierailija
8/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, aina kirjoitan virsta, kun pitää kirjoittaa virtsa.:D

1 ja 7

Vierailija
9/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Runsaat vuodot, hormonikierukka ei pystynyt paikallaan ja pillerit ei sovi, siksi sain valita että tehdäänkö lämpöpallohoito vai kohdun poisto. Valitsin poiston koska lämpöpallohoidon tuloksesta ei olisi varmuutta ja kuitenkin olisi pitänyt tehdä myös sterilisaatio.

10/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään negatiivista. Elämä muuttui kertaheitolla paremmaksi, heti leikkauksen jälkeisestä päivästä lähtien. Komplikaatioilta en tosin välttynyt ja sain sisäisiä verenvuotoja leikkauksen jälkeen, mutta mulle tulee joka leikkauksesta hematoomia. Tämä huomioitiin laittamalla dreeni ja tehtiin tarvittavat toimenpiteet. Sairauslomaa sain normaalia enemmän tuon sisäisen verenvuodon uusintariskin takia. Toivuttuani verenvuodot loppuivat. Tästäkin huolimatta, kohdunpoisto oli elämäni paras leikkaus.

Ei enää pyörtyilyä alhaisen hemoglobiinin takia, ei vuotopäiviä 16 vrk/kk, ei polyyppeja eikä myoomia ja endometrioosikin on rauhoittunut.

11/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Runsaat vuodot, hormonikierukka ei pystynyt paikallaan ja pillerit ei sovi, siksi sain valita että tehdäänkö lämpöpallohoito vai kohdun poisto. Valitsin poiston koska lämpöpallohoidon tuloksesta ei olisi varmuutta ja kuitenkin olisi pitänyt tehdä myös sterilisaatio.

Mulla tuo lämpöpallohoito oli yhtä tyhjän kanssa. Ei mitään vaikutusta vuodon määrään. Itsekin olisin halunnut sen kohdunpoiston jo aiemmin, mutta lääkäri ei suostunut lähetettä kirjoittamaan, kun ei oltu lämpöpallohoitoa vielä kokeiltu. Tuon farssin jälkeen sainkin sitten sen lähetteen kohdunpoistoleikkaukseen.

Vierailija
12/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten orgasmit, muuttuiko ne?

13/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ainakaan mulla muuttuneet.

Vierailija
14/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuttuneet. Miksi ne muuttuisikaan?

Vierailija
15/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poisto vaikuttanut virtsarakon toimintaan? Tällä on minua peloteltu :(

Vierailija
16/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInulla korjaantui pidätysvaikeus, kun laskeutunut kohtu poistettiin ja seinämää tuettiin.

Vierailija
17/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä on listattu aika yleiseksi, ikäväksi kohdunpoiston sivuvaikutukseksi. Kyllähän kohdun supistelu on monella aika olennainen osa sitä.

Vierailija
18/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä on listattu aika yleiseksi, ikäväksi kohdunpoiston sivuvaikutukseksi. Kyllähän kohdun supistelu on monella aika olennainen osa sitä.

Okei, minulla ei onnekseni ole ollut sellaista. En muista mainittiinko sellaisesta mahdollisuudesta ennen leikkausta. Ei tosin olisi vaikuttanut päätökseeni mennä leikkaukseen.

Vierailija
19/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 45-vuotias, kun kohtuni poistettiin. Syynä oli iso myooma, josta johtui erilaisia ongelmia kuten pitkittynyttä erittäin runsasta vuotoa ja virtsaamisongelmia, sillä kohtu myoomineen painoi välillä virtsaputken tukkoon. Yleensä ongelma laukesi jonkin ajan kuluttua, mutta kerran jouduin katetroitavaksi ja siitä sitten koko prosessi alkoikin. Munasarjat jätettiin paikoilleen ja siitä myöskään vaihdevuodet eivät tulleet sen aikaisemmin, vaikka minäkin olin sellaisesta lukenut. Mitään negatiivista sanottavaa minulla ei ole, pikemminkin päin vastoin. Olen nauttinut elämästä täysin rinnoin. Ainut asia, joka hieman harmittaa, on se etten mennyt valittamaan vaivojani (runsaita pitkiä vuotoja) paljon aikaisemmin. Olisin säästynyt monelta hankaluudelta.

20/23 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain positiivisesti omalla kohdallani. Mulla oli kohtu kiepsahtanut ilmeisesti myoomien ja polyyppien takia jotenkin rakon päälle ja yläpuolelle ja esti pissaamisen. Aamuisin meni ennen leikkausta kevyesti sellaiset 15 min. että sai tiristettyä rakon tyhjäksi.