Terveydenhuoltoalan pakkorokottaminen
Haluaisin kuulla, mitä mieltä ollaan yleisesti siitä, että ensi vuodesta lähtien jokaisen, joka työskentelee terveydenhuoltoalalla, on pakko ottaa influenssarokote.
Itse työskentelen alalla, jossa kohtaan päivittäin ns. normaalikuntoisia ihmisiä. Toki joukossa on vanhuksia ja lapsiakin, mutta he ovat ihmisiä, joiden peruskunto on ok. Esim. perus kaupassakäyntikin voisi olla riski saada influenssavirus, ja oletan, että ihminen, jolle influenssa olisi riski, käy kyllä itse ottamassa rokotteen.
Eli tilanne on se, että mikäli emme rokotetta ota, saamme potkut. Kuinka tämä asia voidaan hyväksyä? Meiltä hoitohenkilökuntaan kuuluvilta viedään toisin sanoen itsemääräämisoikeus, ja meidät pakotetaan ottamaan elimistöömme vierasta ainetta vastoin tahtoamme. Jopa laitoshuoltajillakin tulee olemaan pakko ottaa rokote. En ymmärrä, kuinka tämä asia voidaan purematta tulla viemään läpi. Ei riitä, että hoitohenkilökunnan oletetaan paitsi olevan ihmeidentekijöitä, työskentelevän kellon ympäri mielellään ilman palkkaa, nielevän hoidettavien ja omaisten suoltaman skeidan hymy huulilla, myös ottavan mukisematta vierasaineita kroppaansa.
Ja sitten ihmetellään, kun ala ei kiinnosta.
Kommentit (11)
Ihme ulinaa, ottaisin ehdottomasti rokotteen jos sen ilmaiseksi saisin. Siitä en suostu pienistä rahoistani maksamaan, joten ilman rokotetta ollaan työpaikalla ja tartutellaan muita systemaattisesti. Ollaan pari viikkoa saikulla kuten viimeksi influenssan tarttuessa. Mikä hyöty ja kenelle? Kumpi vaihtoehto säästää enemmän?
Pakkorokotus tulee voimaan maaliskuussa 2018
Vierailija kirjoitti:
Ihme ulinaa, ottaisin ehdottomasti rokotteen jos sen ilmaiseksi saisin. Siitä en suostu pienistä rahoistani maksamaan, joten ilman rokotetta ollaan työpaikalla ja tartutellaan muita systemaattisesti. Ollaan pari viikkoa saikulla kuten viimeksi influenssan tarttuessa. Mikä hyöty ja kenelle? Kumpi vaihtoehto säästää enemmän?
Olen tuo numero 2
Minäkin otan aina rokotuksen, en ole rokotusvastainen. Otin nytkin 3 vk sitten Tällä hetkellä on ollut sairaana, flunssaa, 7 pvää ja sen ajan pois töistä. Rokote ei estä sairastumista flunssaan.
Toivottavasti se rokote on se tällä hetkellä yksityiseltä ostettavissa oleva parempi/laajempi rokote.
Kaksi influenssaa sairastaneena otan rokotteen ehdottomasti vaikka tiedän että suoja ei ole lähelläkään 100%. Vaikka olis kolmasosa , niin kelpaa mulle.
Influenssan sairastaminen oli niin karmeaa , että et luulin kuolevani.
Täällä yksi laitoshuoltaja joka pakotettiin ottamaan kyseinen (humpuuki)rokote jo tänä vuonna vaikka laki tosiaankin tulee voimaan vasta maaliskuussa 2018! Kyllä kiukutti joutua pakkorokotettavaksi täysin vastoin omaa tahtoa, arghh!!
Miten niin saatte potkut? Meillä saa jatkaa töissä mutta täytyy pitää maskia. Itselleni tämä ei ollut mikään kynnyskysymys ja kuulun riskiryhmään muutenkin eli on noita tullut otettua epäsäännöllisesti vaikken ollut sairaalassa töissäkään.
Terveellä ihmisellä rokote on tehokkaampi kuin vanhuksilla. Todella tärkeää on, että hoitajat ja laitoshuoltajat rokotuttavat itsensä, jotta vanhat ja sairaat välttyisivät tartunnalta. Laitoshuoltaja on hyvä ja hankkii muun työpaikan, jos ei tuota ymmärrä.
Tarviiko vanhustenhuollossa olla muita rokotteita voimassa?!
Hyvä kirjoitus, ja olen todella pahoillani tästä. Olen itse sellainen ihminen, että tässä tilanteessa vain vaihtaisin alaa.
Tämä on mielenkiintoista. Itse koen että ihmisiä painostetaan ottamaan rokotus. Jos rokotusta ei ota, pitää joka kerta potilaan kohdatessa laittaa maski.