Katsotko sinä imettäessäsi vauvaa vai älypuhelinta?
http://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/201711182200542966_pt.shtml
Silloin kun omani oli vauva, ei ollut älypuhelimia, mutta katsoin kyllä tv:tä tai luin lehtiä imettäessäni. Kuinkahan paljon nyt on vaarantunut?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelimia ei ollut silloin, kun lapseni olivat pieniä. Mutta en silloin langennut samaan kuin ap, vaan keskityin lapseen imettäessäni. Juttelin lapselle ja silittelin. Vauvoille kosketus on äärettömän tärkeä, mutta kosketukseksi ei riitä tissi suussa ja välinpitämätön käsivarsi.
En ole vieläkään hankkinut älypuhelinta, tarkoituksella. Tunnen itseni ja tiedän, että hyvin pian minustakin tulisi sellainen ihminen, joita näkee kadut ja kaikki paikat täynnä; koko ajan puhelintaan tuijottava ja näpräävä zombie. En halua tulla sellaiseksi.
Star Briteä sulla varmaan jo on, mutta tuonko säämiskän avuksi?
Tunnen itseni ja tedän, kuinka helposti koukuttuisin älykännyn käyttöön. En halua koukuttua, haluan elää oikeaa elämää oikeiden, läsnäolevien ihmisten kanssa. Tämä on minun valintani, sinulla on ilmeisesti toinen.
Tutkimusten mukaan ihmisen ÄO on laskenut ihan yleisesti. Väitän osansa olevan niin äärimmäisen heikkotasoisella viihteellä kuin älykännyilläkin.
Tosi-tv -ohjelmat, fase ja insta tarjoavat ihmisille mahdollisuuden tirkistellä muiden elämää ja se lienee syy siihen , miksi ne ovat niin suosittuja, toisena syynä tietysti se, että voi antaa omasta elämästään kiillotetun kuvan. Minua ei kiinnosta kuin itselleni tärkeiden ihmisten elämä, jota saan seurata face-to-face ja tarpeen mukaan halaten ja koskettaen. Kosketus on aikuistenkin välillä edelleen hyvin tärkeä.
Miksi minun valintani sai aikaan sinussa tuollaisen reaktion? Kannattaisiko sinun miettiä hetkinen sitä?
Eli sulla oli se säämiskäkin jo.
Reaktio johtui siitä, että sinä tulet nuorten äitien keskelle pätemään ja neuvomaan, ”ei-sitä-ennenkään-ja-minä-tiedän-miten-äitien-pitää-elää”. Keskity nyt vaan siihen omaan elämääsi ja mene muualle pätemään. Näillä nuorillä äideillä on paineita jo ihan tarpeeksi ilman sinunlaisiasi besserwissereitä.
T:äiti ja isoäiti, ei ollut edes tietokonetta kun lapseni olivat vauvoja.
Äitinä ja isoäitinä sinun luulisi ymmärtävän, että terveydenhoitoalan ammattilaisten huoli on aiheellinen.
Tätä huolta ei ole esitetty vain vauvojen suhteen, vaan kaikenikäisten lasten. Päiväkodeissa on lappuja seinällä, että "suljethan kännysi, kun tulet päivän tärkeimpään tapaamiseen". Aiheellisen huolen johdosta ja kokemuksesta nuokin laput on laitettu.
Tottakai voi ummistaa silmänsä tältäkin asialta niin halutessaan. Minä en halua. Minun toiveisiini ei kuulu tavalla tai toisellakaan laiminlyödyt lapset, koska se kostautuu ennemmin tai myöhemmin koko yhteiskunnalle, yksilöistä puhumattakaan.
Luin imettäessä kiinnostavaa kirjaa. Tämä siksi, että oli pakko saada ajatukset keskittymään muuhun kuin siihen, että heruuko jo, heruuko jo, heruuko jo, mikä oli äärimmäisen ahdistavaa, koska olen aina ollut hidas herumaan ja lyhytpinnaisen esikoisen kanssa imettäminen oli siksi vaikeaa. Kirja sai ajatukset muualle ja helpotti hommaa ratkaisevasti.
Valitsisin edelleen kirjan, jos olisi pakko.
Oi muistan ne ihanat pitkät ja usein toistuvat imetyshetket, mukava tuoli, teekuppi vierellä, ja katsoin niin monta hyvää leffaa ja sarjaa samalla! Jäi takuulla kummallekin hyvä olo.