Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetko mieluummin kirjoja jotka on kirjoitettu minä vai hän-muodossa?

Vierailija
18.11.2017 |

Eli esim. jännityskirjoja joissa kertoja kertoo minä-muodossa vai siten että kerrotaan hän-muodossa. Vai onko väliä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Karvaiseni nousi ja laski."

"Karvaisensa nousi ja laski."

Vierailija
2/7 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan muut asiat ratkaisevat. 

Kummassakin tyylilajissa on roskasta parhaimmistoon... Ei merkitse mitään tämä detalji kerronnassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti hän-muodossa. En ole ikinä pitänyt minä-kertojasta, sellainen tyyli tuntuu jotenkin liian ahtaalta.

Vierailija
4/7 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä-kertojat ovat usein omahyväisen ja ylimielisen kuuloisia, kun kirjailija haluaa kehua hahmoa, mutta kertojaratkaisu rajoittaa tapoja tehdä niin.

Vierailija
5/7 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän, ilman muuta. Minä-tyyli ikäänkuin kaventaa kertomuksen subjektiiviseksi, hän-muoto antaa objektiivisuudelle tilaa. Myös monien hahmojen kannalta kerronta on täten mielenkiintoista.

Yksi tyylilaji on seurata erihahmoja vuorotellen, jokainen minä-muodossa. Se taas on kiinnnostava lähestymistapa, jokaisen hahmon näkökulma omalta kannalta. Kuitenkin pidän eniten hän-muodosta.

Vierailija
6/7 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä-muodossa, koska siinä pystyy eläytymään toisen ihmisen ajatuksiin, tunteisiin ja kokemuksiin. En ole koskaan pitänyt hän-tyylistä, joka tuntuu ulkopuoliselta ja pinnalliselta ihmisten ja tapahtumien kuvailulta.

Vierailija
7/7 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän. Minä-muoto kuulostaa kapealta ja itsekeskeiseltä/lapselliselta. Ulkopuolinen kertoja antaa enemmän näkökulmia. Harkittuna tyylilajina toimii. Muuten tätä näkyy eniten chick lit -kirjallisuudessa ja jonkinverran dekkareissa.