Luetko mieluummin kirjoja jotka on kirjoitettu minä vai hän-muodossa?
Eli esim. jännityskirjoja joissa kertoja kertoo minä-muodossa vai siten että kerrotaan hän-muodossa. Vai onko väliä?
Kommentit (7)
Ihan muut asiat ratkaisevat.
Kummassakin tyylilajissa on roskasta parhaimmistoon... Ei merkitse mitään tämä detalji kerronnassa.
Ehdottomasti hän-muodossa. En ole ikinä pitänyt minä-kertojasta, sellainen tyyli tuntuu jotenkin liian ahtaalta.
Minä-kertojat ovat usein omahyväisen ja ylimielisen kuuloisia, kun kirjailija haluaa kehua hahmoa, mutta kertojaratkaisu rajoittaa tapoja tehdä niin.
Hän, ilman muuta. Minä-tyyli ikäänkuin kaventaa kertomuksen subjektiiviseksi, hän-muoto antaa objektiivisuudelle tilaa. Myös monien hahmojen kannalta kerronta on täten mielenkiintoista.
Yksi tyylilaji on seurata erihahmoja vuorotellen, jokainen minä-muodossa. Se taas on kiinnnostava lähestymistapa, jokaisen hahmon näkökulma omalta kannalta. Kuitenkin pidän eniten hän-muodosta.
Minä-muodossa, koska siinä pystyy eläytymään toisen ihmisen ajatuksiin, tunteisiin ja kokemuksiin. En ole koskaan pitänyt hän-tyylistä, joka tuntuu ulkopuoliselta ja pinnalliselta ihmisten ja tapahtumien kuvailulta.
Hän. Minä-muoto kuulostaa kapealta ja itsekeskeiseltä/lapselliselta. Ulkopuolinen kertoja antaa enemmän näkökulmia. Harkittuna tyylilajina toimii. Muuten tätä näkyy eniten chick lit -kirjallisuudessa ja jonkinverran dekkareissa.
"Karvaiseni nousi ja laski."
"Karvaisensa nousi ja laski."