Ammattia vaihtaneet opettajat?
Olen yläkoulun ja lukion aineenopettaja ja täysin uupunut työhöni. Olen tehnyt useamman vuoden sijaisuuksia, mutta vakituista paikkaa ei tunnu millään irtoavan. En ole vielä kertaakaan päässyt nauttimaan palkallisesta kesälomasta.
Olen pidetty työntekijä, eikä minulla ole mitään ongelmia oppilaitten tai heidän vanhempiensa kanssa. Siinä(kin) suhteessa minulla on käynyt tuuri. Pidän vilpittömästi nuorista ja työkavereistani, mutta epävarmuus ja työn vaatimukset saavat minut uupumaan. Aloitan aamuni kuudelta ja lopetan työnteon vasta iltamyöhään. Viikonloput samoin kuin syysloma menivät lukiolaisten esseitä korjatessa. Joululomallekin joudun ottamaan yli 90 esseetä arvioitavaksi.
Tuntuu, etten jaksa työssäni. Väsyn enkä pysty tarjoamaan oppilailleni niin hyvää opetusta kuin haluaisin. Vaikean taustani takia väsyn muutenkin helposti ja nyt huomaan, että olen valinnut itselleni täysin väärän alan. Olen perfektionistiluonne enkä pysty madaltamaan rimaani, vaikka tietoisesti sitä olen yrittänytkin tehdä. Haluaisin vaihtaa ammattia, mutta en tiedä, minne voisin suuntautua. Onko täällä yhtään ammattia vaihtanutta opettajaa? Minne hakeuduit? Oletko ollut tyytyväinen päätökseesi?
Kommentit (3)
Olen kasvanut alkoholistiperheessä, minut on raiskattu ja olen sairastanut vaikean, sairaalahoitoa vaatineen anoreksian. Terapiassa olen käynyt, ja se auttoi jonkin verran. Elän tällä hetkellä varsin tasapainoista elämää. Minulla on mukava koti, rakastava aviomies. Ongelmani on se, että tavoittelen täydellisyyttä ja ahdistun, jos langat meinaavat karata käsistä. Stressaannun helposti, mikä vaikuttaa heti yöuniini. Näin jälkiviisaana voin sanoa, että tarvitsisin työn, joka ei ole näin hektistä tai vaativaa.
Väsyttää.
Ap
Minä taas vaihdoin edellisen ammattini opettajan työhön, koska opettajan työ on paljon stressittömämpää :D toki palkassa häviää, mutta se ei haittaa
Kiinnostaa tuo "vaikean taustani takia väsyn muutenkin helposti" - tarkoitatko että olet stressiherkkä? Itse koen samoin mutta en oikein saa kiinni väsymisen taustalla olevista syistä saati että tietäisin miten siihen voi vaikuttaa. Siksi kiinnostaa osaatko eritellä tuota asiaa, voisi olla apua minullekin.
Oletko harkinnut terapiaa?