Luetteko lapsellenne usein kirjoja?
Itse luen todella vähäsen. Kiinnostais tietää miten muilla?
Kommentit (14)
Vanhemmat, lukekaa lapsillenne joka päivä ainakin pari satua. Isommatkin kuuntelee siinä samalla vaivihkaa. Kiva yhteinen hetki. Lapsen sanavarasto kasvaa ja koulussa kieletkin sujuu paremmin.
Tämän olen saanut kokea lapsikatraani kanssa. Ja nyt kun kaikki on jo aikuisia, niin lämmöllä muistavat ne hetket ja kuulema auttanut monessa asiassa.
Joka ilta, kun rauhoitutaan nukkumaanmenoa varten. Ihan kiva hetki itsellekin.
Esikoiselle luin n. 7 vuotta joka päivä. Kuopukselle 12 vuotta. Viimeinen kirja oli Harry Potter ja kuoleman varjelukset. Kuopus on lukiongelmainen, hän ei itse saanut pottereita luettua, joten minä luin ne hänelle.
Iltasatuja luin. Se oli jotenkin niin mukava rentouttava hetki. Usein taisin itsekin torkahtaa.
Joka päivä. Aloitin kun lapsi oli n 6 kk ja luen edelleen joka päivä vaikka 9-vuotias osaa lukea (oppi 4-vuotiaana) ja lukee paljon itsekin.
Luen lapselle englantilaisia loruja (nursery rhymes) ja mies lukee satuja ruotsiksi. Ollaan siis kaksikielinen (ruotsi-englanti) perhe. Vähemmistön lapsille kielellisen identiteetin rakentaminen ja ylläpitäminen on tärkeää ja siksi kirjat ovat meillä kovassa käytössä :)
Meillä luetaan paljon 8-vuotiaalle, on luettu varmaan jostain siitä saakka, kun hän oli alle vuoden. Isommille sisaruksilleen aloin lukea, kun olivat vielä pienempiä. Ollaan luettu kaikki Siirit, Tatut ja Patut, Heinähatut ja Vilttitossut, Pepit, Risto Räppääjät jne. Mies on ahkerampi lukija ja lapsella on hyvä mielikuvitus ja sanavarasto. Tää on hoidettu hyvin, joissain muissa asioissa on toivomisen varaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Luen lapselle englantilaisia loruja (nursery rhymes) ja mies lukee satuja ruotsiksi. Ollaan siis kaksikielinen (ruotsi-englanti) perhe. Vähemmistön lapsille kielellisen identiteetin rakentaminen ja ylläpitäminen on tärkeää ja siksi kirjat ovat meillä kovassa käytössä :)
Ja lapsi on kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Itse luen todella vähäsen. Kiinnostais tietää miten muilla?
Miksi et lue lapsellesi?
En lue, inhoan lukemista. Miksi käyttäisin aikaani inhoamaani asiaan?
Aina kun luen niin ajatukset rupeaa harhailemaan, tekstit hyppii, tulee pahoinvointia ja luettuani en muista mitään mitä luin. On siis varsin epämiellyttävää kaikin puolin.
Joskus esikoiselle keksin iltasadut päästäni tai luin lyhyitä loruja jotka on miellyttävämpiä lukea. Nykyään en vaivaudu, lapsista nauttii enemmän kun tekee niiden kanssa juttuja joista itse tykkää eikä juttuja joista yleisö tykkää.
Lukeminen on myös yliarvostettua eikä tee ihmisestä sen sivistyneempää.
Vierailija kirjoitti:
En lue, inhoan lukemista. Miksi käyttäisin aikaani inhoamaani asiaan?
Aina kun luen niin ajatukset rupeaa harhailemaan, tekstit hyppii, tulee pahoinvointia ja luettuani en muista mitään mitä luin. On siis varsin epämiellyttävää kaikin puolin.Joskus esikoiselle keksin iltasadut päästäni tai luin lyhyitä loruja jotka on miellyttävämpiä lukea. Nykyään en vaivaudu, lapsista nauttii enemmän kun tekee niiden kanssa juttuja joista itse tykkää eikä juttuja joista yleisö tykkää.
Lukeminen on myös yliarvostettua eikä tee ihmisestä sen sivistyneempää.
Onko sulla todettu lukihäiriötä tai esim. taittovirhettä silmissä? Tekstin hyppiminen ja pahoinvointi ei kuulosta normaalilta.
En lue, en vaan koe sitä mitenkään tarpeelliseksi, kun tabletilla saa lapsen helpommin hiljaiseksi ja rauhoittumaan
Joka päivä vähintään jotain, iltasatuna jos ei muuten. Tykkään lukemisesta ja monet lapsen kirjat ovat omia vanhoja lemppareita.