Hoitajien pakkorokotukset puhututtavat
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hoitoalalla ja en todellakaan ymmärrä rokotteista vinkumista.
Itse olen otttanut rokotteen jo 20 vuotta ja se alkoi siitä ekasta influenssasta(kesti 3 kk) ,samoin erittäin laaja tutatvapiiri on myös ottanut rokotteen vuosikausia ja kukaan ei ole saanut mitään haittavaikutuksia.
Yhden tiedän koko ajalta(viiime vuonna), että rokotteesta huolimatta sairastui, mutta olikin ottanut liiian myöhäisessä vaiheessa sen piikin.
Ei rokote suojaa läheskään aina sairastumiselta, mutta antaa suojan jälkitaudeilta.
Luin otsikon vahingossa Hoitajien palkankorotukset puhuttavat :D
On hyvä, että rokotukset puhututtaa. Monta vuotta on menty vapaaehtoisella linjalla ja se ei ole toiminut. Onneksi jatkossa ihmiset osaavat olla hakeutumatta hoitajiksi, jos eivät rokotteita suostu ottamaan.
Ihmeellistä on myös, että vaikka pakko koskee myös lääkäreitä niin sieltä ei merkittävää vastalausetta kuulu. Ehkä ymmärrys siitä miten rokotteet toimivat vaikuttaa asiaan.
Eihän se hoitajien syytä ole, jos joku sairastuu influenssaan. Influenssan saa jopa se syöpälapsikin todennäköisemmin leikkihuoneessa nuolemistaan leluista, vanhemmiltaan tai sisaruksiltaan kuin rokottamattomilta hoitajilta.
Vierailija kirjoitti:
Luki, että sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät. Koskeekohan ihan koko skaalaa lastenhoitajiin asti?
Ei koske varhaiskasvatusta. Päivähoito kuuluu kasvatus- ja opetusalaan eli lastenhoitajat eivät koulutustaustastaan huolimatta ole varsinaisesti töissä sosiaali- ja terveysalalla.
Jatkossa kananmuna-allergikko ei voi opiskella sairaanhoitajaksi koska ei voi ottaa rokotetta :(
Riskiryhmät oletettavasti pitävät itse influenssarokotteensa voimassa.
Mutta ei, koko sairaalan henkilökunnan sadan ihmisen tulee ottaa rokote, koska meidän pikku syöpäpotilas Pirkko-Irmeliä ei ole rokotettu ideologisista syistä!
Miksi tämä nyt on niin kamalaa? Laumaimmuniteetti on hyvä juttu eikä sairaiden kanssa työskentelevä voi levittää influenssaa. Vaaditaan muitakin terveystutkmuksia tietyillä aloilla. Eikö esim se loukkaa itsemääräämisoikeutta, että täytyy käydä salmonellatesteissä ja mahdollinen tartuna hoitaa?
Ihmettelen myös, miksei lääkärit valita tästä ollenkaan. Lääkäreiden mielestä tämä on hyvä juttu. Tämä suuri meteli asiasta hoitajien keskuudessa saa kyllä jälleen kerran kyseinalaistamaan heidän ammattitaitonsa...
Vierailija kirjoitti:
Eei tulee mitään pakkoa, koska kukaaan ei suostu ottamaan vastuuta(=korvaamaan). mahdollisia komplikaaatioita.
paitsi ettei suomen oikeusjärjestelmässä ole mahdollista todistaa rokotekomplikaatioita, siihen vaaditaan että valtio toteaa että vaivat on rokotteesta kotoisin. Muussa tapauksessa oikeusjärjestelmä tuomitsee ainavalittajaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa kananmuna-allergikko ei voi opiskella sairaanhoitajaksi koska ei voi ottaa rokotetta :(
Kananmunaa on rokotteissa jäljellä niin vähän, että ne sopivat lähes aina allergikoillekin. Jos nyt tosipaljon pelottaa, niin markkinoilla on jo täysin munattomia influenssarokotteita. En tiedä onko Suomessa käytössä, mutta eiköhän niitä tännekin saada hiljalleen tai tarvittaessa.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711102200524295_u0.shtml
- Tietenkin STM suosittelee rokotusten ottamista kaikille, mutta se on Suomessa vapaaehtoista. On ollut ja tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkefirmat kiittää. On myös todettu, että monesti influenssarokotus ei edes sen kummemmin suojaa ja jotkut sairastuvat siitä huolimatta.
Itse en rokottaisi tiseäni....siis vuoden välein pitäisi pistää kemikaaleja suoraan suoneen.
Ymmärrän kyllä jäykkäkouristus ym. muut oikeasti vaarallisten tautien rokotteet.
Ketkä ovat todenneet? Missä? Anna liuta linkkejä tai suksi kuuseen. Se että joku tyyppi kirjoittaa netissä mielipiteensä faktana ei tarkoita yhtään mitään.
Rokotteiden vastustajia yhdistää raivokas varmuus siitä että on ehdottoman oikeassa. Ja kun kysyy perusteita, saa korkeintaa jonkun linkin johonkin juutuupi-sönkötykseen jossa joku hiippari horisee sekavia.
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi
Miten potilaat on tähän mennessä selvinneet hengissä, kun rokottaminen ei ole ollut pakollista?
Ei hoitohenkilöstön rokotukset pakollisia ole, mutta jos ei ota, niin täytyy käyttää maskia koko influenssakauden ajan
Miksi vain hoitajat?
Vaadin rokotuksia pakolliseksi kaikille. Siinä se pöpö nujertuu kun kaikki ihmiset rokotellaan.
Minä taas ehdotan, että kaikki halukkaat saavat rokotteen?
Influenssarokotteen antama suoja voi jäädä vailinaiseksi jos virukset ovat ehtineet rokotteen valmistamisen jälkeen muuttua. Rokote ei siis anna 100% suojaa koska ei pystytä ennustamaan mitä viruksia on milloinkin liikkeellä. Tämän vuoksi vastustan pakkorokotuksia influenssan kohdalla. Ei ole mitään takeita siitä tehoaako rokote. Itse olen hoitanut sairaalassa osastolla kymmeniä influenssapotilaita jotka kaikki oli rokotettu influenssaa vastaan. Ja influenssa näillä potilailla oli varmistettu erillisellä testillä.
Ja tosiaan jos hoitajilta vaaditaan pakkorokotuksia tulisi niitä vaatia myös fysiotetapeuteilta, labrahoitajilta, potilaskuljettajilta, laitosapulaisilta ym. sairaalassa työskenteleviltä ja potilaiden kanssa tekemisissä olevilta henkilöiltä.
Erikoista kun kukaan ei nosta esille potilaan vastuuta terveydestään... mielestäni potilaskin voi rokotteen ottaa ja näin suojella itseään.
Vierailija kirjoitti:
Miten potilaat on tähän mennessä selvinneet hengissä, kun rokottaminen ei ole ollut pakollista?
Mistä sä olet päätellyt, että ovat selvinneet hengissä? Pahimpina vuosina saattaa kuolla yli tuhat suomalaista influenssaan.
Ymmärrän esim. lasten teho-osaston jossa ei käy kuin hoitajia, hoitajalla tulee kuitenkin olla oikeus kieltäytyä ja siirtyä influenssakaudeksi muuhun työhön. Samalla pitää velvoittaa lääkärit ja vanhemmat rokotuksiin. Avoimilla osastoilla joilla käy vieraita ei ole tarvetta influenssarokotuksen vaatimiseen koska kuka tahansa vieras voi tuoda sen tullessaan.
Siihen haluaisin vastauksen voiko rokotettu silti kantaa influenssavirusta ja tartuttaa? Entä kun julkisella jaettu rokote tehoaa vain osaan siitä rokotteesta jota annetaan yksityisellä? Entä jos hoitaja sairastuu rokotteesta?