Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverin perheessä syödään lämmin ateria leipälautasilta

Vierailija
15.11.2017 |

Ja kun tyttärelleni tarjottiin kaverin luona lämmin ateria ja hän otti ensin kaksi perunaa ja kastiketta ja uudestaan lautasen tilan puutteessa vielä kolmannen perunan myöhemmin niin kaveri ihmettelee tyttärelleni että etkai sä nyt noin paljon syö, kaverin vanhemmat eivät sanoneet asiaan mitään vaikka kuulema kuulivat. Lapset ovat siis 13 ja 14 vuotiaat ja tyttäreni on aivan normaalipainoinen.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin eläinkokeissa on osoitettu, että monen syövän todennäköisyys pienenee, jos syö aavistuksen vähemmän kuin tarve on.

Ehkä tuo "tarve" viittaa tuossa sellaisten ihmisten näläntuntemukseen jonka mukaan syöminen pitää ihmisen runsaspainoisena. Mutta jos monta vuotta jatkuvasti söisi alle kulutuksensa, eli alle tapeensa, niin siinähän lopulta laihtuisi vaarallisii mittoihin. En ole aloittaja mutta itse voisin helposti syödä kolme perunaa kastikkeineen ja salaatteineen. Nälkään saatan myös hotkaista kerralla vaikkapa 400 grammaa papuja, mitä joku on ihmetellyt että herranjestas kun syöt paljon. Tosin mun kohdalla ei musta kukaan voi tulla sanomana että hei kannattais syödä vähemmän kuin mieli tekisi niin säästyt syövältä ym, koska olen jo valmiiksi lievästi alipainoinen ja mulle ei lisää laihtuminen todellakaan tekisi hyvää. Syön päivässä n. 1700-1900 kaloria, olen syöny jo varmaan edelliset kuusi vuotta, ja tässä 53 kilon painossa olen pysynyt lähes koko sen ajan (välillä jopa laskenut 52 kiloon ja sitten taas oon saanut nostettua 53 kiloon, vai lieneekö kyse vain kehosa olevan nesteen määrästä eikä oikeasta painon vaihtelusta?) En myöskään harrasta mitään liikuntaa mitä nyt hyötyliikuntana kauppan kävellessä saatan kävellä kilometrin, mutta kyllä mä tarvitsen sen 1800 kaloria päivässä pysyäkseni tässä painossa. Oon siis 169cm pitkä 23-vuotias.

Muuten vain naurattaa tämä kauhea väittely kuinka 2 perunaa on sopivasti ja 3 perunaa kamalan suuri määrä. Toi yks lisäperuna kun tuo tuohon ateriaan kuitenkin vain sellasen 80kaloria lisää. Eipä noissa siis suuri ero ole.

Vierailija
62/66 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisen kaverin kotona syötiin aamupalalla 2 paahtoleivän siivua ja teetä. Seuraava ruoka oli iltaruoka, jota syötiin todella vähän, siis ihan tyyliin yksi tortilla henkeä kohden TAI lautasellinen salaattia TAI pari pientä kauhallista makaroonilaatikkoa. Perheessä siis isä ja kaksi poikaa, minä nainen kylässä. Kaikki yli 20 vuotiaita. Iltapalalla oli ehkä teetä, jotain valmispussista tehtyä moussea. 

Yksin syön jo pelkästään aamiaisella määrällisesti saman verran, kuin he koko päivän aikana. Sit tämä langanlaiha kaveri kehtasi vielä kehua miten paljon pystyy syömään tai on syönyt, kun joskus harvoin osti ja söi kokonaisen rullakebabin. Arvioisin, että koskaan heillä ei ylittynyt se 2000 kcal/vrk ravinnonsaantisuositus.

Syökää hyvät ihmiset, niin jaksatte ja ajatuskin kulkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään usein 19 senttisestä lautaselta  ja olemmme aikuisia. Mies syö enemmän kerralla kolme perunaa ja jotain kastiketta ja lihapullia noin 5-6 kpl. Mulla on taas sellainen tapa, että en jaksa syödä kerralla paljon ja muuten  mahtuu tuohon lautaselle!

Meillä syödään myös 19 senttisiltä lautasilta. Hyvin riittää, sillä ruokaa voi ottaa aina lisää, jos kerta-annos ei ole tarpeeksi. Syödään isoja annoksia. Joskus harvoin esimerkiksi jouluruokaa syödessä, kun lautaselle pitää ahtaa montaa erilaista sorttia, käytetään isompia lautasia.

Jos nälkäiseksi jää, niin se johtuu muusta kuin lautasen koosta.

Vierailija
64/66 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki syö pieniltä lautasilta, sellaisilta leipälautasen kokoisilta.

Vain harvoin katetaan pöytään isommat lautaset.

En ymmärrä miksi pitäisi syödä isommilta lautasilta. Yleensä se pieni riittää aivan hyvin, ja tarvittaessa voi ottaa lisää.

En ole koskaan ajatellut, että tämä olisi jotenkin outoa.

Vierailija
65/66 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on arkiastioina isovanhempieni vanha astiasto ja ruokalautaset ovat suunnilleen sen kokoiset kun nykyään leipälautaset. 60-luvulla ei ollut ylipainoepidemiaa...

Toki meillä kasvavat lapset saavat täyttää lautasensa uudelleen, sekä omat että vieraat, eikä kukaan kommentoi mitään. Mutta pääsääntöisesti nykyajan ongelma on liiallinen syöminen, ei liian vähäinen. 

Vierailija
66/66 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama leipälautasperhe joka on mainittu täällä ennenkin?

Löydätkö sen vanhemman ketjun aiheesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän