Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subway ja raskaus

lovecats
14.11.2017 |

Hei, olen töissä Subwayssa ja syön siellä 3-5 kertaa viikossa. Olen nyt sitten raskaana ja tuli mieleen, että voinko syödä siellä ihan normaalisti? Otan yleensä kalkkunan juustolla ja tuoreilla kasviksilla sekä hunajasinappia ja kaikki mausteet. Vai pitääkö ruveta kuskaamaan omat ruoat?

Samalla haluaisin kysyä ainakin niiltä, ketkä itse ovat olleet töissä raskauden aikana siellä, niin onko siellä jotain töitä mitä ei kannata tehdä raskauden aikaan, vai menenkö oman kuntoni mukaan? Olen vasta viikolla 5, mutta haluan silti olla varovainen.

Kiitos etukäteen vastauksista :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjumala nyt

Vierailija
2/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thl:n sivuilta löytyy lista raskausaikana vältettävistä ruuista. Subissa ei taida sellaisia olla, vai onko jotain kylmäsavulohta.? Työtä teet oman voinnin mukaan. Mitään kovin raskasta ei kannata nostella loppuvaiheessa. Yleisesti työt, joita raskausaikana pitää vältellä, liittyy esim. kemikaaleihin ja maaleihin, että useimpia voi tehdä ihan normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä subia voi ihan surutta syödä raskaanakin. Ei siellä mitään raakaa lihaa/kalaa mukana ole, joka voisi olla haitaksi. Työtä saa tehdä ihan normaalisti, jos et jostain syystä sairauslomalle joudu.

Vierailija
4/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai siitä haittaakaan ole jos varmuuden vuoksi jättää välistä esim. ulkomaiset lihat, kalat ja majoneesit?

Vierailija
5/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, enköhän pysty luottamaan niihin ruokiin ja työhöni siellä. Mietin tässä myös niitä raskauden oireita, että pitääkö jäädä pois töistä esim. oksentelun takia, jos niitä tässä myöhemmin tulee? Olen aina ollut tarkka tässä ravintola-alalla hygienia-asioissa, et se jäi viel mietityttää 

-Ap

Vierailija
6/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko juusto pastöroitua? Itse en syönyt raskausaikana mitään valmiiksi täytettyjä leipiä, koska niissä on majoneesia ja en voinut olla varma, onko siinä suomalaisia vai ulkomaisia munia. Onko kasvikset hyvin huuhdottu, onko ne suomalaisia, itse kuorisin kaikki ulkomaiset mitkä pystyy. Ja onko niissä leivissä pellavansiemeniä? Sekinhän on kiellettyä. Ja kaikki pitää olla hyvin kypsää, esim. Meetvursti ja palvikinkku kielletyllä listalla, (niitähän ei niissä patongeissa taida ollakaan). Tiedän kyllä, vähä ylireagointia, mutta itseäni pelotti listeria ja toksoplasmoosi.

Vierailija
7/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole varma juustosta, tuskin on. kasvikset huuhdotaan hyvin. en ole varma niistä leivistä, en ole koskaan niin kiinnittänyt huomiota, mutta otan selvää! kaikki tulee kypsänä meille. 

Vierailija
8/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan nyt pilannut vauvani. Söin majoneesileipää ja patonkia, sekä fetajuustoa piirakassa. Tuleekohan tästä enää mitään? Rv 6+5.

Vierailija
9/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla mitään erityisen vältettävää subissa, pehmeät juustot jos sellaista on ja kylmäsävustettu kala. (Lisäksi välttäisin erityisen suolaisia tuotteita, koska lisäävät helposti turvotusta)

Jos saat raskausdiabeteksen niin sitten pitää miettiä voiko vaaleaa leipää syödä niin paljoa tai ollenkaan.

Yleensä leivissä olevia siemeniä on niin vähän ettei haittaa, mutta jos niitä kokoajan syö niin sitten vaihtaisin siemenettömään leipään.

Jossain vaiheessa voi alkaa närästys jolloin jalopeno ja paprika sekä sipuli kannattaa jättää pois.

Vierailija
10/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko juusto pastöroitua? Itse en syönyt raskausaikana mitään valmiiksi täytettyjä leipiä, koska niissä on majoneesia ja en voinut olla varma, onko siinä suomalaisia vai ulkomaisia munia. Onko kasvikset hyvin huuhdottu, onko ne suomalaisia, itse kuorisin kaikki ulkomaiset mitkä pystyy. Ja onko niissä leivissä pellavansiemeniä? Sekinhän on kiellettyä. Ja kaikki pitää olla hyvin kypsää, esim. Meetvursti ja palvikinkku kielletyllä listalla, (niitähän ei niissä patongeissa taida ollakaan). Tiedän kyllä, vähä ylireagointia, mutta itseäni pelotti listeria ja toksoplasmoosi.

Herranen aika! Kerro millaista vauva-aika oli, hysterisoitko silloinkin kaikkea mahdollista ja mahdotonta?

Vierailija
11/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( kirjoitti:

Olen varmaan nyt pilannut vauvani. Söin majoneesileipää ja patonkia, sekä fetajuustoa piirakassa. Tuleekohan tästä enää mitään? Rv 6+5.

Tämä nyt varmaan on vitsillä kirjoitettu, mutta oikeastihan fetaa saa syödä hyvällä omallatunnolla jos se on ollut kuumassa uunissa tarpeeksi kauan. :)

Ja kyllähän sen varmaan huomaisi jos olisi sairastunut syömisistään.

Vierailija
12/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranen aika! Kerro millaista vauva-aika oli, hysterisoitko silloinkin kaikkea mahdollista ja mahdotonta?

Kaksi raskautta takana ja liian tarkka olin ruokarajoituksista ja käsi/ruokahygieniasta, mutta kun vauvat syntyi, olen voinut syödä ihan normaalisti kaikkea, eikä ole tarvinnut pelätä kaikkea syömisiä, onneksi! Vauva-aika ja kun lapset hieman isompia, kaikki mennyt hyvin, ihan normaali äiti olen, vaikka raskausajan ruokarajoitukset otinkin hyvin tosissaan.

Vierailija
13/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lovecats kirjoitti:

Hei, enköhän pysty luottamaan niihin ruokiin ja työhöni siellä. Mietin tässä myös niitä raskauden oireita, että pitääkö jäädä pois töistä esim. oksentelun takia, jos niitä tässä myöhemmin tulee? Olen aina ollut tarkka tässä ravintola-alalla hygienia-asioissa, et se jäi viel mietityttää 

-Ap

No jos kärsit jossain vaiheessa niin voimakkaasta pahoinvoinnista, ettet pysty töissä olemaan, niin sitten haet siihen sairaslomaa. Ei noita kannata etukäteen liikaa murehtia.

Vierailija
14/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Et missään nimessä syö siellä enää. Ne lihat on prosessoituja ja pahaksi sikiölle.

Kaikki prosessoitu liha pois ja tilalle soija, tofu ja luomukasvikset.

Kannattaa keskustella työpaikkalääkärin kanssa, että pääsetkö sairauslomalle jo nyt. Se on usein paras vaihtoehto sikiön kannalta. Siis kun siellä joudut olemaan seisaallaan koko ajan.

Tutkittu fakta että mahdollisimman paljon makuuasennossa aikaa viettäneet äidit ovat synnyttäneet paljon terveempiä lapsia.

Isäntäkin tietää tämän.

Vierailija
15/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala nyt

Minusta on hienoa, että AP on kiinnostunut vauvan hyvinvoinnista. Ei se tyhmä ole joka kysyy.

Vierailija
16/17 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala nyt

Minusta on hienoa, että AP on kiinnostunut vauvan hyvinvoinnista. Ei se tyhmä ole joka kysyy.

Juuri näin. :)

Ja ruokasuositusten noudattamisessa ei ole mitään väärää, vaikka palstalla ne usein leimataankin liioitteluksi ja turhaksi nipottamiseksi. Ei niitä suosituksia ole tehty yhden henkilön mielihalujen mukaisesti vaan ne perustuvat vahvaan faktaan ja tutkimuksiin. Tai siihen että koska tuotteiden turvallisuudesta ei ole tietoa, suositellaan välttämään raskausaikana.

Vaikka joku ei noudattaisi yhtään suositusta ja saisi terveen lapsen, on siinä silti riskinsä ja jokaisen sitten kannattaa itse päättää, omilla aivoillaan, että haluaako ottaa riskin vaarantaen lapsensa terveyden vai ei. Ketään ei pitäisi syyllistää suositusten noudattamisesta tai nauraa sille.

Vierailija
17/17 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastöroimattomat majoneesit/maitotuotteet ovat keskenmenoriski. Suomalaiset juustot yleensä kunnossa, mutta kannattaa varmistaa, ettei ravintolan majoneesi ole pastöroimatonta Ei ihme, että keskenmenoja tapahtuu 15 % raskauksista, jos tulevat äidit tieten tahtoen syövät mitä tahansa majoneeseja ottamatta asiasta selvää.

Ravintoloissa on myös usein huonosti pestyjä salaatteja ja vihanneksia. Niihin kiinnittäisin huomioita - itse en uskaltaisi syödä, sen verran kamala raskauspahoinvointi on (en halua aloittaa odotusta alusta) ja vauvan hyvinvointi tärkeää, ettei tule vammaista lasta omien syömisriskien vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi