Onko kirjastojen varausmaksujen poistuminen muuttanut lainauskäytäntöäsi?
Minä olen aina ollut kirjojen heavy user ja luen montaa kirjaa samaan aikaan, useamman viikossa. Aikaisemmin joutui aina kärkkymään uutuusteoksia (joita poimin kustantajien uutuusluetteloista) ja saattoi mennä useampi vuosikin ennen kuin pääsin tutustumaan teokseen. En raskinut omalla lukutahdilla varata juuri koskaan mitään. Nykyään taas surutta varaan esim. syksyn katalogeista kymmenisen kirjaa vähintään ja saan kirjat luettua tuoreeltaan. Kirjakaupasta en osta kuin oikeasti sellaiset kirjat joihin palaan myöhemmin (harvemmin kaunokirjallisuutta enää nykyään).
Kommentit (3)
Lainaan enemmän kirjoja. Asun Tampereella, joten on kätevää, kun maksutta saa omaan lähikirjastoon mitä vain yhteiskirjaston kokoelmasta. Aiemmin meni n. 10 e / kk varausmaksuihin.
Haittapuolena uutuuskirjoja tuntuu olevan entistäkin vaikeampi saada käsiinsä. Jopa satoja varauksia suosituimmissa. Ennen varausmaksuja ihmiset varasivat vähemmän.
Mä teen gradua. Ajelutan varmaan yhtä kirjaston autoa kuskaamassa mulle lähiökirjastoon aineistoa, jottei tarvitse mennä keskustaan. Tällä hetkellä viitisentoista lainaa, kaikki tulleet varauksen kautta. Ihana pykälä.
Joo, lainaan paljon useammin nyt kun voi varata veloituksetta juuri tarvitsemansa kirjan/dvd:n. Ennen asuin kunnassa, jossa oli käytössä euron varausmaksu. Ei ollut siihen varaa.