Saako toimeentulotukea tai asumistukea, jos asuu yhdessä ja miehen tulot yli 5000e/kk?
Emme ole naimisissa. Olen monimutkaisessa tilanteessa ja joudun ainakin kevääseen asti elämään ko. tuilla. Ja jatkossa opintorahalla, asumistuella ja töillä.
Kannattaako muuttaa yhteen lainkaan, kun monelta on kuuleman mukaan evätty esim. juurikin asumistuki, jos toisella hyvät tulot? Ei sen toisen velvollisuus ole kuitenkaan minua elättää ja maksaa vuokria yksin.
Pelkällä opintotuella ei pärjää, ja lainaa en saa. Töitäkään ei välttämättä noin vain saada.
Kommentit (30)
Ehkä voit sopia miehen kanssa tietyistä palveluista, joilla voisit kuitata osuuttasi yhteisistä menoista. Me miehet olemme tässä joustavia.
Niin ap, ota nyt huomioon se, että kun muutat yhteen sen poikaystäväsi kanssa, hänestä tulee virallisesti sinun avomiehesi, ja näinollen yhteiskunta olettaa että olette samaa ruokakuntaa eli perhettä, ja perheessä on yhteiset rahat, eli mies elättää sinut jos sinulla ei ole tuloja. Jos te ette ole valmiita perustamaan sitä kahden ihmisen perhettä, niin älkää muuttako yhteen. Jos sinä jonkun mörskän laitat viralliseksi asunnoksesi, niin kai sun pitää siitä ihan oikeasti maksaa se vuokra jonka perusteella saat siitä asumistukea? Miehen kanssa asuessa saisit kuitenkin työttömyyskorvausta tms. mihin ei miehen tulot vaikuta, toki sossurahaa tai asumistukea et saa. Siellä mörskässä virallisesti asuessa saisit asumistuen ja sossurahan/työkkärirahan/opintorahan ja se raha menisi siihen vuokraan suurelta osin, millä rahalla maksaisit avomiehesi asumiskuluista puolet jos epävirallisesti siellä asuisit? Ruuatkin pitää ostaa ja liikkuminen ym. kulut.
Vierailija kirjoitti:
Pidä kirjat vanhassa asunnossa ja muuta miehen luokse. Saat asumistukea ja toimeentulotukea.
Ei toimis mun miehen kans että pitäisin omaa asuntoa ja maksaisin siitä vuokraa ja sitten kuitenkin loisisin aina miehen kämpillä. Minun pitäisi maksaa hänenkin kämpän kuluista puolet, koska sielä viettäisin koko ajan aikaani. Ei riitä moiseen rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Ei oo ihme jos tämä maa on kohta konkurssissa.
Ja .... Jos se on maksanut vuokran yksin nytkin niin mitäs se menettää?Niin että on ihan sama asia maksaa yksin yksiön vuokra kuin kaksion tai kolmion?
Minusta on vain outoa, että poikaystäväni olisi jotenkin elatusvelvollinen. Ahdistava ajatus, enkä usko, että tekee hyvää suhteelle. Teen pätkätöitä, kun muuta ei nyt ole, mutta millä elän jatkossa niinä kuukausina, kun töitä ei ehkä ole?
Mikä tarve siitä yksiöstä on muuttaa? Ei kukaan työssäkäyväkään voi muuttaa suurempaan asuntoon, kuin mihin on varaa. Muidenko pitäisi maksaa se teidän tilavampi lemmenpesänne? Koska muu ratkaisu ei "tekisi hyvää suhteellenne"? Miten ne ulkopuoliset sitten ovat elatusvelvollisia ja vastuussa sinun asumiskuluistasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No harkinnanvaraisena saat. Koska jokaiselle pitää jäädä se 500 euroa käteen kun on maksettu asuminen+sähköt+vakuutus+terveydenhoito ja lääkkeet.
Ei muuten saa.
En saanut minäkään ja ukko tienas vain kaksdonaa kuussa....ei asumistukea ei mitään, työmarkkinatuki oli ainoa.
Siinähän ukko sit elätti työttömyysajan...olipa kivaa.
Oliko ukkos joku avaruusmies, kun kuussa tienasi?
"Jos sinä jonkun mörskän laitat viralliseksi asunnoksesi, niin kai sun pitää siitä ihan oikeasti maksaa se vuokra jonka perusteella saat siitä asumistukea? Miehen kanssa asuessa saisit kuitenkin työttömyyskorvausta tms. mihin ei miehen tulot vaikuta, toki sossurahaa tai asumistukea et saa"
Noin juuri tuolloin käy. Asumistuki on maksimissaan 80 % asumismenoista. Mörskävaihtoehdossa maksat vuokraa tyhjästä asunnosta, ja mies maksaa silti koko varsinaisen asunnon asumismenot. Jos olet opiskelija, et välttämättä saa toimeentulotukea, koska oletuksena on, että ennen toimeentulotukea nostetaan 650 euroa kuussa asuntolainaa.
Minäkään en ole ymmärtänyt sitä, miksi täysin ventovieraiden veronmaksajien pitäisi olla elatusvelvollisia avoparin toista osapuolta kohtaan, mutta avoparin toisen osapuolen ei tarvitsisi elättää toista. Kai läheisellä nyt ennemin on elatusvelvoite oman kumppaninsa elämismenoihin kuin täysin tuntemattomilla.
Juu tottakai saat kaikki tuet, muuta yhteen vaan! Sitten kirjoittelet vaikka yleisö osastoon jos kohdellaan sinun mielestäsi väärin. Että tässä maassa riittää näitä.
Tuskin saat koska jos muutatte yhteen niin kela katsoo miehen elättäjäksi, itse olen kotona lapsen kanssa ja mies käy töissä. Palkka 1092€/kk, saadaan asumistuki mutta ei toimeentulotukea koska mies tienaa tarpeeksi rahaa.
Oon niin monta vuotta tullut toimeen omillani, täysin omilla tuloillani, ja nyt opiskellessa osittain omilla tuloilla ja osittain tuilla. Mutta ikinä ei ole tarvinnut muilta pyytää rahaa.
Ajatus siitä, että yhdessä asuessa olisinkin miehen "armoilla", on vaikea.
Tässä jo selvittelinkin asiaa ja hyvin todennäköistä on, että tukia ei tiukassa tilanteessa heru. Eli mun pitäisi joko tehdä töitä enemmän opintojen ohessa (viivästyttää opintoja) tai elää miehen rahoilla.
Eli hommaan sen halvimman mahdollisen mörskän viralliseksi osoitteeksi, mutta asun oikeasti miehen luona.