Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmarkkinatuki ja keikkatyö?

Vierailija
13.11.2017 |

Tilanne on siis se että sain tietää että saan keikkatöitä. Mulla on siis ns. nollasopimus eli ei oo ollenkaan säännöllisiä työaikoja vaan niitä työvuoroja tulee sillon tällöin. Asun vielä kotona eli saan työmarkkinatukea vaan joku 300e. Miten toi keikkatyö nyt vaikuttaa tohon työmarkkinatukeen? Enkö tuu saamaan ollenkaan sitä vai miten tää menee? Oon ihan pihalla ja yrittänyt googletella mut en ymmärrä noista suojaosista ja sovitellusta työttömyysetuudesta mitään. Ei kai mulla oo vaarana semmosta etten sais jonain kuuna ollenkaan rahaa? Onko teillä kokemuksia tämmösestä tilanteesta? Auttakaa!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat soviteltua työttömyysetuutta. Toimitat Kelaan aina palkkalaskelmasi, josta lasketaan jääkö työmarkkinatukea maksuun siltä kuulta.

Vierailija
2/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdolliset työtunnit ilmoitetaan kelaan samalla, kun haet työmarkkinatuen. Oisko 300€ mitä saa tienata ilman, että vai

kuttaa tukiin, mut vaikka olisit tienannut alle 300€ sun pitää silti ilmoittaa kelaan työtunnit ja lähettää palkkakuitti.

Jos oot tehnyt paljon töitä voi olla ettet saa mitään kelasta sinä kuukautena, mut jos on ollut vähemmän töitä saat sen työmarkkinatuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat soviteltua työttömyysetuutta. Toimitat Kelaan aina palkkalaskelmasi, josta lasketaan jääkö työmarkkinatukea maksuun siltä kuulta.

Eli mulla ei ole vaarana jäädä ilman rahaa missään kuussa? Pelkään että jossain kuussa mulla ei olis ollenkaan töitä enkä sais myöskään ollenkaan tota työmarkkinatukee.

Vierailija
4/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdolliset työtunnit ilmoitetaan kelaan samalla, kun haet työmarkkinatuen. Oisko 300€ mitä saa tienata ilman, että vai

kuttaa tukiin, mut vaikka olisit tienannut alle 300€ sun pitää silti ilmoittaa kelaan työtunnit ja lähettää palkkakuitti.

Jos oot tehnyt paljon töitä voi olla ettet saa mitään kelasta sinä kuukautena, mut jos on ollut vähemmän töitä saat sen työmarkkinatuen.

Kiitos! Tää autto :) eihän se mitään haittaa jos sitä tukea ei tuu sillon kun tulee töistä kunnolla rahaa! Sitä vaan tosiaan pelkäsin et niissä kuissa kun ei töistä tuu rahaa niin ei tulis tukiakaan.

Vierailija
5/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele lisää kelasta,voisivat osata vastata tarkemmin.

Vierailija
6/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et jää ilman rahaa, mutta tukien maksuun tulee viivästyksiä sen mukaan, että miten saat palkkakuitit ja millainen ruuhka Kelassa on. Eli ei kannata tuhlata palkkarahoja ennen kuin seuraavasta työmarkkinatuen maksusta on tullut tieto. Siihen 300 euroon saakka työmarkkinatukesi pysyy täysin ennallaan ja sen jälkeen jokainen euro laskee työmarkkinatuen määrää 50 sentillä. Eli jos saisit vaikka yhteensä 500 euroa palkkaa, niin se vähentäisi tukeasi 100 eurolla. (500 euroa- 300 euron suojaosa = 200 euroa, ja tästä 200 eurosta jokainen euro vähentää työmarkkinatukea 50 sentillä, eli 200 euroa vähentää tukea silloin 100 eurolla.)

Muista myös laskea verokorttia uusiksi kun saat lisää tuloja! Sekä ilmoittaa asumistukeen, jos tulot nousevat säännöllisesti isommiksi. (Siihen on omat sääntönsä, mutta yksittäisen kuukaudet tulonnousu ei heti vaikuta, siitä eteenpäin kyllä.)

Ja nämä lukemat ovat vähän sinnepäin laskettuja, käytännössä 300 euron raja tulee vastaan jo vähän alle 300 eurossa, ja erilaisten karenssiaikojen takia työmarkkinatuki voi myös laskea  muutaman kympin enemmän. Mutta tuo on se periaate.

Vierailija
7/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysele lisää kelasta,voisivat osata vastata tarkemmin.

Tarkotus olikin. Jätin eilen kelaan soittopyynnön mutteivät soittaneet tänään ja pitäs se soppari jo kirjoittaa, en vaan oo uskaltanut ennen kun tiiän varmaksi. Varmaankin huomenna sitten jonottelen sinne kelaan puhelimessa.

Vierailija
8/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et jää ilman rahaa, mutta tukien maksuun tulee viivästyksiä sen mukaan, että miten saat palkkakuitit ja millainen ruuhka Kelassa on. Eli ei kannata tuhlata palkkarahoja ennen kuin seuraavasta työmarkkinatuen maksusta on tullut tieto. Siihen 300 euroon saakka työmarkkinatukesi pysyy täysin ennallaan ja sen jälkeen jokainen euro laskee työmarkkinatuen määrää 50 sentillä. Eli jos saisit vaikka yhteensä 500 euroa palkkaa, niin se vähentäisi tukeasi 100 eurolla. (500 euroa- 300 euron suojaosa = 200 euroa, ja tästä 200 eurosta jokainen euro vähentää työmarkkinatukea 50 sentillä, eli 200 euroa vähentää tukea silloin 100 eurolla.)

Muista myös laskea verokorttia uusiksi kun saat lisää tuloja! Sekä ilmoittaa asumistukeen, jos tulot nousevat säännöllisesti isommiksi. (Siihen on omat sääntönsä, mutta yksittäisen kuukaudet tulonnousu ei heti vaikuta, siitä eteenpäin kyllä.)

Ja nämä lukemat ovat vähän sinnepäin laskettuja, käytännössä 300 euron raja tulee vastaan jo vähän alle 300 eurossa, ja erilaisten karenssiaikojen takia työmarkkinatuki voi myös laskea  muutaman kympin enemmän. Mutta tuo on se periaate.

Kiitos tästä! Näin mä jotenkin ymmärsinkin kelan sivuiltakin mutten vaan voinut uskoa että se olis niin yksinkertasta. Tää sivu: http://www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus myös hämmens mua jotenkin tosi paljon :D

Vierailija
9/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen työmarkkinatuen maksatusjakson voi sopia kalenterikuukaudelle, jos palkkakin maksetaan aina kalenterikuukauden osalta. Kela menee ihan sekaisin, jos haet päivärahaa 1.-28.11. ja palkka on 1.-30.11. Ne ei pysty tuollaisesta laskemaan sitä soviteltua päivärahaa. 

Kun palkanmaksu ja päivärahat menee samassa tahdissa, silloin ei ole isompia ongelmia ja rahat Kelasta tulee melko nopeasti.

Vierailija
10/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli milloinkas mun kannattaa sitten aina hakea niitä tukia? Mulla tosiaan vasta nyt tässä kuussa alkaa toi työmarkkina tulemaan, tätä ennen mulla oli odotusaika kun oon tän kevään ylioppilas. Oon niin pihalla koko työmarkkinatuesta ja nyt vielä enemmän kun satuinkin saamaan tämmösiä töitä :’D

Vierailija
11/14 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mulla ei ole vaarana jäädä ilman rahaa missään kuussa? Pelkään että jossain kuussa mulla ei olis ollenkaan töitä enkä sais myöskään ollenkaan tota työmarkkinatukee.

Ei se noin mene vaan päin vastoin.

KUN SAAT PALKKAA ET SAA TYÖMARKKINATUKEA.  Kun et ole töissä etkä saa palkkaa, saat täyden työmarkkinatuen.

Oikeasti ongelma tulee siitä, että sinun on ENSIN toimitettava Kelalla palkkatodistus ennen kuin saa sovitellun päivärahat. Esimerkki elävästä elämästä:

Päivärahajaksosi päättyy ensi perjantaina. Teet töitä torstai-iltana, eli et voi hakea tämän jakson päivärahaa ennen kuin saat torstain työtunneista palkkatodistuksen. 

Jos työnantajan säännöllinen palkanmaksupäivä on jokaisen kuukauden 15. päivä, saat palkan torstailta 16.11. vasta kuukauden päästä 15.12. - ja siihen saakka sinä ole ilman työmarkkinatukea ja ilman palkkaa. Palkkasi tulisi siis 15.12.ja työmarkkinatukesi ehkä vasta viikon-pari myöhemmin.

Vierailija
12/14 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/14 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen työmarkkinatuen maksatusjakson voi sopia kalenterikuukaudelle, jos palkkakin maksetaan aina kalenterikuukauden osalta. Kela menee ihan sekaisin, jos haet päivärahaa 1.-28.11. ja palkka on 1.-30.11. Ne ei pysty tuollaisesta laskemaan sitä soviteltua päivärahaa. 

Kun palkanmaksu ja päivärahat menee samassa tahdissa, silloin ei ole isompia ongelmia ja rahat Kelasta tulee melko nopeasti.

Eipä joo.

Terveisin kuun viimeinen päivä tuleva palkka lasketaan vuoron perään kuluvalle kuulle ja seuraavalle kuulle. Kun esim. tammikuun viimeinen tuleva palkka lasketaan helmikuulle ja helmikuun viimeinen tuleva palkka myös saadaan kivasti täysin tuettomia kuukausia.

Vierailija
14/14 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi