Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahaoireet ja ruokavalio ylipäätänsä ketuttaa.

Vierailija
13.11.2017 |

Minulla on aina ollut ns. huono maha. Närästää, polttaa alavatsaa, turvottaa. Aika ajoin tulee esim. kahvin juontiin totaalistoppi. Silloin maha on liekeissä, sekaisin, itsellä on kylmä tuskanhiki. Sama lopputulos on tosin jos syön liian pitkään liikaa täysjyvää. Harmi, että hapankorput ja täysjyväruisnäkkärit ovat lemppariani. Vehnä turvottaa, sen nyt arvaa. Raaka porkkana saa mahan kramppaamaan, paprika ei ihmeeksi tee mitään, banaani ummettaa, tuoremehu närästä, omenat närästää jne.

Mitä helvettiä tässä oikein voi syödä?? No, onhan maailma täynnä ruokaa mistä valita, mutta mistä aloittaa. Mistä sinä sait avun? Fodmap? Nyt testaan vhh. Ilman liiallisia rasvoja (esim. pekoni yms. koska maha ei kestä). Turvotus on helpottanut, mutta lauantai-sunnuntain välisenä yönä heräsin hirvittäviin mahan poltteisiin. Epäilen sen johtuvan kaalipadasta vaikka kypsensin sitä kolme tuntia.

Kerro nyt kokemuksesta, mikä avuksi?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*seuraan *

Vierailija
2/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä itse olet paras apu vaivoihisi. Älä syö sellaista, mistä kehosi oireilee. Kokeilua se vaatii ja vaivannäköä, mutta kannattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin ohrasyönnin niin kaikki mahaoireet katos. Yllättävän monessa ruuassa on ohratärkkelystä. Tämän löysin vahingossa oireiden aiheuttajaksi.

Vierailija
4/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä itse olet paras apu vaivoihisi. Älä syö sellaista, mistä kehosi oireilee. Kokeilua se vaatii ja vaivannäköä, mutta kannattaa.

Niinhän se on. Mutta olisi kiva, jos joku reitti olisi kokemuksen kautta todettu selkeästi paremmaksi. Toki se on kovin yksilöllistä mikä auttaa. Mutta lähteäkö VHH-linjalle vai olisiko selkeästi parempi fodmap tai jokin ihan muu.

ap

Vierailija
5/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös aina taistellut mahani kanssa. Elokuvissa pitää varata paikka rivin reunasta jotta pääse tarvittaessa helposti poistumaan ja kaupungilla tietää aina missä on lähin vessa. Nyt reilun vuoden verran olo on ollut selvästi parempi fodmap-ruokavalion kanssa. Aluksi 6-8 viikon ajan jätin pois kaikki kielletyt ruoka-aineet, joita on yllättävän paljon. Sitten pikkuhiljaa aloin lisäämään niitä takaisin ruokavalioon ja seurasin mitä oireita tuli, jos tuli. Kokonaan pois jäivät sipuli ja valkosipuli, pavut, herneet ja kaalit ja omena. Vilja-tuotteta (gluteenilla tai ilman) siedän hiukan, esm. voin syödä palan pizzaa mutten koko pizzaa. Maitotutteet sopivat minulle hyvn. On aika henkilökohtaista mitkä ruoat sopivat ja mitkä eivät. Nyt olen mielestäni löytänyt aika hyvän tasapainon sen välillä, ettei ruokavalio ole liian rajoittava ja oireet pysyvät hallinnassa.

Toivottavasti löydät apua vaivaasi.

Vierailija
6/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan myös kiinnittänyt huomiota myös siihen, mitä mausteita käytät. Tunnen ihmisen, joka ei voi käyttää juuri ollenkaan mausteita, koska niistä tulee vatsaongelmia.

Vierailija
7/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustasyynä voi olla stressi.

Stressissä lisämunuaisesi tuottavat adrenaliinia. Adrenaliini aiheuttaa yhtäaikaisesti glykogeenin pilkkomisen glukoosiksi maksassa, lisää verenkiertoa luurankolihaksille ja vähentää verenkiertoa ruoansulatukselle.  Kudokset eroavat adrenaliiniin hormonivasteiltaan, koska niiden reseptorit ja viestinvälityskanavat poikkeavat toisistaan.  Käytännössä stressissä ruoansulatukselle menevät verisuonesi supistuvat (b-reseptori) ja luurankolihaksesi verisuonet laajenevat (a-reseptori).

Pitkäkestoisena stressi voi aiheuttaa elinvaurioita, ruoansulatuksesta alkaen.

Vierailija
8/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile maitohappotabletteja. Ei ainakaan haittaa.

Vierailija
9/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana/ lantturaaste... Marjat.... peruna... kala... kanammuna... kaurapuuro

Vierailija
10/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viljat sekoittaa suoliston. Samoin jos syön paljon hedelmiä. Maitotuotteita en juurikaan käytä.

Raakoja kasviksia syön paljon ja niistä maha tykkää. Proteiinit saan manteleista, siemenistä ja pähkinöistä.

On yksilöllistä mikä sopii.

Vierailija
11/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on. Mutta olisi kiva, jos joku reitti olisi kokemuksen kautta todettu selkeästi paremmaksi. Toki se on kovin yksilöllistä mikä auttaa. Mutta lähteäkö VHH-linjalle vai olisiko selkeästi parempi fodmap tai jokin ihan muu.

ap

Mun kokemukset on, että kaikki kaalit turvottaa, öljyt närästää, viljat pierettää ja ummettaa. Ratkaisuni on vhh-ruokavalio, jossa pääosa ravinnostani on eläinrasvaa, lihat, kalat, kanat rasvaisinta mahdollista. Kasviksista syön niitä, mitkä sopii, kesällä syön pääosin kasviksia rasvalla.

Vierailija
12/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali ja sipuli on usein aika ikäviä turvottajia. Pavut ja herneet myös.

Vierailija
13/13 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vasta olen käynyt kaikenamaailman veri- ja kakkatesteissä, eikä mitään löytynyt. Seuraavaksi tähystystä molemmista päistä, mutta eri aikaan.

Samalla olen yrittänyt seurata, mitkä ovat ongelmia mulle. Viljojen käyttöä olen vähentänyt, samoin sokerin ja rasvan. Tiettyjen ruoka-aineiden kanssa olen varovainen. Lihaa en syö juuri lainkaan.

Join tummaa kahvia kupposen päivässä ja satunnaisesti mausteista ruokaa. Niistä en huomannut tulevan oireita, mutta lopetin nekin nyt hetkeksi - varmuuden vuoksi.

Mua ei närästä. Lähinnä turvottaa, vatsa pitää lorinoita ja purinoita ja vesiripulia tulee helpostikin ja yllättäen.

Tää on hiton noloa sanoa, mutta mulla on paljon sairauspoissaoloja töistäkin tämän asian takia. Se vesiripulointi tekee vetämättömäksi ja jos sitä useammankin päivän jatkuu.. Ei vaan pysty tekemään muille ihmisille ruokaa, kun joutuu ravaamaan veskissä ja toisessa kädessä vesipullo jatkuvasti.

Nyt mulle on määrätty tuplana Losecia ja samalla myös ripulilääkettä, että saisi massasta tukevampaa. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi