Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäisä jätti lapsen seisomaan kotiovellemme

Vierailija
11.11.2017 |

isänpäiväkortin kanssa. Hakuaika oli klo 15 ja lapsi oli pihalla klo 15.02. Auton takavalot vaan näkyi kun isä kaahasi pois paikalta. Viime kerralla ei hakenut ollenkaan.

Sitä edellisellä kerralla pyysin että voisiko pitää lasta tunnin pidempään kun jouduin jäämään ylitöihin. Etä sanoi että sopiihan se mutta sitten saan itse tulla hakemaan. Meillä on välimatkaa vain kolmisen kilometriä, mutta autottomana välimatka on pitkä silloin kun sataa kaatamalla vettä. Julkiset eivät kulje tuolla välillä. Pyysin että laittaa lapselle lisää lämmintä päälle, koska lapsella oli vain ohuet housut ja päällystakki (meni kotoa lähtiessään suoraan isän autoon). Isä ei suostunut koska sanoi etten ikinä palauta mitään vaatteita. Tuo ei pidä paikkaansa, tiedän tasantarkkaan lapsen vaatekaapin sisällön. Sitä paitsi etä on sanonut ettei huoli meiltä mitään vaihtovaatetta sinne, koska heiltä löytyy kaikki, joten lapsi menee niillä vaatteilla millä on kotoa lähtenyt ja isä vaihtaa siellä toiset vaatteet lapselle. Kävelimme sitten kotiin kaatosateessa ja lapsi sairastui tämän jälkeen.

Koko ajan on tekeillä jotain pienempää ja isompaa kiusaa. Isällä on uusi perhe eikä tämä meidän lapsi mahdu sinne enää ilmeisesti. Isä on kuitenkin kiero marttyyri ja on saanut ystävänsä ja sukunsa vakuutettua siitä että minä olen hullu vieraannuttaja. Hän tehtailee jatkuvasti perättömiä lastensuojeluilmoituksia, eväsi passin, kieltäytyy yleensä ihan kaikesta yhteistyöstä ja lyö kapulaa rattaisiin. Mulle on suoraan sanonut kuinka ollaan sen elämä pilattu. Muille esittää hienoa isää ja puhuu viranomaiset pökerryksiin.

Huomaan miten lapsi kärsii siitä että on epätoivottu tapaus isän mielestä. Isä arvostelee lasta ihan avoimesti ystävilleen. Kuinka huonosti olen lapsen kasvattanut ja miten lapsi ei mukamas osaa mitään. Oikeus on kuitenkin vahvistanut tapaamiset joten lapsen on pakko mennä isälleen.

Pelkään miten tuollainen isä vaikuttaa lapsen omanarvontuntoon. Onko mitään keinoa edes selittää lapselle miksi isä käyttäytyy noin?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospa sä viet sen pennun sinne isälleen. Opetelkaa kello hieman tarkemmin. 

Vierailija
2/39 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiset lapset on entisiä, who cares.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta toiselle puolelle Suomea.

Vierailija
4/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa heti alusta jo fiilis, että isällä on uusi suhde. Jostain syystä jengistä tulee kusipäisempiä silloin.

Vierailija
5/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisitkö ite ootteleman turhaan?????? Oma vikas, ja laita sille muksulle tarpeeks päälle et pystyy käveleen hionommallakin ilmalla

Vierailija
6/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole rakastava äiti lapsellesi, hyväksy hänet sellaisena kuin hän on ja kannusta aina. Älä hauku (vaikka selkeästi aihetta on) lapsen isää hänen kuulleen. Keksi itse mielessä valmiiksi jotain mukavaa puuhaa ohareiden varalta ja muista kertoa lapsellesi, että hän on sinulle tärkeintä koko maailmassa.

Ajan myötä lapsi alkaa itsekin ääneen ihmettelemään tilannetta. Muista silloinkin puhua lapsen isästä neutraalisti/kunnioittavasti (älä siis hauku ja arvostele, äläkä myöskään kehu korostetusti) ja kerro, ettei tilanne johdu mitenkään lapsesta. Että isällä on varmaan omassa elämässään asioita, mutta etteivät ne johdu lapsesta eikä lapsi ole tilanteeseen syyllinen. Että isä varmasti rakastaa lasta kaikesta huolimatta.

Jossain vaiheessa lapsen isä jää ilman lapsen yhteydenpitoa, synttärionnitteluja ja isänpäiväkortteja. Se on kuitenkin hänen oma valintansa.

Vierailija
7/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä että  etäisän maailma pyörii niin  hänen oman napansa ympärillä että  haluaa kostaa eron lapselle. Lapsellista käytöstä, niittää tulokset tuosta myöhemmin.

Vierailija
8/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi valehdella, että kyllä isä rakastaa? Lapsi saa ihan kieroutuneen kuvan siitä, millainen on rakastava ihmissuhde. Sitten kun joku tuleva kumppani tai muu läheinen kohtelee lasta aikuisena huonosti, hän jää suhteeseen koska "tätähän se rakkaus on". Huonojen vanhempien lapsena sanon, että elämäni olisi ollut paljon helpompaa jos joku olisi suoraan sanonut ettei tuo ole rakkautta.

Vierailija
9/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäisitkö ite ootteleman turhaan?????? Oma vikas, ja laita sille muksulle tarpeeks päälle et pystyy käveleen hionommallakin ilmalla

Hei, sinä henkisesti uhmaikäisen tasolle jäänyt ääliö! Oletko todella sitä mieltä ettet omaa lastasi odottaisi minuuttia kauempaa? Onko  tuollainen todella  sinusta kypsää, aikuista ja vastuuntuntoista käytöstä? Tiedätkö  että tuolla tavalla ajatteleva, epäempaattinen  miehenkuvatus ei  herätä naisissa kuin halveksuntaa.

Toivon todella ettei sulla ole lapsia. Jos sulla on, säälin heitä todella. Kuten myös puolisoasi, jos sellaisen olet vastenmielisesta arvomaailmastasi ja naisvihastasi huolimatta jostain onnistunut hankkimaan.

Vierailija
10/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä nuo muutamat kommentoi? Selkeästi isä on typerä. Äiti voi sellaisen ohittaa, mutta lapsi ei. Omalla lapsellani on välinpitämätön isä ilman tuota ylimielistä kiusaamista. Silti joudun ikävästi selittelemään isän välinpitämättömyyttä. Nyt kun lapsi on teini, isä on vitsi. Onneksi lapsi ei ole katkera vaan pitää isää hölmönä, joka ei hirveästi heilauta hänen elämäänsä.

En varmasti ole se vieraannuttanut osapuoli, vaikka jossain vaiheessa lopetin yrittämisen ja jätin isäasian isän huoleksi.

Edelleenkään en tajua miten joku voi tehdä ohareita omalle lapselleen.

Vierailija
11/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valehdella, että kyllä isä rakastaa? Lapsi saa ihan kieroutuneen kuvan siitä, millainen on rakastava ihmissuhde. Sitten kun joku tuleva kumppani tai muu läheinen kohtelee lasta aikuisena huonosti, hän jää suhteeseen koska "tätähän se rakkaus on". Huonojen vanhempien lapsena sanon, että elämäni olisi ollut paljon helpompaa jos joku olisi suoraan sanonut ettei tuo ole rakkautta.

Tämä on niin totta. Olisi hyvä jos aikuinen ymmärtäisi lasta ja pystyisi sanomaan että toisen aikuisen käytös lasta kohtaan ei ole oikeutettua. Ei tee lapselle hyvää, että häntä saa kohdella miten vain.

Vierailija
12/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On isänpäivä ja isä tulee hakemaan lasta, miksi ihmeessä lapsi ei ollut ajoissa odottamassa? Fiksuinta olisi ollut, että sinä viet lapsen isänpäivänä isälleen. Oletettavasti isällä on siis muitakin lapsia ja hän lähti kesken isänpäivän vieton hakemaan teidän yhteistä lasta, joka ei ollut edes valmiina. Tuosta saa kyllä sen kuvan, ettet sinä ihan kauheasti edistä sitä lapsen ja isän suhdetta. 

Jos kerran itse haluat vaihtaa tapaamisaikaa oman työsi takia, niin en pidä lainkaan kummallisena, että isä ei välttämättä pääse tuomaan lasta.  Hiukan tulee se olo, että sinun mielestäsi isän pitää hoitaa tapaamisten kuljetukset ja sinä sanelet säännöt.

Ihan suoraan sanoen tulee sellainen olo, että jätät paljon kertomatta ja painotat nimenomaan sinulle edullisia asioita. 

Vierailija
13/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On isänpäivä ja isä tulee hakemaan lasta, miksi ihmeessä lapsi ei ollut ajoissa odottamassa? Fiksuinta olisi ollut, että sinä viet lapsen isänpäivänä isälleen. Oletettavasti isällä on siis muitakin lapsia ja hän lähti kesken isänpäivän vieton hakemaan teidän yhteistä lasta, joka ei ollut edes valmiina. Tuosta saa kyllä sen kuvan, ettet sinä ihan kauheasti edistä sitä lapsen ja isän suhdetta. 

Jos kerran itse haluat vaihtaa tapaamisaikaa oman työsi takia, niin en pidä lainkaan kummallisena, että isä ei välttämättä pääse tuomaan lasta.  Hiukan tulee se olo, että sinun mielestäsi isän pitää hoitaa tapaamisten kuljetukset ja sinä sanelet säännöt.

Ihan suoraan sanoen tulee sellainen olo, että jätät paljon kertomatta ja painotat nimenomaan sinulle edullisia asioita. 

Jos lukisit ap:n aloituksen kunnolla niin huomaisit että se on kirjoitettu eilen. Kuulostat yhtä kylmäkiskoiselta ja sydämettömältä kuin Ap:n lapsen isä.

Vierailija
14/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi haukkua isää? Eihän tuollainen ole isä eikä mikään. Kyllä lapsikin sen tajuaa.

Vierailija
15/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisikin eripuraa eksän kanssa ja halu päästä näpäyttämään, niin pitääkö se lapsen kustannuksella tehdä? Aikuinen äijä.

Vierailija
16/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisikin eripuraa eksän kanssa ja halu päästä näpäyttämään, niin pitääkö se lapsen kustannuksella tehdä? Aikuinen äijä.

Mehän emme tiedä, mitä kaikkea kiusaa ap on vuosien varrella tehnyt. 

Vierailija
17/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukisit ap:n aloituksen kunnolla niin huomaisit että se on kirjoitettu eilen. Kuulostat yhtä kylmäkiskoiselta ja sydämettömältä kuin Ap:n lapsen isä.

Tai sitten olen vain liikaa nähnyt näitä etävanhempaa mustamaalaavia lähivanhempia, jotka valittavat kaikesta pienestä ja välillisesti kaatavat sen lapsen niskaan. Kun itse oikeasti on tekemisissä hankalan etävanhemman kanssa (ei edes halua nähdä lasta), niin ottaa välillä päähän nämä turhat valitukset "jouduin sateessa kävelemään lapsen kanssa" -valitukset. Ehkä ap:n lapsi on aina myöhässä? Ehkä se exä ei enää jaksanut sitä, ettei ap koskaan huolehdi lasta ajoissa pihalle + olettaa, että etävanhempi on se kuskaaja?

Vierailija
18/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuutta voisit ehkä hakea?

Vierailija
19/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isiä on niin monenlaisia, samoin äitejä. Minä jäin aikoinani äidin kanssa asumaan, kun äiti otti eron isästä. Sopimus oli, että minun olisi pitänyt saada tavata isää joka toinen viikonloppu. Äiti laittoi niin paljon kapuloita rattaisiin kuin pystyi, perui minun ja isän tapaamisia, jopa ennalta sovittuja isänpäiviä ja jouluja ja matkojakin.

Soittelin isälle kaverini puhelimella pari kertaa viikossa, koska äiti tarkisti puhelimeni, etten ollut isän kanssa puhunut. Isän sai väännettyä sellaisen sopimuksen, että minä aloin harrastaa jalkapalloa kerran viikossa (isän kustantama, koska äiti ei halunnut maksaa) ja siihen kuului se, että isä kuljettaa minut kodin ja harrastuspaikan välillä. Äiti ei pystynyt eväämään minulta liikuntaharrastusta, koska hänellä ei ollut sille minkäänlaisia laillisia perusteluita. Niin saimme tavata isän kanssa kerran viikossa harrastuksen varjolla. Aina en edes mennyt pelaamaan, kunhan istuin kentän laidalla isän kanssa juttelemassa koko tunnin. Joskus lähdimme aiemmin ja kävimme hampurilaisella.

Minulla on nyt aikuisena isään paljon lähempi suhde kuin äitiin.

Vierailija
20/39 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isä on jäänyt etäisäksi?