"En pysty kontrolloimaan" vai "en pysty kontrolloida"?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan kuvittelisi jälkimmäisen olevan oikein?
Se on oikein. Vähän kuin "en pysty juosta", eikä "juoksemaan"
T. Äidinkielen lehtori
Mikäs valelehtori sinä olet?
Kieli elää.
Virallisteettiin sitten tämä "alkaa tekemään" -muotokin, vaikka koko kouluaikani toitotettiin, että vain alkaa tehdä on oikein.
Varmaan parin vuosikymmenen kuluessa tämä pystyä tehdä on oikein.
Legedaarinen uutistoimittaja Arvi Lind sanoi, ettei vain hänen kuolleen ruumiinsa yli saa sanoa alkaa tekemään. Äijä on elossa kuitenkin :D
Mutta edelleen juntin vaikutelman minulle saa aikaan, jos alkaa tekemään. Niin olen aivopesty.
"1. kyetä, taitaa, osata. Pystyä työhön. Pystyä elättämään perheensä. Sairas pystyy jo kävelemään. Hän pystyy soittamaan ilman nuotteja." (Kielitoimiston sanakirja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko tuommoista edes kysyä? Kai jokainen nyt en verran omaa äidinkieltään osaa, että tuon tietää.
Tälläkin palstalla käy kymmeniä jotka eivät äidinkieltään osaa. On vain yksi oikea muoto, jälkimmäista verbiä pitää taivuttaa.
Väärin. Kirjoitin juuri Laudaturin äidinkielestä joten älä ala väitellä tästä mun kanssa.
En voi / saata / taida/osaa + infinitiivi on ok, mutta en pysty tms. vaatii -maan, -mään muodon eikä siihen laudaturia tarvita, ainoastaan suomenkieliset vanhemmat,koulun ja sen ettei lintsaa koulusta.
Lintsasin puolet yläasteesta ja lukiosta. Silti tämä on itsestäänselvyys.
En osaa tekemään? En pysty tehdä? No, no...
En pysty kontrolloimaan ja ei pysty kontrolloida.
Avasin tämän ketjun syödessäni ja meni ruokahalu. Ihan oikeastiko tällainen asia on jollekulle epäselvä??
Vierailija kirjoitti:
Avasin tämän ketjun syödessäni ja meni ruokahalu. Ihan oikeastiko tällainen asia on jollekulle epäselvä??
Pk-seudun jonneille ja uus-suomalaisille rikastuttajille, valitettavasti. Viheriä unelma sivilisaation joka saralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko tuommoista edes kysyä? Kai jokainen nyt en verran omaa äidinkieltään osaa, että tuon tietää.
Musta toi on aika hämärä juttu, vaikka olen ollut kirjallisesti lahjakas ja hyvä opinnoissani. Kyllä minä sanoisin esimerkiksi "en pysty mennä kouluun"
Kuule Ali, sulta puuttuu suomalaisten äidinkielenään puhuvien luontainen kielitaju. Käytä ruohtia tai palaa Suomaliaan, germaanisten kielten infinitiivi+verbin perusmuoto syntaksi ei toimi suomessa, ainakaan suomen kielessä. Eli et ole kirjallisesti lahjakas etkä hyvä opinnoissasi. Oletko syntynyt Pellossa, opiskellut J-kylässä ja muuttanut pk-seudulle etkä enää tee oikeita töitä?
Tästä on tehty rikosilmoitus. Ei siis nettivinkki, vaan rikosilmoitus.
Tästä kommentista käy ilmi kuinka tosikkoja ja harhaisia sh_uvakit ovat umpityperyytensä lisäksi.
Puhekielessä varsinkin nuorten keskuudessa on yleistynyt tämä "pystyä tehdä" -muoto.
Kyllä se minun korvaani särähtää ja pahasti. Punakynä viuhuu myös ylioppilaslautakunnassa.
Joten vaikka sitä puheessa käyttäisikin, niin on hyvä tietää se oikea hyväksytty muoto: pystyä tekemään.