Aiheutuuko siitä tyttölapselle jotain traumoja jos en vaan kykene ikinä puhumaan hänelle kuukautisista?
Ne vaan ovat olleet aina minulle jokin suunnaton häpeän aihe. En esim. ole koskaan sanonut suoraan edes aviomiehelleni, että milloin minulla on kuukautiset tai millään muullakaan tapaa osoittanut tai puhunut niistä. En myöskään kenellekään naispuoliselle ystävälleni. Kotikotona omakin äitini oli niin huomaavainen, että pyrki salaamaan kuukautiseni isältä ja veljiltäni silloinkin, kun oli käynyt vahinkoja ja tullut ohivuotoja vuodevaatteisiin. Siteitä ja myöhemmin tamponejani hän ei koskaan ostanut isäni tai veljieni nähden. Minusta tämä oli oikea tapa ja arvostan tästä äitiäni suuresti. Olisi ollut muutenkin aralle teinitytölle todellinen häpäisy jos perheen miehet olisivat saaneet tietää noista naisten vaivoista ja todennäköisesti veljet päässeet ilkkumaan niistä.
Tahtoisin tarjota omalle tytölleni saman kasvurauhan kuin minkä itse sain kuukautistenkin osalta. Se vaan tuntuu olevan yleisiä kasvatusneuvoja vastaan. Itse käytän kuukuppia ja pidän kaikki kuukautisasiani yksityisasioina, mutta koulusta ja muualta tyttö on niistä aivan varmasti jo kuullut. Minulla on siis 13-vuotias tytär ja 10-vuotias poika.
Olen kuitenkin vähän hukassa sen suhteen, että miten olisi järkevintä toimia. Tietenkin pojalta pidän salassa siskonsa kuukautisasiat, mutta kannattaisiko esim. jo nyt hankkia siteitä ja tamponeja tytölle valmiiksi? Oma äitinikin piti samalla tavalla aina omat kuukautisensa ainakin meiltä lapsilta salassa ja kerran sitten minun ollessa 12-vuotias hän toi pienen toilettilaukun yöpöytäni laatikkoon ja sanoi näiden olevan täällä sitten, kun tarve tulee ja siellä toki oli siteitä ja pieniä tamponeja. Ajattelin samaa toimintatapaa omankin tyttäreni kohdalla.
Kommentit (50)
Et kai sä tosissasi halua opettaa myös tyttöäsi häpeämään jotain niin luonnollista asiaa kuin kuukautiset? Voi elämä.
Ja joo, osta edes niitä siteitä ja tamponeita valmiiksi ja neuvo tyttöä pitämään varmuuden varalta paria repussa/laukussa, jos sattuvat alkaa muualla kuin kotona.
Kyllä täytyy pystyä puhumaan. Ehkä sinun kannattaisi itse käydä ensin juttelemassa jossain jotta pääsisit tuosta häpeästä ja ahdistuksesta eroon. Et varmaan halua siirtää sitä tyttärellesi. On eri asia pestä lakanat huomaavaisesti meteliä pitämättä ja vaieta asista kokonaan. Ja jos perheessä on poikia, myös heille pitää puhua asioista ja tehdä kaikille selväksi että kyseessä on normaali ja luonnollinen asia jotta ei tarvitse vinoilla. Suojia on tietytsi syytä hankkia jo ajoissa varastoon.
Aloitus on huono provo, mutta tuollaisiakin naisia on. Oma äitini ei puhunut minulle kuukautisista koskaan.
Tuskin siitä mitään traumoja tulee, mutta olisi silti hyvä varautua siihen että tyttö saattaa kysyä jotain aiheeseen liittyvää. Vähintäänkin voisit kertoa, missä on siteitä valmiina, ja uskaltaa sanoa ääneen "side" eikä vain puhua mystisesti "niistä", ja että tytön tarvitsee vain pyytää, niin ostat jotain muuta merkkiä.
Osta valmiiksi joo. Miehesi voi ihan hyvin hoitaa keskustelut tyttärensä kanssa. Parempi ettet siirrä häpeääsi lapsillesi.
Saattaa olla kyllä, että tyttäresi kuukautiset ovat jo alkaneetkin, joten olisi varmaan ihan hyvä alkaa osallistua side kustannuksiin.
On hyvin paljon mahdollista että 13-vuotiaalla on jo kuukautiset, nykyään kun on ihan normaalia että ne alkaa jo alakouluikäisillä.
Toivon että on provo, mutta jos ei ole, niin voi kiesus. Kerrot vaikka lapselle että pyytää rahaa siteisiin sulta ja hakee menkkavehkeet kaupasta, jos sulle on niin vaikeeta. Jos sä et halua olla tukena tyttärelles, niin omapahan on häviös, mutta et vitussa rupee häpeilemään maailman luonnollisinta asiaa lapsen edessä.
Uskalsit ap otsikon lisäksi kirjoittaa kuusi kertaa sanan kuukautiset. Kun vielä vähän harjoittelet, uskallat sanoa sen ääneenkin.
Tämä ei nyt ehkä ole (tai siis on) oleellista, mutta taidatte asua Porvoossa? Olet kentie syös syntynyt Porvoossa?
Ap:n puhe on kuin 55 -vuotta sitten tapahtunut. Voi olla huomaavainen ja hienotunteinen mutta kuitenkin hoitaa homman kuten äidin kuuluu. !3 -vuotiaalla tyttärellä saattaa jo olla kuukautiset, hän ei vain ole niistä sinulle puhunut kun olet tuollainen tollo. Kyllä tytöt saa kärsiä tyhmistä vanhemmista. Onneksi koulussa puhutaan asioista ja kaverit puhuvat. Nykyään alkaa monilla jo 10 - 12 -vuotiaana kuukautiset niin että olet myöhässä. Olisihan se helpompaa kun voisi äidin kanssa puhua näistä naisten asioista ja suojista.
Vierailija kirjoitti:
On hyvin paljon mahdollista että 13-vuotiaalla on jo kuukautiset, nykyään kun on ihan normaalia että ne alkaa jo alakouluikäisillä.
Niinpä. Itselläni alkoivat jo 10-vuotiaana. Hyvin mahdollista, että ap:n tytöllä ne ovat jo.
Miten minulla on sellainen tunne, että aloittaja on joku Jonne 15-v, jonka mielestä esimerkiksi menkkainen av-ämmä on mahdollisimman viiltävää haukkumista?
Oliko tän ketjun aloitusviesti av:lta 1940-luvulla?
Ap on varmaan ollut järkyttynyt, kun äitiysneuvolassa on kysytty edellisistä kuukautisista, ja peräti vielä kaksi kertaa! Ja että synnytyksessä on kurkisteltu ap:n pimppaa!
Täällä voit selostaa anonyyminä asiasta, mutta et puhua siitä tärkeimmälle ihmiselle maailmassa. Olisiko sinun kenties aika hakeutua psykiatriseen hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n puhe on kuin 55 -vuotta sitten tapahtunut.
Mun äiti on syntynyt 40-lutun puolivälissä, ja hän häpeili omassa nuoruudesssaan kuukautisten alkamista, isosisko yllätti kaivolta pesemässä verisiä alushousuja. Mutta meille tyttärille, joilla kuukautiset alkoivat 70-luvulla, oli avoin asiassa, osti kysymättä siteitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n puhe on kuin 55 -vuotta sitten tapahtunut.
Mun äiti on syntynyt 40-lutun puolivälissä, ja hän häpeili omassa nuoruudesssaan kuukautisten alkamista, isosisko yllätti kaivolta pesemässä verisiä alushousuja. Mutta meille tyttärille, joilla kuukautiset alkoivat 70-luvulla, oli avoin asiassa, osti kysymättä siteitä jne.
Mummuni (isän puolelta) oli syntynyt 1914 ja hänelle oli aivan luontevaa puhua minulle asiasta silloin aikanaan. Omalle äidilleni ( s. 1937) aihe taas oli todella vaikea käsitellä. Olen ikuisesti kiitollinen mummulle, että hän puhui asiasta avoimesti. Ehkäpä tässä neuvo myös ap:lle. Myös joku toinen voi olla se joka juttelee asiasta, kun oma häveliäisyys estää sen.
Järkyttävää jos tällaisia äitejä on muuallakin kuin provoissa! En minäkään erityisen mielelläni puhu kuukautisista, mutta kyllä niistä silti on sen verran tytön kanssa puhuttu että hän osaa suhtautua niihin luontevasti. Ja itse asiassa kun tytön menkat lopulta alkoivat, hän oli isänsä kanssa mummolassa. Tyttö kertoi asiasta isälleen, ja isä sitten kertoi äidilleen että näin kävi ja varalle hankitut siteet on kotona, että jos mummo lähtisi tytön kanssa kauppaan kun ymmärtää asiasta enemmän.
Mummuni kuukautiset alkoivat, kun hän oli 11-vuotias. Ei tiennyt raukka, mistä on kysymys ja luuli kuolevansa. Onnekseen hänen äitinsä huomasi tilanteen ja kertoi, mistä on kysymys. Tuo tapahtui lähes sata vuotta sitten. Aina on ollut ihmisiä, joille nämä naiseksi kehittymisen asiat on olleet luonnollisia ja sitten taas niitä, jotka häpeilevät sitä kuin suurtakin syntiä. Jokainen äiti miettiköön, mitä haluaa oman tyttärensä naisena olemisesta tietävän.
Ja näin opetat pojallekin että menkat on häpeän aihe, epänormaalia. Toivottavasti oot provo.