työttömän arki
mitä teet? itse pelaan joka päivätuntikausia pokeria ja worms reloaded peliä
ikä 46, naimaton mies 2 maisteritutkintoa, ei osaa tehdä muuta
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeasti, ettekö käy kirjastossa, lenkillä, missään muualla mihin pääsee halvalla tai ilmaiseksi, lue kirjoja, kudo sukkaa, pese pyykkiä, siivo,kokkaa, leivo, kutsu ketään käymään?
Näin mä tein "työttömänä". Elämä on joskus ollut ehkä kaavamaista, mutta puuhaa on riittänyt. Tosin olen ollut perheellinen ihminen alle 20- vuotiaasta, mutta kuitenkin. Yh:na lapsi kävi tarhassa ja kaverilla, niin ettei kotona aina ollut muita ihmisiä. Kun perhe kasvoi, oli pula paremmikin omasta ajasta. Olen myös tehnyt työkeikkoja pyydettäessä, esim.tiskarina.Mä käyn koiran kanssa lenkillä ja luen kirjoja, kirjastossa en jaksa viettää aikaa sen pitempään kuin mitä menee varattujen teoksien hakemiseen. Siivoamista en luettelisi asioihin joita teen. Kylässä ei käy ihmisiä koska en ole kovin sosiaalinen enkä jaksa nähdä ihmisiä, varsinkaan kutsua ketään meille. Tykkään olla vaan kotona rauhassa miehen ja koiran kanssa.
Vaikutat normaalilta moniin muihin vastaajiin verrattuna. Miten kukaan työllistyy, jos valvoo ja ryyppää?
Nuorempana olin sen verran siivoushullu, että pidin oikein siivouspäivät 2×vk, puunasin keittiötä vimpan päälle, oikein odotin pyykkipäivää jne. Oli aikaa työttömänä. Nyt olen jo vähän hellittänyt, etenkin kun perheeni miehet eivät ole niitä turhantarkkoja. Lisäksi siivoan työkseni.
Melkeinpä koko päivä tulee notkuttua tietokoneella. Nyt sentään jo pari viikkoa on rytmi ollut, että herään yhdeksältä. Välillä meni ihan ranttaliksi, mutta olen nyt miehen kanssa aika lailla samassa rytmissä. (Silloin kun meni ranttaliksi, niin miehelläkin oli oma rytmi ihan pielessä.)
Vauva-palstalla tulee notkuttua liikaa. Ja olen myös koukussa Candy Crushiin Sodaan. Talousuutisia tulee seurattua ja pörssiä vahdattua. Excelin kanssa menee myös paljon aikaa. Minulla on siellä paljon erilaisia laskelmia, joita päivitän. Enimmäkseen sijoituksiin ja juokseviin raha-asioihin liittyviä, mutta myös erilaisia laskelmia asunnon rahoitukseen liittyen. Myös eläkeiän toimeentulon suhteen olen tehnyt laskelmia. Välillä mietin perintö- ja lahjaverojuttuja.
Viihdyn kotona ja minulle on plussaa, jos ei tarvitse lähteä minnekään. En ole kuitenkaan mikään kodin hengetär. Pyykkiä pesen välillä ja laitan ruokaa, jos ei ole mitään syötävää. Siivousta välttelen viimeiseen asti, vaikka meilläkin niitä ikuisuusprojekteja roikkuu. Nyt esim. pitäisi veneen köydet huuhtoa ja kuomu pestä. Tällaiset ei-kiireelliset helposti venyy, se kuomukin on vielä auton perässä.
Miehen kanssa käydään välillä mökillä, mutta nyt alkaa sekin sesonki olla jo lopuillaan eikä viikolla pääse käymään ollenkaan kun pimeä tulee niin aikaisin. Silloin kun on valoisampaa, saatetaan viikollakin mennä illalla mökille ja tulla seuraavana aamuna takaisin.
Työpaikkoja katselen välillä, mutta liian harvoin uskallan hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herään kello 14, keitän aamukahvit ja datailen netissä. Kello 17 kauppaan, ei ihan joka päivä. Ruuan valmistusta illalla ja datailua. Kello 20-12 pelaan pc:llä. Yöllä katselen netflixiä aamu 4 asti. Noin kello 6 käyn nykkumaan ja herään uuteen päivään kello 14 päivällä. Pari kertaa viikossa kännit.
Käyn työhaastatteluissa, että kova halu olisi kyllä työllistyä. Nytkin odotan viime viikon haastattelun tuloksia, mutta hiljaista on.
Tuolla elämäntavalla ei tuloksia tule.
Tleehan. Unirytmit on vaan vähän sekaisin. Yöllä tulee myös nhl lätkää suorana, niin sekin valvottaa kun ei tarvitse aamulla herätä.
Jos haluat työllistyä, jätä se yökukkuminen ja keskity tärkeämpiin asioihin.
Jos haluat työllistyä nykyään yhä useammalle vuorotyöalalle, niin opettele yökukkumaan ja nukkumaan milloin vaan kellonajasta riippumatta.
Keskity hakemuksissasi painottamaan tätä joustavuutta ja kykyä toimia kellonaikaan katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeasti, ettekö käy kirjastossa, lenkillä, missään muualla mihin pääsee halvalla tai ilmaiseksi, lue kirjoja, kudo sukkaa, pese pyykkiä, siivo,kokkaa, leivo, kutsu ketään käymään?
Näin mä tein "työttömänä". Elämä on joskus ollut ehkä kaavamaista, mutta puuhaa on riittänyt. Tosin olen ollut perheellinen ihminen alle 20- vuotiaasta, mutta kuitenkin. Yh:na lapsi kävi tarhassa ja kaverilla, niin ettei kotona aina ollut muita ihmisiä. Kun perhe kasvoi, oli pula paremmikin omasta ajasta. Olen myös tehnyt työkeikkoja pyydettäessä, esim.tiskarina.Mä käyn koiran kanssa lenkillä ja luen kirjoja, kirjastossa en jaksa viettää aikaa sen pitempään kuin mitä menee varattujen teoksien hakemiseen. Siivoamista en luettelisi asioihin joita teen. Kylässä ei käy ihmisiä koska en ole kovin sosiaalinen enkä jaksa nähdä ihmisiä, varsinkaan kutsua ketään meille. Tykkään olla vaan kotona rauhassa miehen ja koiran kanssa.
Vaikutat normaalilta moniin muihin vastaajiin verrattuna. Miten kukaan työllistyy, jos valvoo ja ryyppää?
Nuorempana olin sen verran siivoushullu, että pidin oikein siivouspäivät 2×vk, puunasin keittiötä vimpan päälle, oikein odotin pyykkipäivää jne. Oli aikaa työttömänä. Nyt olen jo vähän hellittänyt, etenkin kun perheeni miehet eivät ole niitä turhantarkkoja. Lisäksi siivoan työkseni.
Tuosta viestistäni sai ehkä paremman kuvan kuin mitä oikeasti olen. Ryyppään kyllä silloin tällöin ja valvon kahteen-neljään asti yöllä koska sellainen rytmi sopii minulle parhaiten. Pystyisin kyllä silti normaaliin työrytmiinkin jos olisi pakko, olen vain aina ollut yökyöpeli enkä halua nyt työttömänä pakottaa itseäni rytmiin joka ei minulle sovi. Silti osaan pitää kämpän siistinä ja herätä aikaisin jos täytyy esim. työkkäritapaamisen takia ja pidän koirasta huolta ja teen ruuat itse ja muutenkin teen paljon ihan normaalin työssäkäyvän ihmisen juttuja.
Vierailija kirjoitti:
No juu, siis pyykkiä toki pesen, ja kudin kulkee aina välillä mökkikamoissa, mutta sen tekeminen on taas toistaiseksi jäänyt. Mutta oon jotenkin tässä itse parin vuoden sisällä ensiksi töiden ja sen jälkeen työttömyyden takia passivoitunut eli nykyään salilla käymiseni on lähinnä kannatusjäsenyyttä (eli aivan idiotismia työttömänä, mutta josko aina ensi viikolla kunnostautuisi...). Siivoamista inhoan, koska tää on pieni, mutta kamaa täynnä oleva kämppä. Mutta kyllähän tää kämppä pitäis laittaa kuntoon ennen joulua, jotta juurikin jonkun tänne voisi pyytääkin. Toisaalta ei nykyään oikein halua kyllä ketään pyytää kotiin, koska tämä tosiaan on yksiö, niin seurustelut ovat vähän hankalia. Ehkä vain omassa päässäni näin, mutta kun muilla on isoja huusholleja, niin tuntuu oudolta pyytää ketään tänne puolikuntoiseen ja pieneen yksiöön.
Ylipäänsä lähteminen jonnekin tuntuu nykyään aina vaikealta. Osittain varmasti syynä työttömyys, osittain ehkä mm. taannoinen ihmissuhde. Tässä kun näitä kirjoittelee, niin tulee entistä enemmän tunne, että oma elämä alkaa olla kuin jokin oppikirjaesimerkki masentuneen elämästä.
Terv. Nro 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herään kello 14, keitän aamukahvit ja datailen netissä. Kello 17 kauppaan, ei ihan joka päivä. Ruuan valmistusta illalla ja datailua. Kello 20-12 pelaan pc:llä. Yöllä katselen netflixiä aamu 4 asti. Noin kello 6 käyn nykkumaan ja herään uuteen päivään kello 14 päivällä. Pari kertaa viikossa kännit.
Käyn työhaastatteluissa, että kova halu olisi kyllä työllistyä. Nytkin odotan viime viikon haastattelun tuloksia, mutta hiljaista on.
Tuolla elämäntavalla ei tuloksia tule.
Tleehan. Unirytmit on vaan vähän sekaisin. Yöllä tulee myös nhl lätkää suorana, niin sekin valvottaa kun ei tarvitse aamulla herätä.
Jos haluat työllistyä, jätä se yökukkuminen ja keskity tärkeämpiin asioihin.
Vähän ohis, mut pakko kommentoida.
Siis mitä väliä työttömänä herääkö klo 7 vai 14 ?? Itse olin myös yökukkuja työttömänä, mut eipä tuo työllistymistä hankaloittanut. Nyt saa sit herätä työvuorojen takia välillä tosi aikaisin, välillä nukkua päivän ja valvoa yöllä. Eli periaatteessa yökukkuja olen vieläkin vaikken työtön enää olekaan.
Herään klo 6 kun herätyskello herättää miehen töihin.
-Aamukahvia ja Hesaria
-Suihku ja meikkaus
-surffailen netissä ja annan tukan kuivua rauhassa, kun ei ole kiire töihin
-käyn kävelyllä (n. tunti)
-syön jotain pientä
-luen kirjaa
-jokin projekti: uunin putsaus, haravointi, piha-aidan leikkuu, kaapin siivous... (Yksi päivälle)
-katson Linkedinin, sähköpostin, työpaikat jne
-käyn kaupassa ja teen ruokaa
-käyn jumpassa lähes joka päivä
-katson jotain fiksua YouTubesta. Kielenopetusvideoita tai vaikka meikki- tai pukeutumisohjeita
-vauvapalstailen
-hoidan lemmikkieläimet
-katson jonkin elokuvan
Kun olin työtön, heräsin samaan aikaan avovaimoni kanssa. Söin aamiaisen ja sen jälkeen lähdin lenkille. Suihkuun ja kirjastoon lukemaan ruotsia, jota en koulussa oppinut. Kotiin syömään ja iltalukioon tunnille. Illalla telkkarin töllötystä ja avokin kanssa seurustelua.
Yritin siis pitää normaalia päivärytmiä. Välillä tosin haettiin työttömien kavereiden kanssa jo päivällä kaljaa kaupasta ja nautittiin vapaudesta.
Eipä elämän tartte muuttua hirveesti näin työttömänä. Teen ihan samoja juttuja kuin ennenkin, mutta aikaa niihin juttuihin vaan on enemmän. Minulla on tosi paljon ystäviä, näen heitä paljon. Teen ruokaa, Matkustelen, ja urheilen ja lenkitän koiraa 2-3 kertaa päivässä, mies yleensä lenkittää iltaisin töiden jälkeen. Viikko sitten otin auton, ja ajelin 600km päähän moikkaamaan sukulaisia ja lapsuudenystäviä, ens viikolla ehkä takas kotiin kun miestä alkaa oleen jo ikävä :) ja kaveritkin kyselleet että milloin tuun takas. Nautin stressittömästä elämästä aivan valtavasti, mutta sosiaalisena ihmisenä voisin töihin mennä vuoden alusta taas...olen palvelualalla. Nyt haluan pitää lomaa, ja tehdä asioita joista nautin, koska mä voin! Viikonloppuna taidan lähteä bailaamaan vanhan ystävän kanssa ;)
Vierailija kirjoitti:
Herään klo 6 kun herätyskello herättää miehen töihin.
-Aamukahvia ja Hesaria
-Suihku ja meikkaus
-surffailen netissä ja annan tukan kuivua rauhassa, kun ei ole kiire töihin
-käyn kävelyllä (n. tunti)
-syön jotain pientä
-luen kirjaa
-jokin projekti: uunin putsaus, haravointi, piha-aidan leikkuu, kaapin siivous... (Yksi päivälle)
-katson Linkedinin, sähköpostin, työpaikat jne
-käyn kaupassa ja teen ruokaa
-käyn jumpassa lähes joka päivä
-katson jotain fiksua YouTubesta. Kielenopetusvideoita tai vaikka meikki- tai pukeutumisohjeita
-vauvapalstailen
-hoidan lemmikkieläimet
-katson jonkin elokuvan
Wow! Oletpa aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä elämän tartte muuttua hirveesti näin työttömänä. Teen ihan samoja juttuja kuin ennenkin, mutta aikaa niihin juttuihin vaan on enemmän. Minulla on tosi paljon ystäviä, näen heitä paljon. Teen ruokaa, Matkustelen, ja urheilen ja lenkitän koiraa 2-3 kertaa päivässä, mies yleensä lenkittää iltaisin töiden jälkeen. Viikko sitten otin auton, ja ajelin 600km päähän moikkaamaan sukulaisia ja lapsuudenystäviä, ens viikolla ehkä takas kotiin kun miestä alkaa oleen jo ikävä :) ja kaveritkin kyselleet että milloin tuun takas. Nautin stressittömästä elämästä aivan valtavasti, mutta sosiaalisena ihmisenä voisin töihin mennä vuoden alusta taas...olen palvelualalla. Nyt haluan pitää lomaa, ja tehdä asioita joista nautin, koska mä voin! Viikonloppuna taidan lähteä bailaamaan vanhan ystävän kanssa ;)
Tässä taitaa olla kyseessä suht nuori ihminen ja ansiosidonnainen.
Sit ei nimittäin pahemmin matkustella tai bailata, kun saa työttömyyspäivärahaa tai työmarkkinatukea.
Herään joskus 11-13 välillä (yleensä 12 jälkeen) ja makaan sängyssä ja selaan puhelinta joku puol tuntia. Sit nousen ja teen aamupalaa ja kahvit ja istun koneelle. Siinä sitten selaan uudet työpaikkailmotukset ja sen jälkeen katon netflixiä monta tuntia. Iltapäivällä sitten täytän hakemuksia jos jotain sillon aamulla löyty. Joinain päivinä teen myös avoimen yliopiston tehtäviä, mut niitä ei tuu kun kerran viikossa niin ei oo kauheen paljoa siitäkään tekemistä. Sitten illalla syön päivällistä kuuden aikaan. Ja sitten opiskelen ruotsia kun käyn sen uusimassa ensi kevään kirjotuksissa. Oon siis 19v ja kevään ylioppilas. Töitä haettu aivan h*lvetin paljon ja 3 haastatteluunkin oon päässyt. 2 ekaa ei tärpännyt mut nyt ens viikolla on toi kolmas joten toivotaan että mut valittaisiin!
Käyn joka ikinen päivä TE-palveluiden "avoimet työpaikat"-sivustolla katsomaan onko sopivia. (Olen välillä löytänyt sieltä määrä-aikaisia kokopäiväisiä asiallisia työpaikkoja työttömyyskausien välissä).
Huomenna menen rekrytilaisuuteen joka pidetään mun lähialueen Te-toimistossa.
Käyn lenkillä, kirjastossa, elän normiarkea paitsi tiukkatalousbudjetti rajaa harrastusmahdollisuudet tehokkaasti pois, eli harrastukset piti jättää.
Herätän aamulla kersat kouluun. Yleensä nukun vielä vähän jos ei ole muuta menoa, koska valvon yleensä kahteen tai kolmeen. Kun nousen ylös, olen facessa, täällä, tai teen jotain muuta koneella esim. sukututkimusta. Pesen pyykkejä, katson boxista jotain, kun kersat on tuleet koulusta käsken niiden tehdä läksyt ja teen niille jotain pientä ruokaa jos mies on töissä päivävuorossa, jos kotona tai menee yövuoroon teen kunnon ruuan. Illalla käyn kenties kaupassa, laittelen ne pyykit kaappeihin, oon koneella ja katon telkkaria. Riippuu tilanteesta mitä muuta teen, ja toki vuodenajasta ja keleistä. Luen välillä myös kirjoja kun ilmestyy joku uus hyvä. Siivoilen muutakin jos jaksan, pitäisi tehdä paljon enemmän, mutta ei vaan jaksa.
Jotenkin tää työttömyys on saanut musta tosi voimattoman. Ei oo jaksamista tehä yhtään mitään mitä sillon kun oli päivisin tekemistä. Mulla ois ekaa kertaa elämässä aikaa käyä vaikka lenkillä tai kuntosalilla tai ihan mitä vaan mut ei vaan jaksa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia vai mikä hitto mua vaivaa? Ei mua mitenkään erityisesti masenna vaan oon ihan ilonen mut ei oo minkäännäkösiä voimia tehä yhtään mitään. Siivoaminenkin tuntuu jotenkin kauheen ylitsepääsemättömän vaikeelta vaikka aikaa siihen ois ihan kauheesti.
Minä harjottelen koodaamista ja pelaan pc pelejä joita käytetään e—sportseissa, kumpikin mahdollinen uravalinta
Kirjoja lukemalla eivoi tienata, mietippä sitä!
Ensin vähän tissuttelin, mutta sitten aloitin ryhtiliikkeen ja aloin rakentaa uutta ja parempaa minää.
Kertaan vanhoja asioita, opiskelen uutta, treenaan itseäni kuntoon ja kaikin tavoin hoidan itseäni. Superwoodit, naamiot, tehohoidot jne.
Herään 4.40. Käyn tunnin lenkillä. Keitän teetä ja selaan nettiä. 6.20 teen aamupuurot. 6.50 herätän lapset. Syötän toisen pienemmistä lapsista. Viikkaan samalla pyykkejä. 7.40. Puen toisen pienemmistä, toinen pukee itse. Laitan toisen pienemmistä ja teinin hiukset. 8.10 koulutaksi tulee ja vie pienimmät.
Teini lähtee kouluun pyörällä 7.50 tai 8.35. Menen kauppaan kävelemällä ja ostan päivän ruoat. Tulen kotiin noin 9.20. Tiskaan astiat käsin, laitan pyykkikoneen pyörimään. Katselen n. tunnin yle arenaa. n. 10.45 aloitan ruoanlaiton. Teen joka toinen päivä ruokaa. Leivon itse leivät.
Ruoan kypsyessä imuroin asunnon, siivoan kylppärin, ripustan pyykit ym. Lapset tulevat koulusta 12.30-14.40 riippuen päivästä ja ketä muita on kyydissä. Teini tulee 14.35-16.35. Teemme läksyjä ja minä teen käsitöitä. Katson ylen aamutelevision uusinnat.
Syömme 16.00 päivällisen. 17.00 pienimmät katsovat pikku kakkosta. Pikku kakkosen jälkeen ulkoilemme n. tunnin. Luemme kirjoja ym. n. tunnin, ja pienimmät menevät nukkumaan kahdeksalta. Kahdeksasta kymmeneen teen omia juttuja. Olen netissä, teen käsitöitä, haen töitä, maksan laskuja ja kaikkea mahdollista. Menen nukkumaan kymmeneltä.
Heräsin 8.15, kahvi ja puuro, lehtien selailu netissä. laskujen maksu ja muuta nettisurffausta. 10.35 jatkan rintamiestaloni remppaa. 12.30 keittelen puoli purkkia hernekeittoa ja otan pari ruisleipäpalaa (ruokajakelusta saatu). 13.10 äitini saapuu, vaihdan hänelle talvirenkaat. 14.10 kahvit. 15.15 en tunne itseäni inspiroituneeksi jatkamaan hommia joten menen suihkuun. 15.30 vaihdan pyjaman päälle ja alan lukea kirjaa. 18.00 avaan viinapullon ja alan taas surffailemaan netissä.