Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomioita Jouluapu- ja Apua vähävaraisille -ryhmien avuntarvitsijoista

Vierailija
08.11.2017 |

Haluan tänäkin vuonna muistaa vähävaraisia lapsiperheitä jouluavun merkeissä ja selasin avuntarvitsijoiden ilmoituksia. Muutama hyvä kohde löytyi ja otin yhteyttä, mutta samalla huomasin kaavan näissä avuntarvitsijoissa:

* vuosien masennusta ja/tai työkyvyttömyyttä
* molemmat vanhemmat työttöminä, usein pitkäaikaistyöttömyyttä. Useita lapsia tästä pitkästä työttömyydestä huolimatta ja usein 2v väleillä, nuorin alle yksivuotias
* hyvin nuorella iällä hankitut lapset, vanhemmalla ei ammattia ja parhaassa tapauksessa kouluttautumassa nyt.
* vaatekoko vanhemmilla XL ja isompi, lapset myös isokokoisia (eufemismi lihavalle). Joo, epäterveellinen ruoka on halvempaa kuin terveellinen, mutta se on se määrä molemmissa, joka lihottaa.
* yksi tai useampi lapsista "erityislapsia" joilla kaikenlaisia herkkyyksiä ja diagnooseja. Miten samassa perheessä on esim. 2 ADHD-lasta; onko se geneettistä (tämän kysyn ihan rehellisen tietämättömänä)?
* Yksinhuoltajaäitien osuus on valtava ja heidän tarinoissaan toistuu se, ettei isä ole missään tekemisissä.
* joulukoristeiden puute - onko joulu tullut yllätyksenä heille kaikki nämä vuodet?

Minusta näille avuntarvitsijoille pitäisi jouluavun jälkeen laittaa pakolliseksi Elämänhallinnan kurssi päättökokeella (siellä käsiteltäisiin mm. taloudenpito ja -suunnittelu, kouluttautumis- ja työllistymissuunnitelma) sekä ehkäisykapseli naisille ja kondomeja miehille, ettei tule lisää lapsia siihen kurjuuden keskelle. Ymmärrän, että kaikilla ei ole samat rahkeet ottaa vastuuta elämästään, mutta kyllä tätä toivottomuuden ja muiden avun huomaan heittäytymisen määrää pitäisi hillitä. Elämäntapa periytyy lapsille ja pian meillä on seuraava sukupolvi (joulu)avun tarpeessa.

Mielipiteitä ja aiotteko osallistua näihin keräyksiin tänä vuonna?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*tatuointeja, irtokynsiä ja -ripsiä. Mutta ei joulukoristeita.

Vierailija
2/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio osallistua keräyksiin, koska ne tukevat ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan ehkäisykapselia!

Mutta noin muuten tuollainen elämänhallinnan puute on tosi monimutkainen vyyhti, joka ulottuu tosi syvälle ja sukupolvien yli.

Tällaisia asioita on mm. löydetty tutkimuksissa-

-köyhyys jättää samanlaiset aivomuutokset lasten aivoihin kuin sodassa olleilla, traumaperäinen stressihäiriö muun muassa

-heikko ravinto alentaa voimakkaasti äo-tuloksia, eli jo äidin heikko ravinto tekee lapsista ns. tyhmiä, ja tyhmyyteen liittyy se ettei pysty tekemään päätöksiä pitkällä tähtäimellä

-köyhillä on tosi korkeat stressihormonitasot, mm. kortisoli, ja äidin korkea kortisoli raskausaikana aiheuttaa taas jälleen kerran sille lapselle alentunutta äo-tasoa

Kaikki toimii ikään kuin lumipallona ja köyhillä on jokaisella sukupolvella yhä paheneva alhainen äo, ja aivomuutoksia, jotka aiheuttaa taas lisää köyhyyttä, huonoja päätöksiä, lisääntymistä ilman miettimistä jne.

Vierailija
4/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa törkeä kommentti. Tottakai nämä ongelmaperheet ovat niitä eniten apua tarvitsevia.

Vierailija
5/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä tietää ettei kannata apua pyytää tähän kurjuuden keskelle. Vituttaa olla köyhä ja kurja, ja muut katselevat pitkin nokkaansa että on siinä laiska ja saamaton akka. parhaani teen, mutta töitä ei löydy ja lapsi on kuitenkin vaatetettava ja ruokittava. Eihän siinä, on vielä katto pään päällä ja lapsi kylläinen, se on hyvä. Mutta olisi mukavaa saada viettää joulua. Mutta ei, ei ole varaa.

Vierailija
6/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd on osittain perinnöllistä. Joulukoristeet voi uupua vaikka siksi että on tullut ero viime joulun jälkeen tai talo palanut. Minusta tosi pieni pyyntö jos pyytää jotain koristeita.

Vierailija
7/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai yksinhuoltajia on avuntarvitsijoissa enemmän kuin kahden huoltajan perheitä. Eikö tuo nyt ole ihan loogista kun mietitään kumpi joutuu helpommin köyhyyteen, perhe jossa on yksi huoltaja vai perhe jossa on kaksi huoltajaa.

Se ei pidä paikkaansa että tyhmiä kysymyksiä ei olisi, vaikka teille on niin lapsena sanottu. Vähän saa omiakin aivoja käyttää ennen kuin alkaa kyselemään.

Vierailija
8/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyse ei ole niinkään huonosta rahankäytön suunnittelusta, vaan siitä että jos elää tuilla vuodesta toiseen, niin ei sitä rahaa niin paljon tule, että joka vuosi ostettaisiin uudet jouluvalot, 25€, mikä ei työssäkäyvälle ole isokaan summa, mutta työttömälle on. Varsinkin lapsiperheessä löytynee tärkeämpiäkin asioita joihin laittaa rahaa kun joulukoristeet, jotka muuten on aika kalliita.

Lisäksi en tiedä mitä iloa tuosta ehkäisyneuvonnasta olisi, eiköhän jokaisella ole ne perustiedot aiheesta. Lisäksi jos on saanut lapsen nuorena, niin ihan sama kai siihen on "tehdä" toinenkin ja ehkä kolmas lapsi, kun kuitenkin eletään lapsiperheen arkea niin helpompi kai että sisarukset on syntynyt lyhyin väliajoin, kuin niin että sitten kun ensimmäinen on 10 ja jo hieman omatoiminen niin sit tulee vasta toinen lapsi, ja vauva-aika alkaa alusta jne.

Miksi työtön ei saisi tehdä lapsia? Ehkä rahasta on puute mutta ainakin äiti on kotona ja on aikaa lapsille, kai sekin on tärkeää?

En tiedä, nää on vaan mun pohdintoja, keski-ikäisenä työssäkäyvänä..

Vierailija
9/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, silloin kun olin työtön, niin mulle ois pitänyt valtion kustannuksella laittaa ehkäisykapseli, etten vaan lisäänny, nyt kun olen töissä taas ollut useamman vuoden, niin olenko ansainnut takaisin oikeuteni päättää itse siitä lisäännynkö vai en, vai veikö tuo työttömyysjakso mun lisääntymisoikeuden lopullisesti?

Vierailija
10/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa keräyksissä suositaan yh-perheitä, joilla on asiat tosi solmussa. Sossukin suosii lahjakorttiensa kanssa just näitä ongelmatapauksia, jotka ovat vuodesta toiseen luukulla. Me tylsästi naimisissa olevat, äkillisen työttömyyden tms. kohdanneet emme ole kohderyhmää missään keräyksessä.

t. hylkäys avustusryhmistä

Vierailija
11/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kyse ei ole niinkään huonosta rahankäytön suunnittelusta, vaan siitä että jos elää tuilla vuodesta toiseen, niin ei sitä rahaa niin paljon tule, että joka vuosi ostettaisiin uudet jouluvalot, 25€, mikä ei työssäkäyvälle ole isokaan summa, mutta työttömälle on. Varsinkin lapsiperheessä löytynee tärkeämpiäkin asioita joihin laittaa rahaa kun joulukoristeet, jotka muuten on aika kalliita.

Lisäksi en tiedä mitä iloa tuosta ehkäisyneuvonnasta olisi, eiköhän jokaisella ole ne perustiedot aiheesta. Lisäksi jos on saanut lapsen nuorena, niin ihan sama kai siihen on "tehdä" toinenkin ja ehkä kolmas lapsi, kun kuitenkin eletään lapsiperheen arkea niin helpompi kai että sisarukset on syntynyt lyhyin väliajoin, kuin niin että sitten kun ensimmäinen on 10 ja jo hieman omatoiminen niin sit tulee vasta toinen lapsi, ja vauva-aika alkaa alusta jne.

Miksi työtön ei saisi tehdä lapsia? Ehkä rahasta on puute mutta ainakin äiti on kotona ja on aikaa lapsille, kai sekin on tärkeää?

Tässä tuli monen ongelma hyvin kiteytettynä. Työssäkäyvä laittaa samat jouluvalot kuin viime joulunakin, mutta työtön heittää jouluvalot aina joulun jälkeen roskikseen ja sen vuoksi joutuu ostamaan joka vuosi uudet jouluvalot.

Vierailija
12/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkävijöidenkö siellä pitäis pyytää jouluapua, eikä niitten jotka sitä oikeesti tarvitsee?

Vierailija
13/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuli monen ongelma hyvin kiteytettynä. Työssäkäyvä laittaa samat jouluvalot kuin viime joulunakin, mutta työtön heittää jouluvalot aina joulun jälkeen roskikseen ja sen vuoksi joutuu ostamaan joka vuosi uudet jouluvalot.

No eikä heitä, mut tarkoitin että jos entiset on vaik hajonnut tai yleensäkin joku 25€ johonkin ei niin-pakolliseen on työttömälle iso raha.

Vierailija
14/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkävijöidenkö siellä pitäis pyytää jouluapua, eikä niitten jotka sitä oikeesti tarvitsee?

Et tainnut lukea aloittajan tekstiä loppuun asti...

Vierailija
15/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viitsikö kuitenkaan yleistää noita kaikkiin avuntarvitsijoihin. Minä autoin ihanaa yksinhuoltajaäitiä, joka oli hyvin kiitollinen, mukavan ja järkevän tuntuinen äiti.

Vierailija
16/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt ainoastaan sen havainnon, että en ole avustusryhmien kohderyhmää vaikeassa tilanteessa olevana, opiskelevana yhden lapsen yksinhuoltajana. Hakemus hylättiin.

Voi olla että muilla on oikesti enemmän tarvetta, vaikea nähdä kovin objektiivisesti kun itse joutui hakemaan avustusta vasta nyt ensimmäistä kertaa. Tai sitten olisi pitänyt avata tilannetta vielä enemmän, se olisi kuitenkin tuntunut jo aika ikävältä ruinaamiselta.

Vierailija
17/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin antaa esim. uuden lelupakkauksen, mutta millä varmistaa ettei se ole myynnissä FB-kirppiksellä tai Torissa heti joulun jälkeen? Näistäkin olen kuullut valitettavasti :(

Vierailija
18/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen avaa av:lle keskustelun klyhistä perheistä saadakseen tuntea itsensä paremmaksi?! Vaikeaa keksiä halpamaisempaa ja halveksuttavampaa...

Vierailija
19/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en itsekään ymmärrä, että jos ei ole koulutusta eikä töitä ja lisäksi on masennusta ja muuta, niin MIKSI IHMEESSÄ tällaiseen tilanteeseen aina hankitaan niitä lapsia? Eivät ne lapset automaattisesti tee tilanteesta parempaa, on vain lisää suita ruokittavana. En hankkisi lapsia ennenkuin minulla olisi vakituinen työ ja muutenkin asiat paremmalla tolalla. Kyllä ihmisillä itselläänkin pitää olla jotain vastuuta.

Vierailija
20/49 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zing kirjoitti:

Sitä en itsekään ymmärrä, että jos ei ole koulutusta eikä töitä ja lisäksi on masennusta ja muuta, niin MIKSI IHMEESSÄ tällaiseen tilanteeseen aina hankitaan niitä lapsia? Eivät ne lapset automaattisesti tee tilanteesta parempaa, on vain lisää suita ruokittavana. En hankkisi lapsia ennenkuin minulla olisi vakituinen työ ja muutenkin asiat paremmalla tolalla. Kyllä ihmisillä itselläänkin pitää olla jotain vastuuta.

Mä olen 40v ja olen viimeiset 20v tehnyt erilaisia määräaikaisia-, pätkä- ja keikkatöitä, työttömänä en juurikaan ole ollut, mutta en kyllä vakituista työtäkään ole saanut koskaan. Eli jos minulla nyt on lapsia niin olen vastuuton? Tässä ei enää kauan oikein voisi odotella sitä vakituista työtä ja että asiat on paremmalla tolalla, kun alkaa vähän jo tuo biologinen kello tikittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi