Mitä opiskella yliopistossa?!
Mitä kannattaa lähteä opiskelemaan yliopistoon, kun tuntuu että joka alalla vain valitetaan työttömyyttä? Lääkäri, oikis tai psykologia ei kiinnosta. AUTTAKAA.
Kommentit (43)
Tekniikka -> tietotekniikka (ohjelmistosuunnittelu)
Vierailija kirjoitti:
Tekniikka -> tietotekniikka (ohjelmistosuunnittelu)
Jos pääsisin ajassa taaksepäin, niin valitsisin näin, vaikka ei tämä tuotantolauskaan huono ole.
Vierailija kirjoitti:
Psykologia, hullut ei tästä maasta lopu
Psyologia ja psykiatria eivät ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Luettele, ap, joitain oppiaineita tai asioita, mitkä sinua kiinnostavat. Me keksitään sitten sulle sopiva ura :)
Siinäpä tekemistä, itse olen yrittänyt keksiä sitä koko lukion ajan. Selvästi vahvimmillani olen äidinkielessä ja kirjoittamisessa. Ruotsi sujuu, englanti myös ihan hyvin.
Luonnontieteet, maantiede, matikka ei kiinnosta. Itselläni on lyhyt matikka ja siinä noin 9 tasoa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
psykologi hoitaa lievemmät tapaukset mutta Psykiatri taas mielenhäiriöiset ja sairaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettele, ap, joitain oppiaineita tai asioita, mitkä sinua kiinnostavat. Me keksitään sitten sulle sopiva ura :)
Siinäpä tekemistä, itse olen yrittänyt keksiä sitä koko lukion ajan. Selvästi vahvimmillani olen äidinkielessä ja kirjoittamisessa. Ruotsi sujuu, englanti myös ihan hyvin.
Luonnontieteet, maantiede, matikka ei kiinnosta. Itselläni on lyhyt matikka ja siinä noin 9 tasoa.
- ap
No aineenopeista äikän opeilla ei ainakaan huonoin työtilanne ole. Ja S2-opejen tarve on vaa lisääntyny. Oisko siis suomen kieli pääaineena yks vaihtoehto?
Epätoivoinen kirjoitti:
Mitä kannattaa lähteä opiskelemaan yliopistoon, kun tuntuu että joka alalla vain valitetaan työttömyyttä? Lääkäri, oikis tai psykologia ei kiinnosta. AUTTAKAA.
Kannattaa miettiä sitä kautta, että mitä sä haluat tehdä isona. Yliopisto ei sinänsä ole mikään onnela eikä sinne todellakaan "mennä". Sä haet sinne tuhansien muiden samanlaisten lailla ja joidenkin jutuista huolimatta, niin sisäänpääsy vaatii aika vitusti töitä. Minimipisteetkään ei ole pääsykokeista läpihuutojuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
psykologi hoitaa lievemmät tapaukset mutta Psykiatri taas mielenhäiriöiset ja sairaat.
Psykiatri on lääkäri ja psykologi ei. Siinäpä se isoin ero onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apNo aineenopeista äikän opeilla ei ainakaan huonoin työtilanne ole. Ja S2-opejen tarve on vaa lisääntyny. Oisko siis suomen kieli pääaineena yks vaihtoehto?
Mä taas oon lukenut ihan toista äikän opettajien työtilanteesta. Viestinnän opiskelu tai äikän opettajaksi opiskelu on ollu ne kaks vaihtoehtoo, mutta tuntuu että molemmat ihan tuomittuja koska ei töitä/järkyttävä kilpailu alalla..
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apNo aineenopeista äikän opeilla ei ainakaan huonoin työtilanne ole. Ja S2-opejen tarve on vaa lisääntyny. Oisko siis suomen kieli pääaineena yks vaihtoehto?
Mä taas oon lukenut ihan toista äikän opettajien työtilanteesta. Viestinnän opiskelu tai äikän opettajaksi opiskelu on ollu ne kaks vaihtoehtoo, mutta tuntuu että molemmat ihan tuomittuja koska ei töitä/järkyttävä kilpailu alalla..
- ap
Suomi toisena kielenä -opeja kyllä tarvitaan, ja kyllä äikänopeja muutenkin varmaan enemmän kuin muita opettajia, koska äidinkieltä on oppilailla monta tuntia viikossa vs. esim. taideaineet ja äikänopen opetusvelvollisuus on vain 16h. Tosin opettajuuteen tarvitaan kyllä muutakin kuin että on ihan hyvä äidinkielessä.
Kieleen liittyviä ammatteja esim. puheterapeutti, kirjastoala, viestintä, kielenkääntäminen, tulkkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apSuomi toisena kielenä -opeja kyllä tarvitaan, ja kyllä äikänopeja muutenkin varmaan enemmän kuin muita opettajia, koska äidinkieltä on oppilailla monta tuntia viikossa vs. esim. taideaineet ja äikänopen opetusvelvollisuus on vain 16h. Tosin opettajuuteen tarvitaan kyllä muutakin kuin että on ihan hyvä äidinkielessä.
Kieleen liittyviä ammatteja esim. puheterapeutti, kirjastoala, viestintä, kielenkääntäminen, tulkkaus.
En tiedä kuka oot, mutta kiitos että oot! Vihdoin joku jolta tulee jotain fiksua juttua.
Tiedätkö viestintäalan työtilanteesta mitään faktaa? Tai tietäisikö joku muu?
- ap
En tiedä kuka oot, mutta kiitos että oot! Vihdoin joku jolta tulee jotain fiksua juttua.
- ap
En ole tuo edellinen, mutta työllistymisessä voi olla aika suuria alueita. En ole itse tuolla alalla, mutta teen paljon viestintäihmisten kanssa töitä, eikä työpaikan vaihtaminen ole useimmille ollut ihan helppoa. Viestinnässä tuntuu olevan käynnissä myös jonkinlainen työn murros, jossa markkinointi- ja mainontapainotteinen, nopeatempoinen, silmäilevä ja digivetoiseen meininki valtaa enemmän alaa. Voi olla myös paikallinen ilmiö, katselen asioita pk-seudun vinkkelistä. Jos on sellaiseen kallellaan niin mikäs siinä, mutta enemmän syventymistä, asian äärelle hetkeksi pysähtymistä ja journalistisempaa otetta kaipaavat ovat olleet sopeutumispaineissa.
Toivottavasti löydät mielekkään koulutuksen ja duunin, oli se sitten viestintää tai jotain muuta.
En ole tuo edellinen, mutta työllistymisessä voi olla aika suuria alueita.
Alueellisia eroja piti sanomani, ei oikein tää viestintä nyt suju tähän aikaan illasta...
Poliisikoiranosturin maisteri, kissatieteen kanditaatti
Vierailija kirjoitti:
- apEn ole tuo edellinen, mutta työllistymisessä voi olla aika suuria alueita. En ole itse tuolla alalla, mutta teen paljon viestintäihmisten kanssa töitä, eikä työpaikan vaihtaminen ole useimmille ollut ihan helppoa. Viestinnässä tuntuu olevan käynnissä myös jonkinlainen työn murros, jossa markkinointi- ja mainontapainotteinen, nopeatempoinen, silmäilevä ja digivetoiseen meininki valtaa enemmän alaa. Voi olla myös paikallinen ilmiö, katselen asioita pk-seudun vinkkelistä. Jos on sellaiseen kallellaan niin mikäs siinä, mutta enemmän syventymistä, asian äärelle hetkeksi pysähtymistä ja journalistisempaa otetta kaipaavat ovat olleet sopeutumispaineissa.
Toivottavasti löydät mielekkään koulutuksen ja duunin, oli se sitten viestintää tai jotain muuta.
Kiitos vastauksesta!😊 Itse mielummin suuntautuisinkin juuri tuollaiseen suuntaan, kuin mihin viestintä on menossa. Mutta "vievätkö" kauppatieteiden maisterit viestijöiden työt, kun suuntaus siirtyy yhä enemmän markkinointiin?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apEn ole tuo edellinen, mutta työllistymisessä voi olla aika suuria alueita. En ole itse tuolla alalla, mutta teen paljon viestintäihmisten kanssa töitä, eikä työpaikan vaihtaminen ole useimmille ollut ihan helppoa. Viestinnässä tuntuu olevan käynnissä myös jonkinlainen työn murros, jossa markkinointi- ja mainontapainotteinen, nopeatempoinen, silmäilevä ja digivetoiseen meininki valtaa enemmän alaa. Voi olla myös paikallinen ilmiö, katselen asioita pk-seudun vinkkelistä. Jos on sellaiseen kallellaan niin mikäs siinä, mutta enemmän syventymistä, asian äärelle hetkeksi pysähtymistä ja journalistisempaa otetta kaipaavat ovat olleet sopeutumispaineissa.
Kiitos vastauksesta!😊 Itse mielummin suuntautuisinkin juuri tuollaiseen suuntaan, kuin mihin viestintä on menossa. Mutta "vievätkö" kauppatieteiden maisterit viestijöiden työt, kun suuntaus siirtyy yhä enemmän markkinointiin?
- ap
Sama on käynyt mielessä....
Älkää opiskelko missään oppilaitoksessa, niissä käsketään ulkoapäin mitä tulee tehdä... Siinä joutuu toisten määräiltäväksi oravanpyörään.
Opettele ohjelmoijaksi ja tutki itse ohjelmia, saat niitä ilmaiseksi netin kautta, ihan lähdekoodia on satoja miljoonia rivejä vapaasti saatavilla!!!
Opi logiikkaa, selaile nettiä, kysy keskustelupalstoilla apua, auta muita...!!!
Noin sinusta tulee superälykäs etkä tarvitse muita käskemään sinua.
Vierailija kirjoitti:
Huoh.. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sinne yliopistoon pakko mennä jos ei kiinnosta?
Luetunymmärtäminen.. Tietyt alat eivät kiinnosta, mutta yliopisto-opiskelu kyllä.
Onko pakko olla yliopisto? Käykö AMK?
Miksi tällä on miinusta?