Miksi tulonsiirrot, esim. sosiaalituet eivät ole verotietojen lailla julkisia?
Miksi sosiaalitukia nostava saa nauttia täydellisestä anonyymiteetista tulojen suhteen, mutta ansio- ja pääomatuloja saavien tulot ovat vapaata riistaa? Miksei myös voisi tarkistaa jostakin päätteeltä verotoimiston tapaan ihmisen nostaman sosiaalituen määrän?
Kommentit (33)
Siksi, että ihmiset eivät tekisi itsemurhia häpeän vuoksi. Tälläkin palstalla ko. ihmiset on lynkattu moneen kertaan.
Miksi esim. syösairaiden hoitokulut eivät ole julkisia. Nehän voivat maksaa miljoonia vuodessa?
Keskipalkkaiset ei haluaisi enää käydä töissä, kun tajuaisivat että naapurin työnvieroksujat saa ihan saman rahan tekemättä mitään, heräämättä aamulla viideltä, istumatta kahden tunnin työmatkoja päivittäin, ponnistelematta, stressaamatta ja kouluttamatta jne jne. Kunhan vaan jaksavat käydä puhumassa sossussa pehmosia ja tekemällä yhteistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim. syösairaiden hoitokulut eivät ole julkisia. Nehän voivat maksaa miljoonia vuodessa?
siis syöpäsairaiden..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työttömyystuet verotiedoissa näkyy.
Kyllä, mutta ihmettelen, miksi sosiaalituet näy.
ap
Koska toimeentulotuesta maksetaan esimerkiksi isoja lääke-ja sairaalamaksuja ja ne ovat salassa pidettäviä tietoja. Saat perusmaksut helposti selville Kelan sivuilta, harkinnanvaraisia ei kerrota edellämainitun takia.
Vierailija kirjoitti:
Olisipahan hauskaa nähdä naapuruston luusereiden yhteiskunnalliset kustannukset.
Näkyy olevan työtävieroksuvia kolmessa polvessa ja neljäs kasvaa hyvää vauhtia. Kymmenkunta ihmistä yhteiskunnan tuella eläneet kymmeniä vuosia jo. Ja kyseessä työn vieroksunta.
Miksi asut moisessa naapurustossa, jos kerran itse et kuulu näihin luusereihin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat tulonsiirrothan ovat veronalaista tuloa (eläkkeet, opintotuet, työttömyys- ja sairaspäivärahat, työmarkkinatuki, maataloustuet ja yritystuet, jne), ja niiden määrän saa verotoimistosta selville ihan samalla lailla kuin muidenkin tulojen määrän.
Tästä poikkeaa vain toimeentulotuki ja lapsilisät. Niidenkin määrän voi ulkopuolinenkin helposti laskea, jos tietää talouden koon.
Lapsilisän kohdalla, kyllä. Jos tietää tarkan lapsiluvun. Toimeentulotuenkin voi laskea, jos tietää, käydäänkö töissä. Harkinnanvarainen tuki jää kyllä tällä tavalla selvittämättä.
ap
Niin, onhan se kamalaa kun haluaisi niin kovasti tietää toisten asioista mutta ei vain tiedä. Ajattele, et edes voi selvittää käykö joku töissä vai ei. Voi harmi.
Sieltähän ne kelan sivuilta voi laskea,kunhan muistaa ettei vuokraa hyväksytä kuin kelan määräämissä rajoissa ja lisäksi voi saada lääke+lääkärikustannukset(julkinen).
Se on vähän kuin oikeuden pöytäkirjat,pieni rötös ei päädy julkiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa voisi kysyä ansio- ja pääomatuloista. Miksi ne ovat julkisia? Ihan tasa-arvon ja läpinäkyvyyden kannalta olisi hyvä tietää, paljonko käyttää yhteisiä varoja. Esim. yritysten yritystuet ovat julkisia.
ap
Mun tulot koostuu työttömyyspäivärahasta ja pääomatuloista. Lisäksi saan vielä tältä kuulta lapsilisää. Verotiedoissa näkyy ansiotuloina tuo työttömyyspäiväraha, mutta verotettavat pääomatulot näyttää nollaa, koska minulla on enemmän pääomatuloista tehtäviä vähennyksiä kuin pääomatuloja. Vähennyksinä minulla on asuntolainan korot, työhuonevähennys ja PS-tilille tehdyt talletukset. Vaikka mulla on pääomatuloja jotain 4000€ vuodessa niin lopullisessa verotuksessa ne ei näy, koska vähennykset syö ne pois.
Joku uteliashan voi mennä verotoimistoon mun verotietoja katsomaan, mutta ei sieltä kuitenkaan ihan lopullinen totuus selviä.
Hamerahat sun muut myös kansalaispalkkaan. Sais miehetkin ostaa hamoset.