Tunnetko introvertti-ekstrovertti-pariskuntia?
Sujuuko elämä erilaisilla ihmisillä?
Tunnen yhden parin, joista ekstro ei yhtään ymmärrä miksi intro haluaisi vain olla kotona ja vain joskus liikkua.. ovat jopa harkinneet eroa sen vuoksi, kun ekstro haluaisi käydä joka päivä ulkona syömässä ja nähdä kavereita ja intro ei jaksaisi olla jatkuvasti menossa. Nyt ovat taipuneet ekstron haluihin ja ovat taas lähdössä reissuun, säälittää tuo toinen :( Miksi yrittää muuttaa täysin toista, kun se ei onnistu? Ja introvertti yksioloa kaipaavana antaisi kyllä ekstron mennä miten tahtoo..
Kommentit (9)
Minä ja mieheni ollaan introvertti-ekstroverttipariskunta. Minä ekstrovertti ja mies introvertti. Sovitaan toisillemme hyvin ja miehelleni sopii se, että menen omia menojani ja näen ihmisiä kun hän taas nauttii yksinolosta ja on mielellään kotona. Hänkin tulee välillä mukaan rientoihin, mutta en häntä pakota, ja toisaalta itse taas välillä joustan omista menohaluistani ja olen vain kotona mieheni kanssa tai vaikka mennään mieheni kanssa metsään vaan kaksistaan. Tasapainotamme toisiamme hyvin, hän on alkanut arvostaa iltarientoja ja kavereiden kanssa hengailua ja itse olen oppinut arvostamaan yksinoloa, rauhaa ja kotona oloa. Ennen en sietänyt yksin kotona olemista lainkaan.
Minä ja mieheni. Tosin ei miehenikään mikään extreme-ekstro onneksi ole. Mutta toivoisi, että viikonloppuisin kutsuisimme useammin vieraita tai kävisimme itse kylässä tai erilaisissa menoissa ja aktiviteeteissa. Minä taas haluaisin viikonloppuisin levätä, kun viikolla on niin paljon sosiaalisia kontakteja. Kompromissien avulla pärjätään.
Toimiihan tämä kun molemmat tiedostaa asian.
Minulla on oma aikani ja rauhani. Kumppani sitten viilettää enemmän.
Oma parisuhteeni on sellainen. Minä olen introvertti, mieheni on jatkuvasti äänessä oleva ekstrovertti. Olemme olleet yhdessä 33 vuotta. Hyvin sujuu, koska minä suostun kuuntelemaan mieheni jatkuvaa puhetta ja hän taas osaa antaa minulle riittävästi omaa tilaa. Introverttiys ei ole ikinä estänyt minua matkustelemasta, tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, kunhan saan välillä olla yksin, ja molemmilla on vapaus tavata omia kavereitaan silloin kun haluaa.
Mitä jos antaisin neuvoja tuolle pariskunnan ekstrovertille?
Hän ei siis yhtään tajua, miten tuo toinen kaipaa omaa rauhaa, tai ymmärtää mutta ei jaksa ymmärtää. Hän itkee sitä kun haluaisi olla koko ajan menossa ulos ihmisten kanssa, eikä introvertti tietenkään jaksa sellaista jatkuvasti. Olen itse introvertti ja näen tuon tilanteen todella ahdistavana, koetin hienotunteisesti vinkata kun tämä ekstrovertti siis minulle asiasta avautui...
Nyt ovat "parantamassa parisuhdetta" ettei ero tulisi ja ts. menevät ekstrovertin elämän mukaan. Siis täysin toisin kuin yritin neuvoa. Neuvoni oli, että elävät molemmat omannäköistä elämää, vaikka se erilaista onkin, introvertti lähtee mukaan kun jaksaa, mutta jos ei niin sen on oltava ok.
Lähinnä mietin, miten voisin selittää lisää vai annanko olla? Ovat ystäväpariskunta enkä haluaisi heidän eroavan, mutta tuntuu tuskalta seurata tuota vierestä, kun toinen ei vain ymmärrä..
Oltiin yhdessä 15 vuotta, mutta sitten kyllästyin siihen ainaiseen yksinoloon enkä enää jaksanut kuunnella miehen jatkuvaa puhetta ja analysointia kaikenmaailman asioista. Otin kimpsut ja kampsut ja muutin pois. Ei enää extroverttia kiitos.
Me. Tosin meillä se introvertti olisi enemmän menossa ja reissaamassa, kun ekstrovertti nauttisi ajasta kotona. Voi siis olla niinkin päin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos antaisin neuvoja tuolle pariskunnan ekstrovertille?
Hän ei siis yhtään tajua, miten tuo toinen kaipaa omaa rauhaa, tai ymmärtää mutta ei jaksa ymmärtää. Hän itkee sitä kun haluaisi olla koko ajan menossa ulos ihmisten kanssa, eikä introvertti tietenkään jaksa sellaista jatkuvasti. Olen itse introvertti ja näen tuon tilanteen todella ahdistavana, koetin hienotunteisesti vinkata kun tämä ekstrovertti siis minulle asiasta avautui...
Nyt ovat "parantamassa parisuhdetta" ettei ero tulisi ja ts. menevät ekstrovertin elämän mukaan. Siis täysin toisin kuin yritin neuvoa. Neuvoni oli, että elävät molemmat omannäköistä elämää, vaikka se erilaista onkin, introvertti lähtee mukaan kun jaksaa, mutta jos ei niin sen on oltava ok.
Lähinnä mietin, miten voisin selittää lisää vai annanko olla? Ovat ystäväpariskunta enkä haluaisi heidän eroavan, mutta tuntuu tuskalta seurata tuota vierestä, kun toinen ei vain ymmärrä..
Extrovertille pitäisi selittää mitä introvetti tarkoittaa. Että introvertti ei toimi tahallaan kuten toimii, vaan on persoonallisuustyypiltään sellainen.
Voisi aloittaa vaikka Wikipediasta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Myers%E2%80%93Briggsin_tyyppi-indikaattori
Minä ja mieheni! Molemmat ymmärretään toisiamme tosi hyvin. :)
Itse viihdyn kotona, tykkään kyllä reissata ym mutta silloinkin on kiva olla miehen kanssa vain kaksistaan.
Mies sitten käy enemmän kavereiden kanssa ulkona ja muutenkin näkee tuttujaan. Viihtyy kyllä hyvin kotonakin :)