Mistä tulee tämä viha vanhoja ihmisiä kohtaan?
Tuli taas kivasti esille tämän Arstila-tapauksen myötä. Arstila kirjoitti jotain typerää, ja keskustelussa ison osan vihasta saivat vanhojen sukupolvien kaulaheltat, kasvorypyt ja lattanap*rseet, Tenojen käyttäjät, ET:n lukijakunta, ja vanhemmat naisihmiset ylipäätään.
Olen huomannut tämän aina uudelleen. AV:n keskusteluja lukiessa syntyy mielikuva, että vanhat ihmiset, etenkään vanhat naiset, eivät saisi tehdä töitä, äänestää, näkyä julkisuudessa, olla mitään mieltä mistään, jonottaa kaupoissa - no, ylipäätään olla olemassa. Ja näyttää ikäisiltään.
Olen itse kolmekymppinen nainen, enkä tajua tätä yhtään. Mistä tämä halveksunta kumpuaa? Olisi myös kiva tietää, kuinka vanhoja nämä vanhuuden vihaajat itse ovat. Joskus teksti kuulostaa parikymppisten kirjoittamalta, mutta toisaalta välillä vastaavaa tekstiä lukee kirjoittajilta, jotka ilmoittavat olevansa neljä-viisikymppisiä mutta korostavat olevansa todella nuorekkaita fitness-mimmejä jotka ihailevat nykynuorisoa - niin nuorekkaita, etteivät voi sietää Tena-pissalta haisevia kurttunaamoja, yhhyh sentään.
Kommentit (43)
Juuh!
Äidit, anopit , suuret ikäluokat monoliittisesti, kassajonomummot ja mitä niitä onkaan. Kaikki nuo haukuttuja ihmisryhmiä ilman myötätuntoa. Usein toistuu tietämättämyyteen ja kokemattomuuteen perustuva kateus ja luulo kuinka paljon paremmin vanhemmilla sukupolvilla on ollut elämä nuoruudessaan.
Ilmeisesti omaisuus on kaunan kohde. Se mitä vanhukset ovat vuosikymmenien työllä keränneet kokoon. Nykyään sama tulisi saada alle kolmekymppisenä.
Pitäisi muistaa että Pirkko on vain Pirkko. Nykymummot ovat ihan päteviä ja osaavia, mukavia ja reiluja. Heitä kannattaisi nimenomaan palkata työelämään, koska eivät enää jää kotiin lapsia tekemään. Onneksi menomuoti valloittaa jo maailmaa. Ja ei, se ei tarkoita 50-luvun kellohelmoja ja naisen paikkaa miehen alla.
Vierailija kirjoitti:
Juuh!
Äidit, anopit , suuret ikäluokat monoliittisesti, kassajonomummot ja mitä niitä onkaan. Kaikki nuo haukuttuja ihmisryhmiä ilman myötätuntoa. Usein toistuu tietämättämyyteen ja kokemattomuuteen perustuva kateus ja luulo kuinka paljon paremmin vanhemmilla sukupolvilla on ollut elämä nuoruudessaan.
Ilmeisesti omaisuus on kaunan kohde. Se mitä vanhukset ovat vuosikymmenien työllä keränneet kokoon. Nykyään sama tulisi saada alle kolmekymppisenä.
What :DDD.
Kaikkia ihmisryhmiä voi halveksua ja halveksutaan. Nuoria ja vanhuksia (veikkaampa että halveksutaan enemmän nuoria), rikkaita ja köyhiä, akateemisia ja kouluttamattomia... En näe syytä miksi jokin tietty ihmisryhmä pääsisi tästä jotenkin karkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh!
What :DDD.
Mistä mun mummo sais sitä suurta omaisuutta, kituuttaa kansaneläkkeellä ja tinkii lääkkeistä ja oikeastaan kaikesta..
Syökö vai ostaako lääkkeen (joita on paljon) vai maksaako laskun..😢
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se tule ihan Pirkon törkeän kolumnin aiheuttamasta suuttumuksesta, mutta samat kirjoittajat ei oikeasti edes huomaa mummonsa helttoja arjessa eikä vihaa vanhoja ihmisiä millään lailla. Saati että kirjoittaisivat yleisönosastoon miten heitä häiritsee kassajonossa seisovan mummon heltta, jonka helposti saisi poolopaidalla piiloon, papatkin pitäisivät seksikäämpänä.
Mutta kun tässä on kaksi muuta puolta. Ensinnäkin, Arstilan saama kritiikki kohdistuu jostain syystä enemmän ikään kuin moukkamaisuuteen. Jostain syystä on helpompi alkaa vaahdota vanhemman naisen kaularypyistä ja Tenoista kuin kritisoida itse asiaa. Sadoista kommenteista käy ilmi, miten suunnattoman ällöttävää on olla vanha. Vanhuudesta löytää niin paljon ällöttävää ja inhottavaa, että keskustelijat oikein yllyttävät toisiaan keksimään mahdollisimman loukkaavia kuvauksia vanhuuden lieveilmiöille.
Toisekseen, jostain syystä ArstilaaKIN koskevissa keskusteluissa ison osan vihasta saa tosiaan vanhat naiset ylipäätään. Ei pelkästään Arstila itse. Aletaan nälviä siitä, miten vanhat naiset sitä ja tätä. Vitsaillaan ET-lehden lukijoista. Tehdään olettamuksia, että yli kuusikymppinen = dementikko. Ja niin edelleen.
Tämä ketju ei koske Arstilan tapausta enkä puolustele tässä hänen sanomisiaan. Kirjoitin vain ilmiöstä, jonka olen tällä palstalla aiemminkin huomannut. Tämän tapauksen myötä se tuli vain taas enemmän esille. Sama ilmiö näkyy yhtä lailla m.m. ketjuissa, joissa joku vanha nainen on etuillut kirjoittajaa kassalla, tai sitten joku eläkeikäinen kehtaa vielä käydä töissä kun tykkää työstään.
Arstilan kolumni olikin luokaton ja kirjoittaja saa ansaitusti kritiikkiä. Toisaalta henkilön ja kokonaisen ikäluokan haukkuminen ei ole kritiikkiä, se on... haukkumista.
Vanhusvihaan näen kaksi syytä. Ensinnäkin ihmiset ovat nykyään vähemmän tekemisissä vanhusten kanssa, joten vanhuuden ymmärrystä ei pääse syntymään. Toiseksi ajatus omasta vanhenemisesta on vielä kaukaisempi ja kenties vähän pelottavakin. Pelottaviin asioihin suhtaudutaan usein vihamielisesti.
On syytä paheksua vanhan ihmisen nuoreen kohdistamaa vihapuhetta. Ikä ei oikeuta vihapuheeseen.
Vierailija kirjoitti:
On syytä paheksua vanhan ihmisen nuoreen kohdistamaa vihapuhetta. Ikä ei oikeuta vihapuheeseen.
Toistan: tämä ketju ei koske Arstilaa eikä puolustele Arstilan kirjoitusta. Pohdin vain ilmiötä, jonka olen huomannut palstalla aina uudelleen.
- ap
Ehkä se vanhusten kunnioittaminen on murtunut. Monet vanhukset kyllä pitää oikeutenaan haukkua nuorempia. Itse nuorina ovat saaneet kuulla samaa ilman oikeutta sanoa vastaan.
Ehkä se on nuoremmilta vastareaktio, joka kohdistetaan väärin.
Että ihan vanhusviha :D. No ei kyllä ole mitään vanhusvihaa, paljonko täälläkin nyt muka yleensä vanhuksia vihataan. Huoh. Yksi ilkeä täti pullatti parin päivän ajaksi pari tenakommenttia suutahtaneilta ihmisiltä ja avot, meillä on vanhusviha :D.
Vihaan vanhuksia koska ovat niin hitaita. Esim kassajonoissa/bussiin mennessä heillä kestää aina saatanan kauan. N28
Suuret ikäluokat riistivät itselleen kaikki edut: halvat asunnot, helpon työllistymisen ja säätivät edulliset eläköitymisajat. Siitä viha.
Olen samaa mieltä kuin ap. Ja hassuinta tässä vanhuuden vihaamisessa ja halveksimisessa on, että se tulee jokaisen kohdalle ennemmin tai myöhemmin jos vain elää saa tarpeeksi kauan, elämä on tosi lyhyt ja nopea. Nelikymppisenä sen jo huomaa todella selvästi. Joten nämä vanhuksia haukkuvat ihmiset halveksivat omaa tulevaisuuttaan, mahtavaa. En tiedä sitten, onko se tyhmyyttä vai mitä. Ainbakin idioottimaista käytöstä.
Vaativat itselleen oikeuksia oikeuksien perään, mutta velvollisuuksia karttavat. Mm. case lastenlasten tapaaminen. Ei oikeuksia ilman velvollisuuksia, mutta ahneina kun ovat tottuneet saamaan kaiken, niin aina voi yrittää vaatia lisää.
Naisvihaa, miesvihaa, nuoriin kohdistuvaa vihaa, yksinhuoltajiin kohdistuvaa vihaa, työttömiin kohdistuvaa vihaa, maahanmuuttajiin kohdistuvaa vihaa, ylipainoisiin kohdistuvaa vihaa, lista tuntuu loputtomalta. Ehkä se kertoo eniten siitä, että vihaaja ei voi hyvin, kun toisten inhoaminen antaa jotain tyydytystä. Ajatelkaa jos ihminen sattuu olemaan työtön yksinhuoltaja ja maahanmuuttaja, joka on myös vanheneva ja ylipainoinen nainen. Saa olla aika paksunahkainen, jos meinaa siinä tilanteessa jaksaa pitää positiivisuutta yllä.
Minä olen 55v. Ja olen huomannut tuon saman "henkisen häiriötilan" nuorissa naisissa ja miehissä, joilla ikää 18- 35v. Heilläkin kuitenkin on omat isät, äidit, mummot, papat ym.. sukulaiset. Mikähän niitä vaivaa näitä nuoria joilla ei ole vielä ulkonäössä erroosio käynyt! Toivottavasti ylimielisellä asenteellaan ja itsekeskeisellä ajatusmailmallaan kuolevat alle 50.v. Ei tarvitsisi sitten heidän lasten ja lasten lapsien häiriintyä " vanhoista höppänöistä" !
Suuret ikäluokat on kohta hoitokodeissa, täällä meilläkin kouluja lopetettu ja rakennetaan hoitokotia. Vaikka varallisuutta on enemmän niin terveys alkaa prakaamaan. Ei kannata kadehtia.
Me IltaSanomissa halveksumme kaikkia aina kun se palvelee agendaamme. Pyydä anteeksi loukkaustasi.
No eiköhän se tule ihan Pirkon törkeän kolumnin aiheuttamasta suuttumuksesta, mutta samat kirjoittajat ei oikeasti edes huomaa mummonsa helttoja arjessa eikä vihaa vanhoja ihmisiä millään lailla. Saati että kirjoittaisivat yleisönosastoon miten heitä häiritsee kassajonossa seisovan mummon heltta, jonka helposti saisi poolopaidalla piiloon, papatkin pitäisivät seksikäämpänä.