Varokaa valkaisevia hammastahnoja. Pepsodent tuhosi hampaani. Valehtelivat kun vaadin tilille!
Eli, käytin Pepsodent white system hammastahnaa säännöllisesti eli joka päivänoin 10 vuoden ajan. Missään ei varoiteltu tai purkissa sanottu ettei sitä saisi MISSÄÄN NMESSÄ käyttää JOKA PÄIVÄ, koska se hinkkaa kiilteen pois, koska on liian voimakas. EI SIIS MISSÄÄN: Miten kukaan olisi voinut tällaista asiaa tietää itse? Näköjään olisi pitänyt...!
Havaitsin hampaissani lähemmin tarkastellessani ja tunsin pinnalla viiltoja. En tiennyt miksi. Katselin kerran DR's ohjelmaa tv:stä kerran kun lääkäri Travis Strokes sanoi ettei valkaisevia hammastahnoja saa missään nimessä käyttää joka päivä. Ne tuhoaa kiilteen. Asiasta nimenomaan puhuttiin tuossa jaksossa. Soitin kauhuissani hammaslääkärille/hoitajalle. Kerroin että olen käyttänyt tuota hammastahnaa säännöllisesti AINA. HÄn kertoi minulle että EI TIETENKÄÄN SAA käyttää , ja että ei niitä ole valmistettu tuota tarkoitusta varten. ELi tämä oli heille ihan itsestään selvää. Järkytyin. Kiilteeni oli tuhottu, hampaiden ulkopinnat (ainakin) täynnä poikittaisia viiltoja, hankausjälkiä , kun harja on viiltänyt ne.
Otin yhteyttä Pepsodentiin, ja vaadin vastauksia, miksi ette sano tätä tuubissa. Heiltä tuli (valhe) HAMMASLÄÄKÄRINSÄ vastine ettei ole vaaraa kiilteen kannalta käyttää tuotetta JOKA PÄIVÄ,. Joka siis on valhe. Soitto uudestaan hammashygienistille, joka jälleen kerran vakuuttaa minulle ettei niitä saa hammaslääketiteen perusteella TODELLAKAAN käyttää joka päivä. No, sanoohan jo maalaisjärkikin tämän. Enää en saanut vastausta pepsodentilta. Olen soittanut USEALLE hammashoitajalle, hygienistille, ja samaa asiaa varmistanut, ja KAIKKI HE SANOVAT aivan saman asian. EI SAA KÄYTTÄÄ JOKA PÄIVÄ.
VAROKAA PEPSODENTIA; he ie varoita hammasta tuhoavista tuotteista! Kun kiille on tuhottu, mikään keino ei sitä tuo takaisin enää ikinä !Lääketiede ei pysty sitä korjaamaan enää millään. Kuuma ja kylmä tulee pahimmillaan vihlomaan niissä loppu ikäsi.
Kommentit (43)
Ikävä juttu :(
Mutta kiillettä voi korjata :)
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan.
tottakai. Mutta kun tuubin kyljessä on harhaanjohtavasti "suomen hammaslääkäri liitto susoittelee" leima, niin kuka sitä ymmärtää epäillä väärennöksesi? Tunnettu merkki vielä. Samoin lapset myös käyttävät tätä tuotetta, ja nuoret, joilla ei ole vanhempaa joka valvoisi ja kertoisi vaarasta. Minulla ei ole ketään joka olisi opiskellut terveysalaa tutuissa, enkä itsekään ole. Ainahan tämä on tätä: on liuta "itsestään selviä asioita" joita kaikki muut tuntuu tietävän, mutta minä en. Ja vielä kun Pepsodent vakuuttaa muuta, oikein hammaslääkärinsä niin vaikea se on muuta tajuta.
Mullakin on jäljet kiilteessä.
En tiedä mitä niille pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan.
tottakai. Mutta kun tuubin kyljessä on harhaanjohtavasti "suomen hammaslääkäri liitto susoittelee" leima, niin kuka sitä ymmärtää epäillä väärennöksesi? Tunnettu merkki vielä. Samoin lapset myös käyttävät tätä tuotetta, ja nuoret, joilla ei ole vanhempaa joka valvoisi ja kertoisi vaarasta. Minulla ei ole ketään joka olisi opiskellut terveysalaa tutuissa, enkä itsekään ole. Ainahan tämä on tätä: on liuta "itsestään selviä asioita" joita kaikki muut tuntuu tietävän, mutta minä en. Ja vielä kun Pepsodent vakuuttaa muuta, oikein hammaslääkärinsä niin vaikea se on muuta tajuta.
Olisiko sun nyt viimeistään lopetettava uskomaan mainoksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan.
suosittelee siksi kun siinä on fluoria, kuten kaikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan.
Olisiko sun nyt viimeistään lopetettava uskomaan mainoksiin?
eli siis heidän hammaslääkäri saa antaa harhaanjohtavia neuvoja asiakkaille, joka tuhoaa terveyttä? Missä valvira? Miksi elintarviketurvallisuus valonta. Otin muuen yhteyttä Tukesiin tai mikä se oli, ja kuluttajaneuvontaan, ja he kaikki sanoi ettei asia kuulu heille. Joku viranomainen on laiminlyönyt valvonta velvolllisuutensa.
Miksi kaikki muut ymmärsivät asian paitsi sinä?
näin Pepsodent VALEHTELEE ja harhaanjohtaa kuluttajia: Tuubin kyjessä lukee: "auttaa vahvistamaan kiillettä" Totuus: TUHOAA kiilteesi, loppuiäksesi.
"kuusivuotiaat ja sitä nuoremmatLAPSET: käytä hampaiden harjauskessa herneen kokoinen märä ..."bla bla bla.
Paskan jauhantaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu :(
Mutta kiillettä voi korjata :)
Itseasiassa ei voi. Kun kiille on lähtenyt, sitä ei saa takaisin. Ainoat keinot ovat hyvin kalliit laminaatit joita ei julkisella tehdä. Joissain paikoissa voidaan pahaa kiillevauriota paikata, mutta paikan laittaminen vaatii aina hampaan lisähiomista ei niitäkään suositella kosmeettisista ja pienistä syistä. Paikka ei korvaa ehjää hammasta.
Olen kiillevaurioisena ollut hyvin tietoinen siitä ettei valkaisevia hammastahnoja kannata käyttää käytännössä koskaan, mutta itsekkin olen ihmetellyt kuinka hävyttömästi niitä saa mainostaa tavallisena hammastahnana. Monet käyttävät päivittäin.
Ihmettelijä. kirjoitti:
Miksi kaikki muut ymmärsivät asian paitsi sinä?
eli, et voi luottaa että suomessa mainostettu, valmistettu, ja suositeltu, tuote kaupan hyllä ei ole sitä mitä kerotaan, vaan terveydelle HAITALLISTA? Kato , kaikki ei ole farmaseutteja, kemistejä, hoitajia, hammaslääkäreitä, tai jotenkin kummallisesti "itsestän vaan tiedä" asiaa.
Tämä tässä ärsyttää. Valviralla on velvollisuus valvoa alaa.
Vähintänkin pepsodentin oma hammaslääkärin olisi pitänyt MYÖNTÄÄ Minulle totuus siinä vaiheessa kun toin heille tiedon mitä muut hammaslääkärit sanoo. Mutta EI! Valehtelee tänäkin päivänä asiasta.
luvat pois!
Joo, ei oikein mitään rajoitusta tai kausittaisen käytön suositusta noissa valkaisevissa tahnoissa. Tahnan hankaavuusarvo eli RDA pitäisi olla jokaisen tahnaruuvin kyljessä, jotta kuluttaja voisi valita mahdollisimman vähän hankaacan tahnan tai tietäisi välttää korkean arvon omaavan tahnan pitkäkestoiisempaa käyttöä! Mistä tätä voisi vaatia? Ei luulisi olevan iso juttu tahnavalmistajille!!
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei oikein mitään rajoitusta tai kausittaisen käytön suositusta noissa valkaisevissa tahnoissa. Tahnan hankaavuusarvo eli RDA pitäisi olla jokaisen tahnaruuvin kyljessä, jotta kuluttaja voisi valita mahdollisimman vähän hankaacan tahnan tai tietäisi välttää korkean arvon omaavan tahnan pitkäkestoiisempaa käyttöä! Mistä tätä voisi vaatia? Ei luulisi olevan iso juttu tahnavalmistajille!!
Tätäkin olen ihmetellyt. RDA on mielestäni tärkeimpiä tietoja hammastahnassa, mutta sitä ei tarvitse kertoa. Hyvin harvoissa tuubeissa se lukee, ja kun kuningaskuluttaja tms yritti asiaa joskus tutkia, monet valmistajat kieltäytyivät kertomasta valmistamansa tahnan hankaavuusarvoja!
t.10
Terveystiedon opettajat huomioikaa tämä asia.
Kertokaa oppilaille!
Noita viiruja tulee iän myötä etuhampaisiin, vaikka ei ole hinkanut niitä valkaisevilla tahnoilla.
No kyllä mun mielestä sen sanoo ihan maalaisjärkikin, ettei noita valkaisevia hammastahnoja päivittäin kannata käyttää. Eikö sulle sitten sen 10 vuoden aikana yksikään hammaslääkäri/suuhygienisti sanonut, että hampaiden pinta on kulunut?
Vierailija kirjoitti:
Noita viiruja tulee iän myötä etuhampaisiin, vaikka ei ole hinkanut niitä valkaisevilla tahnoilla.
Ei niitä kyllä iän vuoksi tule, vaan koska kiille on kärsinyt sitten jostain muusta syystä, kuten liian useista tai pahimmillaan jatkuvista happohyökkäyksistä ja happamien ruokien ja juomien liiallisesta käytöstä.
Sokeri ja limu ja raaat marjat pois. Riittävästi kalkkia ja xylidentiä (älä ota lakritsia, voi värjätä) ja harjaus pehmeällä 1 x pv niin saatat saada vahinkoa vähän takaisin. Ainakin minä sain.
Luontaistuotekaupassa on remineralisoivia tahnoja, en tiedä toimivatko.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri ja limu ja raaat marjat pois. Riittävästi kalkkia ja xylidentiä (älä ota lakritsia, voi värjätä) ja harjaus pehmeällä 1 x pv niin saatat saada vahinkoa vähän takaisin. Ainakin minä sain.
Luontaistuotekaupassa on remineralisoivia tahnoja, en tiedä toimivatko.
Kiillettä ei voi saada takaisin mitenkään. Vaurion huomatessaan on kyllä hyvä tarkistaa syömistapansa ja parhaimmillaan voi pysäyttää vaurion etenemisen, mutta ei ole mitään syytä vähentää hammaspesua yhteen kertaan suositellusta 2x päivässä.
Tyhmyydestä sakotetaan.